Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 847 ggr
millib
0

Abortera?

Min ena hona är beräknad nu på torsdag och har känt tydlig att hon är dräktig men nu när jag kände på henne kan jag inte känna något alls… Hon är helt mjuk i hela magen… Kan hon ha aborterat bort foster och borde det inte kommit ut något då? Vill tillägga att jag haft en del kullar så är van och hon har en haft en viktökning på nästan 300g.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

[SallysPigge]
0

Nu kan ju inte jag detta men hon kanske har ätit upp det som kommit ut. Då dom äter moderkakan och fosterhinnorna.

_Charlie
0

Men är hon beräknad till torsdag skulle hon vara 68 dagar dräktig idag, och alltså fått ut fullt färdiga ungar. Inte kan hon väl äta upp dom?

I så här färdigt skede av dräktigheten finns ju inget som heter missfall eller abort, fostrena är ju klara?

[SallysPigge]
0

#2 Oj så dräktig, nä då är nog inte min teori bra … :-)

_Charlie
0

Nej det vore lite märkligt isf. :)

Vad väger hon nu? Har hon tappat massor i vikt måste ju ungarna ha fötts. De kan inte ligga någonstans i buren? Hur ser hon ut i rumpan? Tänker att har en födsel ägt rum inom den närmsta tiden borde det kanske synas några tecken på rumpan?

Aristarcos
0

Som sagt är viktminskningen konstaterat med våg, då är det ju definitivt något konstigt.. jag har inga erfarenheter alls om de här problemen, men hoppas att hon bara har en bebis som lagt sig i utdrivningsläge istället för var som helst i magen :)

_Charlie
0

#5 Nej viktminskning står det ju inget om? Bara att hon ökat 300 gram under dräktigheten.

Linnet
0

Ok men har du vägt henne nu då för om hon aborterast fostren så måste hon ju ha gått ner i vikt, kolla under spånet, det kan ligga döda ungar gömda där. Hon har ju knappast ätit upp dom även om marsvinshonor kan börja äta på döda ungar, men dom kan ju aldrig äta upp dom helt.

[SallysPigge]
0

#7 Tänkte inte på att det var på slutet utan mer i början av dräktigheten

millib
0

Skrev lite fel så jag nu, på torsdag Är det 70 dagar sen hon sattes med hane och eftersom jag känt tydligt innan för några veckor sedan att hon varit dräktig trodde jag att hon skulle föda närmsta tiden iaf inom två veckor. Har känt på henne igen ordentligt och till slut hittade jag på något hårt men det känns konstigt. Kan ju vara så att hon bara är dräktig med en och nej den ligger inte i födselkanalen där är hon tom. Vägde henne nu och hon har gått ner ca 50g sen i onsdags… Hon äter bra och är pigg som vanligt… Städade buren idag och kollade extra noga inget i spånet, hon är inte öppen alls, vilket hon nog borde vara om hon fött ut något om det inte hände för länge sedan.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

marre1970
0

Så där var det för mig oxå jag tvivlade starkt på slutet att hon ens va dräktig då det va första för henne och mig, som du beskrev det så blev hon mjuk i magen o,s,v.

Men sen så blev magen större och större å fram kom 2 ungar friska å krya, som du beskriver det så tror jag att det är några veckor kvar, så ha tålamod det kommer.