bara fleece?
Vad tycker ni.. Kan man ha bara fleece till sina grisar? Är man taskig om man tar bort spånet? Har 50/50 nu och det är ganska jobbigt.. Hade velat ha bara fleece i buren till mina två pojkar. Hjälp!
Från Marika och hennes bästa vänner =)
Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.
Eftersom det är lag på att ha spån i buren så skulle inte jag ha bara fleece.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Jag kan säga som så att jag har aldrig haft 50/50 när jag har haft fleece och har jag väl ställt in en låda med strö har de skitit fullkomligt i den.
Den där regeln tycker jag de ska ta och slopa, marsvin är inte grävdjur i den bemärkelsen.
Hade jag inte haft så många marsvin hade jag lätt fortsatt med fleece, och nej jag hade inte satt in 50% spån.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Man får ej ha enbart fleece i hela buren enligt jordbruksverket, max halva buren.
Spån fastnar väldigt lätt på fleece med har jag märkt :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har 50/50 fleece- toa lätt.
Funkar finfint för toalätten är bara att ruska av fleecen åsså hamnar det mindre hö på fleecen för det är svårt att få bort och tvättmaskinen gillar det IKKE :P
Okej, visste inte att det fanns sånna regler.. vilda marsvin har väl inte tillgång till spån? Ajja, jag får ha det som jag har det nu då, för bara spån vill jag inte ha iaf.. grisarna älskar sin fleece! Dom är bara på spånen när dom äter hö, annars är dom alltid på fleecen eller på sitt hustak där jag har satt fast dörrmatta uppe på hela.
Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.
Men prova att byta spånet mot toa-lätt. Det är lättare :)
Okej ska kolla upp det!
#5 Lagen (rekommendationen) säger att de skall ha strömaterial, exempelvis spån, papperspellets…
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#8 Okej, ja jag tycker ju själv det med.. Men gud så jobbigt att ha både spån och fleece i samma bur :P
#9 Inte så jobbigt när man har en avdelare, antingen lämnar man en hylla kvar som man gör hål i som de går igenom till spånet och höet eller som jag hade förut en rad med betongstenar som delad av buren. Båda fungerar bra tycker jag.
Mina grisar verkar vara undantaget som bekräftar regeln (som man säger) för de älskar att gräva i lättsröet och höet. Så fort jag lägger in hö så kryper de under höet så jag inte ser dom :)
Ja det gör mina med. Hö är toppen tycker mina :)
Men man får väl använda pellets, såndär Toalätt istället för spån? Kan man inte ha flecce och Toalätt istället då? Det lär ju inte fastna och om grisarna tycker det är för hårt att gå/ligga på så har de ju den mjuka fleecen?
#12 pekar uppåt till inlägg 4 ;)
Har redan påpekat om toa-lätt :P
:o. Missade det
Fungerar det med enbart fleece och man håller rent och snyggt tycker inte jag att det finns någon anledning till att man måste lägga till spån eller annat bottenmaterial. Jag tycker att det är upp till en själv och man får gå efter sunt förnuft. Klarar man av att hålla rent och snyggt så det alltid är hygieniskt (vilket kräver lite arbete med fleece) samt har tillräckligt tjockt lager fleece så det blir mjukt är det ju inte negativt för marsvinen att bo så. Jag själv skulle dock aldrig orka ha bara fleece, men det säger ju inte något om fleece som bottenmaterial utan enbart något om mig ;) Det är galet hur Jordbruksverket kan utforma vissa regler, ibland undrar man vilka reglerna är gjorda för att gynna. Det finns värre regler och rekommendationer att inte följa än krav på en viss del fleece i en marsvinsbur.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#15 Men då är vi ju där igen ska man verkligen kunna välja och vraka i vilka regler man vill följa för då kan det ju bli tokigt.
Tex jag tror att mitt marsvin trivs bäst ensamt och är nöjdast med det. Så då bestämmer jag att jordbruksverkets regel om minst 2 är fel. Det går ju inte.
Ok att marsvinen inte är ett grävande djur (förutom mina 2 då;) ) men i det vilda så har de ju sitt naturliga underlag och inte är det filtar heller så nog tycker jag att de ska ha tillgång till ett strö underlag om man har filt i buren.
#16 Fast som jag skrev får man använda sunt förnuft. I det vilda lever marsvin i flockar, vad går då emot deras naturliga beteende mer än att hålla dem ensamma?
De har varken tillgång till spån eller fleece i naturen. Men det är bara att se på dem, mår de dåligt av att ha fleece i buren? Nej. Mår de dåligt av att inte ha marsvinskompis? Ja.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nä inte spån eller fleece men de har då jord och gräs och sedan finns det vissa marsvin som absolut inte vill vara med någon, där ägarna har provat med både gamla och bebis marsvin där det inte funkat.
Det är ju det jag menar att sunt förnuft är olika hos alla människor och därför finns det skrivna regler som är lätta att följa.
Mina skulle inte trivas med enbart fleece så de skulle må dåligt av det. Det första de gör efter en tid ute på golvet med lakan och fleece så kastar sig båda in i lättströ delen och bökar runt i höet och ströet.
Så här följer vi reglerna och erbjuder båda underlagen 
#18 Det står i lagen att dem får vara ensamma vid särskilda skäl. Har man då testat med många olika marsvin i olika åldrar och det inte har fungerat, så är det ju ett särskilt skäl att den kan gå ensam. Har man däremot inte testat mer än kanske 1-2 st, så har man inte gjort tillräckligt anser jag. Och som FeliciaS säger, det är ju en helt annan sak. Fleece & spån finns ju inte i det vilda men dem lever ju tillsammans i det vilda :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för alla åsikter! Jag tänker bygga en egen bur där det finns 2 "rum" Ett rum med spån och ett med fleece :) vill inte ta bort spånet helt,, känns onaturligt att dom ska bo på enbart en filt!