Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 4402 ggr
Snigelkrantz
0

Biten av marsvin?

Har ni någonsin blivit bitna av ett marsvin? Isåfall varför?
Jag har haft marsvin i ca. 13 år och har blivit biten 4 gånger.
Två av gångerna var av samma tjej som älskade vindruvor, och för att komma igenom skalet hade hon utvecklat ett ordentligt hugg, och två gånger råkade då det hugget borra sig in i min fingertopp istället. Vi blev lika förskräckta båda två!

Sen fick jag ett litet nyp av en nykastrerad herre som äter dåligt och som jag därför stödmatade, tills han ledsnade och sa ifrån. Nu äter han som vanligt igen.

Och så fjärde gången, som inträffade i förrgår. Mina två hanar kommer inte överens, men nu hade de fått bekanta sig med varandra genom burgallret och verkade ha vant sig vid varandra, de visade inget aggressivt beteende längre, så jag tänkte att de kunde få träffas. Först ignorerade de varandra och sen på en bråkdels sekund rök de ihop, jag flög in med handen och lyckades sära på dem precis när de skulle forma en sån där fruktansvärd boll man har hört talas om, och i processen fick jag ett missriktat bett från min aggressivaste hane, Temüjin. Det blev ett riktigt djupt bett i ringfingret och jag tror han kom åt en nerv  för det gjorde ont ända upp i armbågen. Han hade borrat in sig så att han hängde kvar när jag drog bort handen, och jag fick dra loss honom. Nu är det inflammerat. Men jag tänker bara tack och lov att det inte hamnade i den stackars andra killen!

Trots att jag bara blivit biten dessa få gånger har jag ofta hört folk säga "usch jag gillar inte marsvin, dom bits!"

Så hur vanligt är det egentligen? Har ni andra fått några 'krigsskador'?

[Liinda]
0

Jag har blivit biten några gånger och jag har haft marsvin i 6 år.

En gång så skulle jag bära ut ett marsvin i famnen till uteburen och det var första gången han var ute, så fort vi kommer ut så svissar det förbi en bil på vägen (en bit ifrån) och han blev skiträdd och högg mig rakt i fingret.

Annars så har jag blivit smånypt massa gånger, av en hona som jag hade förut hon nöp mig alltid. Inte för att hon var arg utan hon satt och nöp lite försiktigt då och då.

Den äldsta honan som jag har nu , hon smånyps ibland när jag klipper klorna för hon tycker inte det är så trevligt.

Annars så har dom andra alltid skött sig :P

Fridaaaa
0

Aldrig biten *pepparpeppartaiträ* bara nafsad några gånger:)
Eller jo förresten. Mitt första marsvin, Ronja, bet mig typ första dagen jag hade henne mer inte mer sen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tantnett
0

Har bara blivit biten då matvraken i hastigheten tagit fel på mina fingrar och morotsbitarna eller något annat gott man sträckt fram till dom.

Man lärde sig snabbt hur man räcker fram godiset till dom. Skrattande

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Abico
1

Jag tror att idén om att marsvin skulle vara bitska bottnar i att folk inte håller ordning på skillnaden mellan hamster och marsvin. Många av mina vänner och bekanta växlar hej vilt mellan att kalla mina djur för hamstrar och marsvin i ett samtal. Skillnaden är att förstnämnda enligt min erfarenhet är benägna att bitas då och då, medan marsvin bara gör det av misstag eller rädsla.

Jag har blivit biten ett par gånger, av marsvin, och det har alltid varit när jag luktat mat eller om ett marsvin varit väldigt oroligt och ohanterat. Hamsterbett har jag fått betydligt fler, i mina ögon oprovocerat och trots att hamstrarna i många fall varit tama och trevliga för det mesta. Där har det mer varit som om de bitit ifrån när de lessnat på att sitta i handen typ.

Hanna 

Snigelkrantz
0

#4  Ja herregud! Mina marsvin blir kallade hamster eller t.o.m kaniner oftare än de blir kallade marsvin! Att det ska vara så svårt för folk att få in marsvin i sin tankevärld. De är ju ändå ganska vanliga husdjur. 

Jo, sen så har jag blivit tuggad på ganska ofta. Särskilt när man luktar gurka eller liknande om händerna, eller hudflagor och andra ojämnheter som de vill bita bort. Långa naglar vill de också gärna bita i. (Aj!) Min pojkvän har lite förhårdnader på händerna och dem vill marsvinen gärna bita bort, så han blir gnagd på ganska ofta!  Men det är ju inte att bli biten utan jag ser det snarare som att marsvinen ser något som de tycker inte hör till och vill hjälpa till att ta bort det.

Lyan
1

Jag har blivit biten så det har blivit blodvite tre gånger som jag kommer ihåg på rak arm.

Ena gången var jag så smart att jag höll kvar salladen i handen samtidigt som alla tjejerna åt från den. Mia tyckte hon skulle ha hela och tog ett rejält tag och drog, bara det att det var mitt finger hon drog i

En av mina lakelandhanar högg mig rejält i armen när jag luktade hane och en annan gång satte jag handen i mellan två slagskämpar och då tog Fiffe fel och bet i mitt finger istället. Han hängde kvar eftersom tänder hakade fast pga vinkeln och sedan vreds hans tänder om i fingret och fy sjutton vad ont det gjorde att försöka lirka loss fingret från, en i detta laget, panikslagen Fiffe som försökte sprattla sig loss. Fick en rejäl infektion och fingret var dubbelt så tjockt som vanligt. Har ett snyggt ärr men kommer inte ihåg vilket eftersom fingrarna även är fulla av kattbettsärr (man ska inte plocka vildkatter utan handskar om man vill ha snygga händer :-P)

Frida B
0

Jag har blivit biten två gånger, har haft marsvin i drygt fyra år. första gången var när jag råkade ta marsviner på magen, vilket han verkliget inte gillade så jag fick mig en tilsägelse ^^

andra gånden var för någraa veckor sedan när jag klippte tjejens klor och hade precis hållt på med go paprika… får la skylla mig själv som luktade mumsig paprika, för jag fick mig ett bett på tummen

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Abico
3

#5 - Jag kan förstå förvirringen, har man inte haft kontakt med något av djuren och inte har något som helst intresse för det så är det inte lätt - eller nödvändigt att hålla ordning på det :P Själv retar jag gallfebern på sportintresserade kompisar när jag blandar ihop alla möjliga termer och redskap eller inte kan hålla ordning på sladdar och ljudsystem trots att jag av mediavänner har fått det hela "sååå himla tydligt förklarat typ tusen gånger". Så dom får gärna kalla mina odjur för hamstrar om det innebär att jag slipper lära mig skillnaden på en backhand och en forehand ;)

Hanna 

Neah94
0

Jag har blivit biten några gånger då marsvinen misstagit mina fingrar för mat och någon gång vid kloklippningen. ^^

paulina-amark
0

Jag blev biten när två av mina honor bråkade, jag hade precis lyckats få isär dem och när jag puttade lite på den ena honan för att hon skulle gå ifrån den andra lite så blev hon helknäpp och attackerade min hand istället. Blev ett ganska djupt sår :P men hur ska man göra när de bits? man ska väl visa  att de inte får göra så? jag smällde till min hona lite lätt på nosen i alla fall, men då högg hon efter mig igen, så var nog inte riktigt rätt sätt :P

NinaS
1

#10 Om de bits, så har de oftast en anledning, så jag tycker det är elakt att bestraffa dom… Har man ett marsvin som bits ofta, så finns det nog också en förklaring, man får leta reda på orsaken och arbeta utifrån det.

paulina-amark
0

#11 Neh hon bits inte ofta, hon har inte gjort det sen dess :)

Mirinda
1

Jag fick ett rejält bett i tummen av Gozo, vår störste hane, när han och lillkillen Dumle höll på och gjorde upp om rangordningen i buren.

Gozo var van att köra med lille Dumle, som fick sina matbitar stulna och blev utkörd ur båda husen när Gozo var "lat" och "grinig". (Nu tror jag ju egentligen inte att marsvin har mänskliga egenskaper, men jag uttrycker mig så i alla fall.) Nåväl; Dumle hade växt på sig lite. Grabbarna var väl 3 respektive 4 månader gamla. Dumle hade tröttnat på Gozos bossiga sätt och började mopsa upp sig mer och mer. De slogs ofta. Mest var det små hotfulla luftbett och nosar i vädret med tillhörande tandknatter. Jag brukade ta upp den som var mest hotfull innan de började slåss. Men flera gånger i veckan rullade de runt i ett par sekunder och försökte bita varann. Vi fick kolla blessyrerna efteråt.

En gång var jag riktigt klantig. Dumle hade fått några små skråmor tidigare och hade lärt sig att hugga tillbaka. Det värsta var att han högg rejält hårt i storkillen, som fick svårare och svårare att behålla ledarrollen. Den gången jag blev biten hade de nyss rullat runt och Dumle hade en vit pälstuss från Gozo i munnen. Då tog jag snabbt upp Gozo för att kolla om det blivit blodvite. Han var inte alls på humör för att bli tagen i. Så klart inte! Skäms Han var försvarsberedd och där kom den knäppa människan och greppade tag över ryggen på honom. Det gjorde jag aldrig om. När jag var omplåstrad och Gozo lugnad och tröstad kom vi överens om att han skulle få vara ifred en stund efter sina bataljer med Dumle.

Nu är Dumle kastrerad (p g a pungbråck) och fred råder i buren. Marsvinen är rörande överens om att det tar tid att dressera människorna. Men de goa grisarna har ett fantastiskt tålamod och förlåter alla nybörjarmisstag. Plåster på såren vill de gärna ha i form av gurka och persilja.Skrattande

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

mopsen12
0

Jag har blivit biten när jag skilt med handen när två marsvin bråkade och av misstag när det var grönsaken de ville ha. ondast gör under nageln haha. Marsvin som biter med mening är väldigt ovanligt. :)

FeliciaS
0

Under mina dryga tolv marsvinsår har jag blivit biten två gånger. Första gången när mina första marsvinshanar bråkade om en gurkbit, jag sträckte dumt nog ner handen för att ta upp gurkan. Andra gången ganska nyligen, kommer inte ihåg hur det gick till men en liten skråma blev det ;) Det var också i samband med matdags i alla fall.

Marsvin är av naturen väldigt fredliga djur och jag har mycket svårt att tro att något marsvin skulle bita en människa pga. aggression. Då måste det finnas någon bakomliggande anledning, att de har ont eller misstar huden för något annat (som i de flesta fall som tagits upp här ovan, antingen mat eller marsvinskompis).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paulina-amark
0

Jag tror att dem kan bita en människa menat för att göra en illa. Blev biten idag av en av mina honor när jag skulle klippa klorna. Detta var inte för att hon fick ont (aldrig klippt henne i pulpan heller) utan jag satte henne i knät och skulle precis ta upp första tassen, då började hon hugga efter mig hela tiden. Hon fick till slut in en fullträff så blödde jättemycket. Jag hade inte precis gjort henne något heller så… Dock så sluta hon efter jag nöp tillbaka :P tror att det är likadant som med hästar, dem är ju också flockdjur. Hur gör marsvin när dem säger till varandra? - bits! bara "bita" tillbaka så dem vet vem som bestämmer.

happygirls123
0

Har inte blivit biten direkt men.

Närjag har gett marsvinen lite godis/grönsaker, så har jag den smaken på mina fingrar så dom försöker bita lite i men det gör inte ont, dom bara smakar om det är gott.Skrattande

VilmaKristina
0

Mina bits inte, fast kommer man och tex ätit ett äpple och vill gosa emd dom får man skylla sig själv om man får ett naffs :)

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

happygirls123
0

#18 så är det för mig meSkrattande

esvard
0

Har haft marsvin i ca tio år och har blivit biten ett par gånger. Det flesta gånger var att de råkade bita hårt i ett finger då man matat dom med lite godis. Just nu är det nykomlingen Java som är nyfiken och kommer fram och "smakar" på tånaglarna om man råkar stå i närheten när de är ute på golvet, men hon springer iväg direkt när hon märker att jag rycker till i foten haha.. busungen :)

Virvlan
0

Min lilla Svea gillar inte att man håller henne ibland och biter gärna hårt i fingret. Hon säger gärna ifrån ofta till Marion med små naffs.

pinku
1

Har aldrig blivit biten. Bara smånafs när man precis hållt i grönsaker, eller matat dem. Men jag tycker alltid de är så försiktiga, har aldrig en varit ett riktigt bett, som om de märker så fort tänderna nuddar fingrarna att det inte är mat. Dagen efter jag hade fått hem Sockan skulle jag plocka ut hans matskål. Hela kvällen innan hade jag stuckit in godbitar till honom för att smöra lite. Så när jag nu sträckte in handen hoppade han fram och skulle smaka. Han såg så förvirrad ut när det inte var mat, lilla hjärtat :)

[copicaddicted]
0

JAg har fått ta ett rejält hugg i fingret när mina 2 vuxna honor började bråka. Men annars biter dom mig aldrig, möjligen att My nafsar på naglar och förhårdnader.

Lilla Vimsa däremot försöker bita titt som sätt men det brukar funka med att putta bort nosen. Ett litet jack har hon gjort men ingen blodsspill iaf :)

Pojkarna jag har är världens snällaste och gör inte en fluga för när :D

Eulwen
0

När jag skaffade mitt första marsvin, Scheffield, för en så där 16 år sedan så kom han från ett mindre bra hem. Han satt själv i en väldigt liten fågelbur och hade fått "vara med på fester och smakat på öl" m.m. Han bet mig dagligen när jag skulle utfodra honom i 3-4v, fick vara väldigt kvick med att hiva in maten åt honom. Sedan insåg han väl att jag inte var så farlig och slutade tvärt med alla fasoner och blev ett otroligt personligt marsvin som jag kunde hantera utan minsta problem.

Han fick en större bur och sällskap och mådde nog rätt prima de sista åren. Glad Men han är det enda marsvinet som bitit mig, visst har det varit smånafs för att "smaka" om det har luktat godis om fingrarna men inget allvarligt. Nu har jag rummet "fullt" med grisar som alla kommer in i tonåren samtidigt så det känns dock som att det bara är en tidsfråga… De är lite lynniga just nu.

southdakota
0

Jag har aldrig blivit biten av ett marsvin, kanske inte så konstigt med tanke på att jag bara haft marsvin i några veckor, men i alla fall. Flört