Snart dax??
Tror Fendi snart kommer att föda!
Trots att hon har blivit väldigt tjock om hela kroppen så har hon inte ökat så mycket i vikt = ( för 1 vecka sen vägde hon 610 gr, igår 644 gr å idag 633 gr.
E det vanligt att dom går upp å ner ca 10-15 gr från dag till dag?? Tycker att hon borde väl lägga på sig lite mer än så pass lite som hon har gått upp?!
För ca 3-4veckor sen ökade hon ju ca 50 gr/vecka.
Mycket vila nu…ett å annat popcornsskutt annars ligger hon mycket. Hon äter som vanligt…kanske lite mindre portioner oftare men lika mycket som innan.
Innan idag kände jag vid bakfogen å hon va öppen som ett halvt lillfinger. Får inte röra vid hennes mage för då skriker hon å försöker nafsa/bita mig. Vill inte stressa upp henne. Även kloklippningen får vänta = / fast det verkligen behövs!
Åh va jag e nervös!!
Går hon ner så börja mata henne så att hon inte börjar toxa kan tydligen fort gå till att bli mycket allvarligt! Sök på sajten om du till ha tips hur man gör lycka till!
Ett hett tips. 10-15 gram kan även bero på att dom druckit mindre än vanligt.
Jag bytte flaska till en av mina, sen några dagar senare hade hon gått ner närmare 50g.
Sen bytte jag tillbaka flaskan och då gick hon upp igen, Tydligen fattade hon inte hur den nya funkade.
Så håll koll på sånna "småsaker". För det kan göra stor skillnad i vikten, bevisligen..
Som man brukar säga inga förändringar alls under sista tiden. Det där med vikten tycker jag är svårt då honor väger i regel över 700g när de paras gärna mer. Och din lilla hona växer ju själv och då är det så svårt att säga hur mycket hon bör gå upp som dräktig. Men väg varje dag för som #1 säger, börjar hon gå ner kan de vara att hon Toxar så var beredd på det och att stödmata.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Åh vilken härlig bild :-) Ser ut som att hon bara ligger och pyser …. :-)
Håller tummarna för er! :)
Tack allihopa!
# 1 Hon äter fortfarande som hon ska…men ligger mycket å vilar…e beredd med stödmatning om det behövs!
# 2 Ja hon e ingen stordrickare i vanliga fall heller…försöker ge lite extra gurka just för att där e mycket vatten i det. Ja det här med vikten e ju lite svårt eftersom hon fortfarande e så liten/ung! Hon e väldigt nätt av sig själv.
Stor skillnad e att hon e väldigt sällskapssjuk…vilket hon inte har vatt innan…positivt! Om jag bara visste hur långt gången hon e = /
Ska försöka känna på henne ikväll igen när vi har myspys. Framfogen kan jag bara glömma men bakfogen hoppas jag ska gå bra att känna på. Verkar oxå som att ungen/ungarna har sjunkit längre ner. Fendi tycker det e riktigt jobbigt att vara dräktig! Ibland ligger hon å tittar på mig precis som hon säger/tänker: snälla ta över! Ingen ställning e heller bekväm för henne utan hon bökar å stökar lilla pluttan.
# 4 ja visst gör hon…hon e så söt!! Min pussgurka! ( Jag som pussas dåå
)
# 5 tack! = )
Ställ en in skål fortimel i buren, det är svårt att motstå. ;) Då får hon både extra näring och vätska. Nom nom!
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
# 7
Ja men kanske burkompisen äter upp det?? Får ge henne när jag har henne uppe hos mig…ensamtid du vet ; )
Börjar undra om det kanske e nån vajsing med vågen…vi har vägt dom andra å det visar lite skumt där oxå…väldigt mycket upp å ner…hmmm
#8 Det gör väl inget om kompisen äter. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#8 har du en digital våg eller en manuell.. känns som att manuella är lite mer upp och ner .. men det är bra att hon äter, men ge henne grönsaker med c-vitamin så hon får lite extra nu. Det är säkert inte så långt kvar, då hen helst bara ligger ner.. men håll koll på vikten..så att hon verkligen äter.. men det var ju också någon som sa att de kan stå stilla lite precis innan.. Håller tummarna för att allt ska gå bra..
# 9 burkompisen behöver inte direkt gå upp i vikt ; )) fast det e klart…Fendi e ju en liten bitch å när jag gör kruskakligröt så snor Fendi skålen å släpar den med sig….Juliette får knappt komma till å mumsa! = )
# 10 jag har en digital…köpte den för ca 3 veckor sen. Den manuella gick bara till 500 gr så om man räknar dom 3 senaste veckorna så har Fendi ökat ca 130 gr…kanske inte sååå illa??
jag ger henne massa extra…speciellt på kvällen under myset…det blir mycket bladpersilja å röd paprika. Sen på morgon å eftermiddag/tidig kväll så får dom lite varierat stjälkselleri, färsk vitkål, broccoli å morot å dom andra får oxå bladpersilja å röd paprika. Vissa grönsaker e dock inte lika goda för Fendi. Ska jag strö lite extra askorbinsyra på gurkbitarna??
Hon e fortfarande bara öppen ett halvt finger men magkänslan säger att det nog inte dröjer mer än ca 1 vecka tills hon föder…hoppas bara jag e hemma när det händer å kan hjälpa till!
Jatack håll alla tummar å tår! 
10-15 gram kan ett marsvin absolut variera i vikt under dagen så det behöver du inte oroa dig för. Det motsvarar vikt mindre än ett vitkålsblad ;) Så länge hon äter med god aptit behöver du inte stödmata.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
# 12 tack! = )
I eftermiddags/ikväll har Fendi ätit rejält! vågen visade nyss på 682 gr!!!
Jösses säger jag bara! 

Att det kan va sån skillnad ?! kan knappt röra vid henne nu…än mindre känna bakfogen = / försökte men hon vred å vände på sig å skrek på mig å nafsade rejält i fingrarna så jag lät henne va.
Hur ska man bära sig åt när man knappt kan röra vid henne men måste ta upp henne iaf för vägning 1 ggn/dag???
Finns bara en sak att göra.
Peppa dig själv, du ska vara fast vid din sak att det du gör är rätt. Men ändå vara varsam och kelig.
Är DU nervös eller ängslig känner grisen av det!
# 14
Okey! = )
Jag e bara rädd att hon ska stressa upp sig = /
Ibland har jag tur att hon ligger i myspåsen å då lyfter jag bara upp den.
Då fortsätter jag att ta upp henne 1 ggn om dagen = ) varsamt men bestämt!
tycker inte att du ska stressa henne med vägning en gång om dagen nu när det snart e dags.
# 16
men behöver man inte väga varje dag för att veta så hon inte tappar i vikt?
så länge hon äter och är pigg så tycker jag att man ska låta de vara lite ifred på slutet.kan ju börja toxa annars.men du gör som du vill=))
# 18
får lyfta henne i myspåsen då = )

Håller med de andra, låt henne bara vara i buren. Gör hon som min sunshine så föder hon inom 5 dagar nu. Eftersom hon är så rädd om magen och verkligen visar att hon inte vill bli upplyft så lyssna på henne, hon vet bäst. Jag vägde inte sunshine de två veckorna som var kvar just för att hon inte ville, att hon toxar är verkligen det sista man vill. Sitt bredvid buren, prata med Fendi och bjud på något gott, det kommer hon uppskatta mer än kel och gos just nu :) för som de andra skrivit, bara hon äter som vanligt så är hon okej. Lycka till!
MVH Erika :)
Tycker hon inte om när du rör henne så låt henne vara. Man ska absolut inte stressa en dräktig hona. När du ska väga henne kan du ha vågen i eller precis utanför buren så du lyfter i henne så lite som möjligt. Som ovanstående säger så jobba på er kontakt i buren istället.
#20 21
Okey då gör jag så! Trodde bara det va viktigt att väga varje dag = )
Hon äter bra…ska jag strö askorbinsyra på grönsakerna?
Nått annat jag behöver tänka på?
Jag väger sällan mina honor, man ser ju på dem om de inte vill äta. Hur mycket de går ner är inte det viktiga utan att de faktiskt inte är lika sugna på att äta och då får man sätta in stödmatning. Jag försöker att aldrig krångla i onödan men är det ens första förstår jag att du är nojjig, och det får du vara. Har förlorat en hona i Tox, men hon var lite för stressad av sig. I mitten av grav ville hon inte gå med någon annan hona, de hade båda gått med samma hane men när han togs bort blev det slagsmål och fick till slut sära på dem och den hona som blev själv, toxade dagen efter hon fick ungarna. Annars brukar det gå bra och din hona vekar vara så lugn o fin som ligger i ditt knä o myser. Så länge hon äter det du ger henne bör du inte vara orolig.
# 23
Tack! Ja jag e ju nybörjare på detta så jag skriver å frågar mycket här å försöker suga åt mig å mycket info som möjligt! = )
Jag trodde jag skulle väga varje dag för att ha koll…fick det svaret innan i nån tidigare tråd men jag kör på som du å dom andra skrev att jag sitter utanför buren å klappar lite under hakan å på pannan å bjuder på godbitar istället = )
Tack alla ni som har svarat!! Denna sajten e guld värd <3
Jättebra att du frågar ;)
# 25
Måste ju…e ju helt novis när det kommer till sånt här = ) fast jag tycker att jag har snappat upp å lärt mig massor på denna korta tid jag har vatt marsvinsägare! 
Hoppas bara detta med Fendi e över snart så jag slipper vara så nervös å vårt liv kan återgå till massor av marsvinsmys…kanske då även med en ny bebis = )
Jag är också nervös när mina väntar smått men tror inte på att böka med dem i onödan, och din hona verkar ju obekväm med magen, desto större anledning att låta henne vara. Och att nojja upp sig över vikten är bara onödigt, som övriga har skrivit så kan det skilja från dag till dag. Så länge de äter och rör på sig så toxar de inte. Att hålla ordentlig koll tycker jag att man ska/kan göra ändå. Lycka till nu och hoppas hon föder problmefritt och får friska ungar :)
# 27
Tack!
hoppas jag oxå!

VArför ska du väga henne varje dag en gån i veckan max räcker väl.
# 29
Fick det rådet i en annan tråd…eftersom hon e så ung…fortfarande växande.
#30 det är nog inte så lång tid kvar nu, lycka till med lillan…
# 31
Tack!!
e säker på att innan denna veckan e slut så har hon fått!
Idag har hon bara legat…förutom när jag kommit med gottgott…lite hö har hon oxå vatt uppe å ätit…annars bara vilat.
Lycka till !!! :)
# 33
Tack så mycket! = ) inget har hänt än…men hon ligger mest å vilar.