Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 620 ggr
rosablomma
0

Sellnic

Misstänker att mina grisar fått sellnic, och undrar om sellnic kan påverka humöret på grisarna?

För det har brutit ut ren kalabalik i buren. Den ena grisen har blivit riktigt elak och har gått till anfall på de andra grisarna utan anledning.

Så nu har jag 3 skadade grisar här hemma, däribland den elaka.

Har 4st grisar i bokhylleburen och den elaka har verkligen framkallat skräck. De andra 3 är livrädda.

Fridaaaa
0

Jag personligen har aldrig varit med om det, men beror kanske på hur långt sellnicen har gått, kanske har ont?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

rosablomma
0

# 1

Det knepiga är ju att de kliar sig inte speciellt mycket och har inte direkt tappat päls. 2 av grisarna har fått lite tunnare päls på magen det är allt. men de är ju väldigt torra och huden ser ut som den har svamp fast inga stora områden som ett svamp angrepp utan det är 1-2mm lite skroviga knottror över allt. Jätte svårt att beskriva men hoppas att du förstår ändå

Lyan
0

Sellnic gör ont så jag tycker inte att det är så konstigt att de reagerar med aggressivitet.

Jag tycker du bör ta dem till veterinär så fort som möjligt så de kan få behandling

rosablomma
0

Misstänkte.

Har kontaktat vet och fått stronghold utskrivet.

Men hur ska jag göra med den som är så aggressiv?`Ska jag låta den vara ensam tills behandling är klar på alla grisar?

För den är helt galen, testade innan att bara dela av buren med ett hyllplan med han hoppar över hela tiden. Hyllplanet är 40cm. Han ger sig bannemig inte. Så nu sitter han ensam i en gallerbur.

Vill ju inte att de ska skadas mer eller stressas för den delen, dom andra tre är verkligen livrädda för honom.

[copicaddicted]
1

Jag skulle definitivt sära på dom! Det är INTE meningen att burkompisarna ska bli skadade utan där är det vi som "mammor" som får gå emellan och skydda de andra grisarna.

rosablomma
0

Absolut du har helt rätt. Dom är särade och har varit sedan imorse då jag upptäckte allt.

Creation
0

Jag uppfattar det som att det är fyra hanar du har? Hanar är svåra att hålla i grupper om fler än två. Risken för bråk blir då rätt stor. Ju fler hanar, ju större risk blir det för allvarliga bråk.

Du skulle inte kunna dela upp flocken i två par? Den "aggressiva"(antagligen provocerad av flockantalet) med den som verkar minst dominant, och de kvarvarande två ihop. Hur gamla är dina marsvin förresten?

Hur stor är bokhylleburen? Fyra hanar kräver väldigt stor yta. Jag har 1,2 kvadratmeter(160x80) till mina tre hanar och två av dem tjafsar ändå av och till.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

rosablomma
0

Den äldsta vet jag inte riktigt ålder på. Jag har haft han i ett år så jag skulle tipa på att han är 3-4år och det är han som är ledare

de andra är 1år, 13v och 9v. De har en bur som är 225*70 där det finns 4st hus, 2 tunnlar, 3 vatten flaskor, 3 matskålar och de har alltid vars en höhög. Det har aldrig varit problem innan utan alla har tom sovit tsm och de pustar varandra. Plus att de har ett helt kök att springa i 3timmar om dagen.

det är 1åringen som har orsakat kalabalik någon gång inatt troligtvis. han och den äldsta har sår överallt och ungen på 13v har fått sitt öga skadat.

Jag kan inte dela de 2-2 för de små är livrädda för 1åringen så det är inget alternativ. Testade innan och det gick inte för 1åringen ger sig på de små också.