Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2501 ggr
juliino
0

Extra tå

Min Elsa födde just en kull p tre ungar varav tv har en extra tå på ena bakfoten. Hur ska jag göra för att få bort dom? Jag har hört att man kan knyta en tråd runt och sedan dra bort men andra säger att det bara är att klippa.

Sen undrar jag varför det blir så?

Linnet
0

Knyt en bit tandtråd runt och dra åt, sen väntar du nån halvtimme, sen är det bara att klippa bort utan att det blöder nåt. Man kan låta dom vara kvar också, men risken finns alltid att dom kan fastna med extratån eftersom den oftast bara hänger löst.

Vargör det blir så vet jag inte, det är väl nån slags liten missbildning, som säkert är ärftlig.

millib
0

Är det ben i tån eller bara hud? Vet andra som har knutit en sytråd runt dem så ramlar de av sen men om det är ben i tån vet ja inte hur man gör? Det ör gener som styr om de ska bli extra tår, polydaktyl heter det om det är utan ben? Rätta mig gärna om jag har fel. Det var iaf jättevanligt på Cuy när de kom, om man ska avla på dessa finns det delade meningar om. Vi har en ska Skepparkatt som har extra fungerande tummar på framtassarna vilket inte är godkänt men de funkar ju och han lider inte av dem så vi tycker de är ok.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

millib
0

Grattis till bebbarna förresten ;)

juliino
0

Det är bara hud. Ska vänta lite så att dom tokat innan jag börjar bråka med dom. Tack för hjälpen. :)

HannaVastervik
2

Varför inte låta dom ha en extra tå?? :/

trocadero
3

Då det inte längre är lagligt för hunduppfödare att amputera sporrar på hundar så tror jag inte att det är tillåtet att göra på marsvin heller.

millib
4

#5 eftersom det inte finns något ben i tån så hänger den löst och kan då fastna och slitas av vilket gör väldigt ont och kan bli ett större sår än om man tar bort dem.

juliino
0

Jag har tagit bort dom och det blödde inget den ena pep till lite men den andra sa inget alls. Det var en väldigt tunn hud bit tån satt fast i på båda två.

Linnet
0

#8 Det brukar knappt blöda nåt och knappt ens kännas så det är en ganska enlkel procedur.

trocadero
5

Kan ju informera om att jag frågat jordbruksverket nu hur det ligger till och det är som jag trodde tidigare som sagt olagligt att utföra operativa ingrepp på marsvin (bl.a) som privatperson. Dessutom är det inte heller tillåtet för veterinärer att utföra förebyggande operationer för att förhindra eventuell skada på marsvinet. Dvs det är inte på något sätt tillåtet, för någon, att ta bort extratår på marsvin i förebyggande syfte. Det är enbart tillåtet att ta bort tår om marsvinet har fått en skada på tån som kan göra att den behöver amputeras.

carsbo
2

#10 i många fall är det bättre att använda sunt förnuft.. det är väl bättre att göra det på marsvinet innan den har ont ifrån det? de ovan säger att de inte har ont ifrån det, varför då utsätta djuret för mer lidande om den slits av när den går? för övrigt kan du inte jämföra att ta bort sporrar på hundar och ta bort en extra tå utan ben i. det säger sig självt. använd sunt förnuft istället för att sitta och ringa runt.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

trocadero
5

#11 På vilket sätt har jag gjort fel genom att maila och fråga hur det verkligen ligger till när jag undrar? Mycket märkligt…

Och nej man kan inte anta att alla människor har ett sunt förnuft så enkelt är det inte. Jag vet att det sitter folk och läser på denna sida som inte kan göra den bedömningen själv om det är lämpligt att göra vissa saker eller inte. Man ska inte anta att alla människor kan göra bedömningen om tån tex är benförbindande eller inte. Men oavsett så spelar det ingen roll, ingreppet att ta bort tår i förebyggande syfte för att dom kan komma att göra sej illa är olagligt att göra, även för veterinärer. Om man sen väljer att göra det ändå är upp till var och en, men jag tycker att det är olämpligt att på ett öppet forum tipsa om att göra det när det inte är lagligt och kan orsaka ett väldigt lidande för marsvinet.

Och sen kan jag visst jämföra med hundar, varför skulle jag inte kunna göra det? Samma sak, men tydligen får veterinärer amputera sporrar i förebyggande syfte på dom.

carsbo
1

#12 jag tror ingen här vill utsätta sitt marsvin för lidande. och om man skulle ta bort en tå med ett ben i, du tror inte att man skulle märka om det gjorde ont då? vet inte om du är mest fokuserad på vad regelboken säger att man inte får, eller vad som faktiskt är bäst för grisen.

och precis som jag skrev i mitt förra inlägg, du kan inte jämföra att ta bort en sporre på en hund och en lös köttbit på ett marsvin eftersom en hundsporre består av ben och blodådror. det är alltså en helt annan sak

trocadero
6

#13 Problemet är att alla inte kan göra bedömningen att tån tex inte är benförbindande och klipper någon av tån med ben i är ju skadan redan skedd. Och jag vet att folk har tagit bort tår utan ben i och marsvinet har visst uttryckt att det gjort ont. Man ska inte anta att djur inte har ont heller bara för att dom kanske inte kan utrycka det så tydligt. Inte länge sen man tex inte gav spädbarn bedövning vid operativaingrepp i tron om att dom inte kände något.

Om folk sen väljer att ta bort extratår är upp till var och en. Det enda jag ville påpeka var att det var olagligt, tycker ändå att det är ganska relevant även om nu inte alla tycker det.

Hundar kan precis som marsvin antingen ha benförbindande sporrar eller inte. Endel sitter olämpligt och är mer som en missbildning och ibland är det en fin välfungerande sporre. Det samma gäller marsvin, ibland sitter dom olämpligt ibland inte. Och alla kan inte göra bedömningen om det är en olämpligt sittande tå eller inte och då kan folk helt i onödan ta bort tår som inte skulle orsakat problem, men i och med att man tar bort den kan man orsaka mer skada en nytta. Det är farligt att få det att låta som att det skulle vara helt problemfritt tycker jag.

carsbo
0

#14 man märker om det är ett ben eller inte i tån? annars hänger den väl bara lös. istället för att då säga att det är strikt olagligt kan de väl göra det lagligt hos veterinären? tom. hundarna som du nämner får ju det om sporren är ivägen.

trocadero
4

#15 Många kan nog avgöra om tån är benförbindande eller inte, men alla kan inte det. Och oavsett så är det idag olagligt att amputera i förebyggande på marsvin. Om tån sen är i vägen och/eller på något sätt är obehagligt för marsvinet så tror jag inte att dom gör en så hård bedömning. Och om man sen tycker att lagen är dålig och man vill ha en lagändring så får man väl engagera sej i det så att det tex blir så att man kan få göra det i förebyggande hos veterinären, inte säkert att det är så svårt.