Ringorm (?)
Hejsan, jag har några funderingar!
Jag har en syster som skaffade marsvin åt sin son i höstas!
Sedan dess har hennes dotter på två år och hennes son på 6 år fått utslag, vilket då verkar vara Ringorm, och de verkar väldigt känsliga mot det.
Hon har inte haft så mycket till erfarenhet kring djuren men har tvättat dem/sanerat bur osv.
Jag kikade upp lite om det idag och det verkar vara ett ganska jobbigt problem!
Så hon funderar nu på att antingen; få hjälp att bli av med det på marsvin/ungar, eller att skänka bort dem då barnen inte får röra dem :/
Någon som är intresserad?
Har hon kollat upp dessa utslag någonstann så hon vet att det är Ringorm? Har marsvinen utslag lr bara barnen?
Kontakta vetrinär för att få utlåtande om det är Ringorm och så får ni en behandling till dom där. För att behandla människa får ni ringa sjukvårdsrådgivningen och höra med dom.
Men har ni inte testat för Ringorm gör det först. Det är aldrig bra att starta nån behandling utan att man vet vad det är man behandlar emot.
Charlotta-B
Hon hade pratat med de på djuraffären där de köptes. Och alla symptomer är ju i princip, exakta.
Marsvinen har det också såklart.
Hennes dotter har haft uttslag sen hösten, och läkaren var osäker på vad det var.
Var ingen som riktigt förvarnade henne heller om risken att marsvinen/barnen kunde få sånt.
Hon ska dock som jag förtod det, prata med en veterinär idag.
Hon använder fotsvamssalva på barnen just nu iaf.
Men i villket fall så tror jag att hon inte vill ha kvar dem då familjer aldrig har tid att leka med dem även om de skulle kunna. Så det blir ju tyvärr att de mestadels, tas om hand helt enkelt
familjen*
Daktar morgon och kväll bör dom behanda barnen med.
Marsvinen blir ju dock svåra att omplacera om dom har Ringorm :/

Marsvinen måste ju behandlas innan omplacering i så fall.