Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1079 ggr
[akumas7]
1

Ålder

Hej Hej.

Jag har haft ett marsvin en gång i tiden när jag var yngre, hon var köpt på en djuraffär och blev tyvär bara 2år gammal.

Nu har jag hamster så det är lite skillnad men jag älskar marsvin och kommer alltid att göra det. Så om några år kommer det nog att bli flera då jag vill ha en litten flok med honor :) Det kommer dock att dröja några år tror jag då jag har så det räker nu med min hamster + att jag ska köpa 1 par med finkar så jag har redan lite fullt upp :)

Min fråga är faktiskt hur gammla var era marsvin när de gick bort. Ni får gärna skriva om de är uppfödsa hoss uppfödare eller i djur affär. Gärna färg och kön också :) Jag tänkte att man ska se om det finns någora samanhang med deras bortgång. Hur dom gick det gick bort är också önskvärt att veta.

Jag är värkligen ledsen att era djur är döda och jag hoppas att ni inte tar illa upp för att jag vill veta deta. Det är inte alls tänkt som ett påhopp eller att försöka förnedra er på något sätt.

Det jag är ute efter är att se vilka som lever längst och alltså vad man ska köpa.

Min hona dog av förlamning + depression 'tror jag'.

Hällsningar

Aristarcos
0

Har puttat upp en undersökning jag gjorde tidigare, Hur gammla har era marsvin blvit, om du trycker på bara läsa tråden kan du se resultatet !

Fridaaaa
0

Morris blev 5-6 år gammal, Lucifer blev 6 månader och Ronja blev 5-6 år gammal.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

millib
0

Lite tråkigt att du skriver förlamning, är hon inte född eller ramlat från hög höjd så är det C-vitamin brist. Då blir de bakdelsförlamade och dör till slut.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Aristarcos
0

Läste inte innan ang. förlamning, det låter ju nästan som C-vitamin brist.. Men TS kan ju ta och lära sig nu mera om marsvin och vad de behöver innan hon skaffar nya.

Marsvin behöver dagligen C-vitamin rika grönsaker som tex vitkål, spetskål, broccoli. Man kan också ge persilja som innehåller mycket c-vitamin, men man kan inte ge det så ofta till dem då de inte mår bra av att äta det för ofta.

millib
0

Varför mår de inte bra av persilja för ofta? Aldrig hört förut.

Lixim
0

#5 det är mycket kalcium i det, om jag inte minns fel

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Lavèn
0

Jag hade ett som vart 10-11 år!

Men en dag när jag kom hem från skolan så låg hon bara i buren såg ut som ögonen hade sjunkit in! Men hon var ju gammal och hon var uppföd av en kompis till min storasyster! Vi tog bort henne samma dag.

Min andra vart 5-6 år

Ett annat marsvin som dog för ca 2 år sedan. Hade tappat pälsen och så hade en av katterna gjort henne blind på ena ögat! Hon viste vi vem uppfödaren var men vi köpte henne på djur affär och hon fick denna sjukdom (tappa pälsen) när vi köpte en marsvins unge. Men den unga fick aldrig någon sjukdomar eller tappa pälsen!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Binajis
1

#3 Det måste väl inte vara C-vitaminbrist? Vad jag vet kan även hjärnblödningar ge likande symptom.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

millib
0

#8 jo det är klart, TS kan ju svara på om det fick dagligt med c-vitamin.

[akumas7]
0

Är det mig ni menar när ni säger TS? Om så är fallet så kan jag ju tala om att jag gav henne grönsaker varje dag. Jag kommer dock inte ihåg vilka, hon fick dock marsvinsblandning och inte ren pellets då jag inte visste bätre då. Jag kan också tala om att djuraffären där jag köpte henne inte talade om att dom måste ha mycket c-vitamin. Men hon dock av förlamning i backdelen men jag kan inte tro att det berode på c-vitamin brist då det hella gick väldigt snabbt. Hon var hurfrisk som hellst ena dagen och nästa släpade hon sig fram med frambenen, hon alltså väldigt snabbt. på ca 24timmar var hon död. Jag tror dock att det kan ha märkts ett tag innan det, inte förlamning då för det hade hon inte innan, men hon bajsade dåligt och kissade dåligt och slutade äta någon dag innan. Innan deta så tapade hon päls och vi gick till veterinären dom kollade efter kvalster mm Ohyra, men hitade inga hon fick dock sprutor för Ohyra i alla fall. Jag tycker att det fungerade lite gran. Tillslut försvan hennes kalla hals. Hon han också få på hälsning av en hane och fick tre ungar. Hon förendrades hellt under dena period och värkade så lycklg och stålt :) Efter deta att ungarna lämnat boet och hon blev ensam igen så ändrades hennes personlighet. Hon var väldigt tyst, lungn och värkade inte vara så glad. Hon var dock mycket lycklig när man bar henne och höll på med henne. Jag tror att hon dog av sorg. Jag kan dock inte säga att det är så men jag tror det. Hällsningar

millib
0

Att hon tappade päls kan bero på Ohyra och att hon sedan fick bakdelsförlaming tycker jag tyder på för lite C-Vitamin.