Sunshine har börjat!
Åhnej, panik. Honan jag hämtade igår har öppnat sig ett halvt finger. Bara det nu inte är för stressen att flytta hit och få ny kompis. Eller också är det dags för henne. Kan känna 2 ungar tydligt och båda har huvudet mot honans bak. Ett väldigt sparkande på dem. Om jag minns rätt så kommer hon föda inom två dygn? Och jag som förstås jobbar torsdag och fredag. Ska honan ha mycket kalk när ungarna är födda?
MVH Erika :)
Tyvärr kan jag ingenting om detta, men lycka till och hoppas du får något bra svar, tror de kan gå öppna både kortare och längre tid..upp till ev vecka. Men visst kan flytten ha stressat henne, bäst du har super koll på henne så gott det går.
Ge henne c-vitamin! Och se till att hon äter! Hon kan ha blivit stressad och blrjat öppna sig vilket kan leda till toxicos om hon föder för tidigt lr är stressad. Läs på allt du hittar om toxicos! Hoppas det går vägen å, och ja en hona kan vara öppen länge
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Håller mina tummar och tår för henne. Lycka till
Se till att du har Fortimel (skogsbär) eller Critical Care hemma om hon skulle få matleda eller bli kinkig med maten. Med så stora förändringar så nära inpå ökar tyvärr risken för toxicos. Som #2 skriver är det viktigt att hon äter, truga med det godaste du har. Persilja brukar funka när inget annat gör det, eller färskt gräs. En slurk Fortimel kan sätta fart på hungern, och CC brukar slinka ner. Kolla att hon verkligen äter så hon inte har samma höstrå i munnen hela tiden och bara ser ut att äta.
Det kan gå flera dagar eller gå väldigt snabbt när de börjar öppna sig. Har haft honor som varit vidöppna några dagar inna de klämmer ut sina bebisar.
Håller tummarna för att det blir bra
Jag hoppas det går bra för henne och håller tummar och tår för er.
Ett halvt finger har mina vair öppna allt från nån dag till två veckor beroende på hona, men nu pratar vi nu en ung hona med första kull så jag skulle vara väldigt uppmärksam på hennes beteende samt just maten. Stackare, du har tagit dig ett stort ansvar men läs på så mycket du bara kan och orkar, humlan har mycket bra info.

Tack för informationen. Cc har jag redan hemma och morotspure. Fortimel, är det apoteket som gäller då? Ännu är hon superpigg, försöker sig på popcornskutt när hö serveras och kommer gärna fram och tittar när man pratar med henne. Broccoli, vitkål, gurka och morötter är favoriterna. Persilja ska handla imorgon. Kornkross är även det smaskens. Äter honorna lika mycket hela dräktigheten eller minskar detvsamma dag som dem ska föda? Hon äter och dricker väldigt mycket, fast det är ju inte bara hon som ska ha näring. Men ska hålla stenkoll efter beteendeförändringar, det lilla jag lärt mig om henne på det här dygnet.
Hoppas allt går bra nu för henne! Håller tummarna för er!
För att göra det bästa av situationen. Förvänta dig det värsta, hoppas på det bästa!
Så för att tänka ett steg längre, för henne verkar du ha förberett för. Har du läst igenom och införskaffat allt du behlver för en ev. stödmatning öfr bebisarna?
Tänkte så du inte står där mitt i natten och behöver det ;)
OCh framförallt. Se till att DU har vad du kan behöva, om nått går snett så kommer du behöva energi du med för att orka ta hand om både henne och bebbarna. Så ladda upp med kaffe om du dricker det, frukt ger hyffsat med energi. Äpple (Royal Gala eller Jonna gold är bäst till det) med crunchy och strö över kanel är supergott och ger en hel del energi (är hyffsat med både snabba och långsamma kolhydrater).
Sen, även om det kanske inte slutar bra. Så har hon ju iaf sluppit föda i butiken inför kunder och med okunning personal! Skulle gjort exakt samma sak som du gjort!
Lycka till nu!

Kommer införskaffa babysemp 1 imorgon, vet att det inte är det bästa men har ingen möjlighet att ta mig rill apotek imorgon. Frukt och kaffe finns det i mängder och även en fulltankad bil om nu allt går åt fanders så vi kan ta oss in till jourhavande vet. Några rena frotte handdukar ska också rotas fram.
Hur har det gått inatt ?

Det har gått bra, inga bebisar ännu men det syns att hon har öppnat sig mera. Vill inte hålla på och pilla för mycket med henne då hon inte gillar det alls. Just nu käkar grisarna sin frukost och Sunshine äter fortfarande som en elefant, mat i mängder. Är inte heller slö eller uppburrad.
Håller oxå tummarna att alltt går bra! = )
Vad skönt att hon äter bra iaf :D
Håller tummarna!
Åh spännande detta, och vi håller både tummar och tassar för att det ska gå bra :-)
Spännande! Håller tummarna! :)
Mvh Linnea
Håller tummarna för henne och bebisarna. Även om du inte är superinsatt i marsvinsavel och komplikationer är det tusen gånger bättre att hon fått komma hem till dig än stanna kvar i djuraffären.
Hanna

På lunchen ville hon inte ha någon persilja, tog bara några småtuggor. men hon är inte van vid grönsaker heller. Dock käkade hon glatt kornkross och lite senare hö. Jag få absolut inte ta i magen, då kröker hon rygg och skriker så vet inte hur öppen hon är. Vill inte böka på henne i onödan. Har idag inhandlat olika barnmatspureer, baby semp 1, fortimel och kalktabletter. Känner mig hyffsat redo för ev komplikationer. Uppdatering ikväll då jag kommit hem från jobbet och tittat till henne. Längtar hem, kommer inte ha sett henne på 6 timmar. Mycket Kan ju ha hänt på den tiden.

Kvällens grönsaker passade damen bättre. Bebisarna lever fortfarande riktig rövare i magen på henne. Det är nästan så dem tussar till pälsen på henne ^^
# 20
Va bra att hon fortfarande äter = )
Hur gammal va hon? 4 månader eller?

Enligt affären är hon 12 veckor. Storleksmässigt tror jag på 4 månader. Idag springer hon runt och småtuggar.på grönsakerna, verkar väldigt orolig och vill gärna inte sitta still. Kom fram till gallret och satte upp framtassarna på det. En morotslant har hon fått i dig och flera höstrån. Dock har jag inte sett till några sparkar ännu. Men dem brukar vara svåra att se på morgonen.
# 22
Åh det e samma ålder som min lilla plutta som jag inte vet om hon e dräktig eller inte.
Kanske e dax snart? Håller tummar å tår för er att allt går bra!
Uppdatera gärna sen igen = )

Jag tror faktiskt det är en vecka kvar eller kanske mer. Ikväll blev jag lite skraj, mamma har tittat till grisgänget idag men inte sett några bebisar sparka. Och jag såg ju inga imorse heller + att hon mest bara har legat och vilat idag. Passade ikväll på att känna på magen efter sparkar och visst rör det sig därinne hann även känna på fogarna och de är inte mer öppna än ett halvt finger fortfarande. Ett lite udda beteende jag uppmärksammat är när de får grönsaker så äter sunshine ett par bitar för att sedan springa till hört och fortsätta mumsa det istället. Lite lustigt då övriga grisar nästan skulle kunna döda för mer grönsaker.
# 24
Va skönt! = )
Det där med att dra iväg med maten gör min lilla tös oxå = ) å även brodern…dom vuxna gör inte det hahahaha
Kände på min lilla plutta imorse å tror till 90 % att hon e dräktig = (
tyckte det kändes lite buckligt å man får inte heller röra hennes mage…hon skriker/gnäller å lyfter benet å kröker ryggen oxå…
Lycka till följer tråden med spänning för att se Sunshines uppdateringar.

Idag beteer sig sunshine underligt. Hon har gjort som en grop i höet där hon helst ligger och vilar. Är inte riktigt pigg på grönsakerna idag men hö knaprar hon i sig stup i kvarten. Flankerna är inte direkt insjukna men slappare än förut. När hon inte ligger ner går hon oroligt runt i buren för att sedan böka runt i höet igen. Eftersom jag inte får känna på henne vet jag inte hur öppen hon är. Tur man är ledig idag så jag kan hålla koll.
då är bebisarna på gång nu=))
#27 - Du har nog bebisar innan kvällen tror jag :) Håller tummarna för att allt går väl nu!
Hanna
Hej, då hon inte har ro att äta grönsakerna, kan du ju prova att "skala" en morot, de kan hon äta som ett höstrå. Kan nog vara bra med all energi som finns för henne.. :) Det är ju en del socker i morötter !
Äpple är också bra för att ge lite extra energi till födande honor :)
Hanna
Ett alternativ kan ju vara rårivna morötter och äpple?
Kanske strö över lite askorbinsyra med så hon verkligen får i sig C-vitaminen hon behöver :)

Då ska jag riva morot och äpple på en gång och strö över lite askorbinsyra. Just nu sitter hon stilla och äter hö. Kan inte se att ungarna rör sig, men de kanske är mer stilla innan de föds? Om inget hänt till kvällen/natten borde jag oroa mig då?
Hos människor är barn mer lugn dygnet/dyngnen innan förlossning. Så det är ju inte helt omöjligt att det är så med marsvin med.

Morot och äppel"mos" smakade kanongott så det har hon mumsat i sig. Passade på att känna på magen hennes och ingen rörelse alls. Hann inte känna på fogarna innan hon sprang iväg och vill inte jaga henne. Igår kväll rörde dem på sig som vanligt men nu kändes dem bara som klumpar? Är så himla orolig för att ungarna är döda och honan kommer börja toxa. Inte nu när vi är så nära :'(

Inga bebisar ännu. Nu ligger sunshine mest bara i höet och vilar sig. Tuva är med henne hela tiden.
Följer med stor spänning! :-D Lycka till!
Åhhh så spännande!!! Hoppas allt går bra!!! Följer oxå med stor spänning…å va gulligt när du skrev att Tuva e med henne <3
Kommer att hålla koll här på uppdateringar från dig! Syns det mycket på henne att hon e dräktig? E lite nyfiken pga av min lilla som jag skrev innan.
Tänker att det kanske inte syns lika mycket när dom e så unga???

Kan nu meddela att det inte blir några bebbar ännu. Hon är "bara" öppen en lillfingertopp, var tvungen att ta upp henne och känna. Ikväll är hon inte lika orolig heller utan äter glatt sin kvällsmat. Säkert föder hon imorgon när jag jobvar 11-20. Kanske lika bra det.så hon får vara ifred. Dock tycker jag att buren dem sitter i är minsta laget. Och Tuva längtar efter Sin flock.

Inga bebbar i sikte nu heller. Tror dock att dem kommer inom två dygn nu för hon har börjat tugga, förvärkar? Hö äter hon hela tiden.
Lycka till nu och hoppas det blir friska bebisar och att sunshine klarar sig bra.

Bebisarna är jag inte så orolig för, när hon ligger ner ser det ut som dem går runt inne i magen 4 tydliga "tassar" som trycker utåt. Undrar om sunshine kommer orka föda fram dem 2 eller flera bebbar. De två jag känner är gigantiska.

Vaknade nyss, trodde hon hade fått då hon ingen mage har längre. Men inga ungar. Såg henne ovanifrån och hon ser verkligen ut som en stekpanna! Nu kan det väl ändå inte vara långt kvar?
Håller tummarna för att det ska gå superbra . åh vad nyfiken jag är..
lycka till jag har ingen aning men det kan vara så vi får se hon äter fortfarande bra ?
Redigerad tråd pga av dubbel kommentar :)
Hoppas det går bra med lilla tjejen.
Charlotta-B

#46 Ja, äter lite mindre men oftare. Antar att det är helt normalt. Hö äter hon konstant likaså kornkross.

Nu är hon öppen ett pekfinger nån som vet hur mycket längre det kan dröja?
Som det skrivits tidigare är det så individuellt, kan ta två veckor till eller inatt? Du får tyvärr vänta ;)

Är rädd för att födseln kommer ske nästa helg då jag är hemifrån 11 och 9 timmar då jobbar helg. Vill ju närvara så jag kan hjälpa till om något går fel.
Förstår dig mycket väl med att du väntar, tittar känner och längtar m.m Man blir helt knas, men när man inte orkar vänta och längta mer så säger det plopp. :-D Jag hade turen att vara där och få se det hela, helt fantastiskt var det. :-D

Så avundsjuk jag blir! Kommer små "kvackande" läten från djurrummet. Kan det vara bebisar eller inbillning tro? Vet inte om jag vågar gå in och kolla heller. Säkert bara inbillning. Det var inbillning, det var övriga grisar som hade nattmöte vid höhögen.

Nu är hon öppen 1 finger i framfogen och 1 1/2 i bakfogen. Hoppas på ungar innan den här veckan är slut!
Varje gång tråden uppdateras tror jag att dom kommit. Håller tummarna på att dom kommer starx :-D
56# haha jag med :D
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Lovar att inte uppdatera förrän ungarna har kommit nu ^^
Jag rusar oxå in på denna tråden när jag ser den uppdateras = ))
Va e framfogen å bakfogen?? Fanns det inte bara 1 fog? Herregud jag blir snurrig av allt jag ska lära mig! = )
Ett bäcken är normalt sammansatt i två delar som kan fjädra vid födsel hos oss männniskor, antar att det är en liknande konstruktion på marsvinens bäcken :) Googla lite så får du säkert se lite anatomi bilder !
# 60
Tackar…ska googla = )
#55 Äh, nu var det för lång tid, vill ha en uppdatering :) oavsett status… så här länge kan vi ju inte vänta..

Haha, idag äter hon lite dåligt är orolig och har trycker ut baken då och då. Ligger helst under höet och knaprar på det. Hoppas på att det är bebisar på G så det inte är något annat :/ Nu äter hon kornkross i alla fall.
Och en daglig uppdaterig tack :) Hur går det ?
Håller med # 64!! = )

Finns inte så mycket att berätta. Sunshine mår fortfarande väldigt bra. Ungarna sparkar och lever om, den ena är mer aktiv än den andra. För det mesta vilar den blivande mamman nu. Lite skygg och grinig har hon blivit också. Jag tror hon är en eller två veckor före din tjej jezzijezz. Förhoppningsvis blir vi snart stolta mormödrar :D
# 66
Åhhhhh det låter så härligt!! Lite jobbigt att inte veta exakt hur långt gången hon e dock…men jag räknar med 3-4 veeckor till…tror jag. Känner fosterrörelser nu sen några dagar tillbaka = ) Tandknäppandet har jag hört i ca 1½ - 2 veckor nu. Mycket vila för Fendi oxå.
Men dom kanske blir lite skygga å gnälliga eftersom dom e så pass unga?? Dom förstår kanske inte riktigt vad som händer i deras kroppar…Sunshine va väl ca 4 mån?? Fendi blir 13 veckor imorron. Får inte alls röra hennes mage…fast jag försöker lite ibland bara för att veta = )Ska väga henne imorron oxå…mitt lilla matvrak.
Ser Sunshine ut som en stekpanna nu? = )

Okej, jag tror att sunshine har ca 1-2 veckor kvar och ja, en stekpanna börjar hon likna nu ^^
Ja, kan mycket väl stämma att det är konstigt för dem eftersom dem bara är barn själva.
Tror hon är runt 4 månader eller lite yngre.
Hur mycket vägde Fendi vid förra vägningen? Sunshine vägde 805 g i onsdags.
Kan du inte lägga upp en bild uppifrån på henne :) kul att se dem som stekpannor. Men om hon öppnat sig så mycket som du sagt, så tror
jag nog inte att hon går så mycket som 1-2 veckor, verkar spenarna svullna ?

#69 Kanske inte så lång tid nej, men är så svårt att gissa hur långt hon är påväg. Har sagt till vänner och bekanta som tjatar om dem kommit ännu att bebisarna kommer när de är redo och mogna :)
Jag är bara så lycklig att hom inte toxat pga stressen att flytta hit.
Ska försöka få till någon ovanifrån bild, lite svårt eftersom hon gärna gömmer sig och jag vill inte lyfta ut henne i onödan då hon är så rädd om magen.

# 68
Oj vilken viktskillnad! Fendi vägde för ca 1 vecka sen 553 gr = / så imorgon när jag väger henne kanske ligger på ca 600 gr. Hon e så liten!

#73 Det är främst för hennes vikt och storlek som jag misstänker att min tjej är äldre än 13 veckor som personalen påstod. Eller också är bebisarna två jättar. De känns som dem är mellan 8 och 12 cm långa. Vet inte hur långa dem är när de föds.
# 74
Ja fast all e ju olika….har ingen aning om va Fendi vägde när vi köpte henne men 2 veckor senare vägde hon 385 gr så det e ingen tungviktare precis.
Eftersom hon e så kinkig med magen så vågar jag inte känna för mycket…känner än så länge bara att det e buckligt….mest på ena sida…sen e det andra sidan nästa gång…men jag känner fosterrörelser i form av puffar å så. Å knäppandet med tänderna…kanske bara en bebis? Kanske 2.
Usch kan ju inget om sånt här = / …det om något känns jättejobbigt!
hade velat att något marsvinsproffs kollade på henne = ) men känner ingen här i närheten.

#75 Ja, många frågor blir det. Speciellt när man är helt oförberedd. Det enda man kan göra är att läsa allt man kommer över och vänta, en olidlig väntan.
# 76
jaaaaa denna väntan e rent olidlig!!! Vill bara underlätta för henne men kan ju inte göra nått! Tror jag har hittat bakfogen nu men inte framfogen…*suck* googlade hela kvällen igår på det men fick inte upp nån bild alls = / kändes helt hopplöst. Vill ha en bild med typ ett finger som visar exakt var det ska kännas.
har du haft marsvin länge? Tatt kullar innan eller e detta din första gång?

#77 Har haft marsvin i 9 år men aldrig tagit någon kull då jag är rädd för riskerna. Det enda jag haft i bebisväg är en oplanerad kull råttbebisa som blev 13 stycken. Lyckades få alla att överleva. Hoppas på samma resultat den här gången också.
#74 Väldigt unga förstföderskor får i regel två stora ungar, ibland bara en. Man kan tro att de ska få små, svaga ungar, men de ligger ofta runt 100 grams-strecket när de föds. Så hon behöver inte vara äldre bara för att ungarna känns stora, menar jag :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Fendi har legat på min mage/bröst ikväll å herregud vilket liv i magen hennes det va!!! 

bwhöver knappt ha min hand för att känna…ungarna ( känns som 2 st ) levde rövare där inne så Fendi fick hela tiden byta ställning. Kände otroligt mycket just ikväll…ska väga henne imorron så det blir intressant = )
Tror det går bra för Sunshine oxå! = )
# 79
jag e lite nyfiken hur dom väldigt unga förstföderskorna reagerar?? Vet dom av instinkt hur dom ska bete sig vid födsel?? Slicka / bita bort fosterhinna å sen rena?? Det e nog det som oroar mig mest…om hon nu föder när jag inte e hemma.

#79 tänkte mest på hur långt gången hon kan vara. Min jobbarhelg kommer med stormsteg och då är.jag borta 11 timmar hemifrån. Vill ju vara hemma när det sker så jag kan hjälpa till om det blir svårt. Undrar som #80 vet en såpass ung hona hur hon ska göra med de nyfödda bebbarna?

Idag väger tösen 849 g. Och jag känner tydligt 3 bebisar, inte lika aktiva idag. Öppen 1 finger i framfogen fortfarande det Kan ju inte vara långt kvar nu!
# 82
Vägde Fendi nyss…610 gr mot förra veckans 553 gr…så lite större viktökning nu. Hoppas det ökar på bra nu dom sista veckorna.
Jag kan inte känna hur många bebisar det ligger i magen än…men jag tippar på 1 eller 2. Ibland e det lixom tomt å mjukt på ena sidan å liv å rörelse på andra….sen e det tvärtom sida…men fortfarande känns det som bara 1.
När jag jämför Fendi å Sunshine på den senaste bilden ( ovanfrån ) som du la in så tyckter jag dom ser lika stora ut = )
Kolla denna bilden jag tog igårkväll.

Ja, du har rätt. De är nog lika stora :) Spännande och se vem av dem som får först.
#79 Absolut! Har naturen ordnat att de blir könsmogna så pass tidigt får de allt veta hur de ska göra också :-) Det är ju helt och hållet instikter, som inte tar hänsyn till någon ålder egentligen, så länge honan har kommit in i fertil ålder.
Har inte varit med om någon så ung förstagångare som inte vetat hur de ska göra. Möjligen att de inte varit speciellt fästa vid ungarna efter att födseln är klar. Men själva födseln i sig skulle jag inte vara mer orolig över än för en hona med mer erfarenhet, blir någon hinna kvar så är det i regel för att ungarna kommer ut för fort inpå varandra och mamma marsvin inte hinner med.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
# 84
Tror nog ändå Sunshine e lite före Fendi = ) Kan inte känna att Fendi e öppen i nån fog…men dom kanske kommer med en veckas eller några dagars mellanrum = )
Känns väldigt spännande nu iaf = )
# 85
Tack!!
Känns lite tryggare nu…hoppas bara jag e hemma när hon föder så jag kan hjälpa till om det behövs! Om bebisarna nu skulle behövas stödmatas…va ska man då ge? Semp 1 eller Nan 1 eller nått annat…så man kan ha hemma. Ska oxå köpa hem morotspuré…å Fortimel skogsbär.

#86 Nog Kan man säga att sunshine är före fendi. För imorse när jag kom in i djurrummet så hade sunshine fött en välskapt liten son på 128 g!!! Han är så himla söt. Är just nu så glad att det hela gått bra. Men tänk så fel man kan ha, trodde ju där fanns 3 också var det bara en.
Grattis till bebisen !! Hoppas nu att de båda fortsatt kommer att må bra !!
Nu får du berätta vilka färger det blev på bebisen :)
Grattis!
Grattis :D vad roligt att allt gick bra trots allt :D
Grattis ;)
# 87
Åhhhhhhhhhhhh GRATTIS!!!!!! Vilken stor bamsing = )
Vill oxå se bilder!!!! Vet du vem pappan e?
Grattis igen mormor! Kram!
Stort grattis! Vi väntar på bilder :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Lillkillen ser ut som mamma bara mycket mindre vit. Alltså nästan helbrun :) Vet inte vem som e pappa eller hur han ser ut. Bilder kommer ikväll då jag ska iväg och jobba nu, hur nu det ska gå ^^
Åh äntligen! :-D Grattis! Skönt att det gick bra :-)
Åh grattis, vad skönt att allt gick bra:).
# 94…väntar med spänning på bilden! = )

Här finns bilder på bebisen :)
http://marsvin.ifokus.se/discussions/4f9edc4888f4725c71000a36-sunshines-bebis?discussions-1