Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 609 ggr
giowanna
0

Omplacera marsvin?!

Hej!

Nu verkar det som att vi måste flytta mycket tidigare än vi planerat :-( Det innebär att vi ska flytta 75 mil, med bil. Klarar marsvin en sån resa?? Blir det för stressande? Kan tillägga att det kommer åka med två barn på 3 o 5 års, om antagligen inte kommer sitta snällt och åka i 10 timmar…

Hur gör man bäst för att omplacera dem? För det är det jag antar kommer vara bäst för marsvinen.

Jag bor i Sala, det är två honor som är ungefär 3,5 år gamla. Hämtade på Marsvinshjälpen i Vallentuna när de va ca 1,5 år.

Aristarcos
0

Absolut.. Vi har själv åkt med våra ( nu hoppas jag inte jag blir attackerad som vanligt när folk tycker att man inte kan ta med dem någonstans) enkel väg 125 mil och även hem igen samma sträcka så våra grisar var resvana ( nu har jag tyvärr bara kvar en av de tre som varit med på resan). Så då är 75 mil rena barnleken :) i mina ögon.

Dock måste det ju vara AC på sommaren så inte bilen blir stekhet, inte lämna dem i bilen om det är varmt ute eller väldigt kallt då bilen kan bli utkyld om de lämnas för lång tid  ( vi har tagit med till uteservering på sommaren om vi har haft med dem på resa).

Ge gurka och grönsaker förutom hö i bilen för oftast dricker de inte märkvärt mycket i bilen. Även om jag alltid har flaskan uppsatt på transport buren. Så hade vi flyttat hade jag absolut tagit med dem istället för att omplacera om ni nu fortsatt vill ha marsvin dvs.

Eulwen
1

Finns marsvin som sitter längre än så i transportbur i samband med utställningar m.m. Så länge det inte blir för varmt/kallt i bilen och de har vätskefyllda grönsaker att äta så ser jag inte att det skulle vara något problem. Kan vara en god idé att låta dem vänja sig vid transportburen innan, ta för vana att ge dem något gott där inne och snart förknippar de dem med något roligt.

_Charlie
1

Hade det varit jag hade det varit självklart att marsvinen skulle flytta med, 75 mil är ingen big deal tycker jag.

Jag har själv rest med marsvin 120 mil, och jag har fått hjälp av andra att köra ner marsvin till mig så där 70 mil.

Prima ballerina. :)

Mollertons
0

Tror absolut inte det är någon fara. Jag hade bara haft hö och gurka i buren och någon filt som de kan krypa under och känna sig trygga. Att barnen kanske skriker ibland och så tror jag inte är någon fara heller. Mina grisar är iaf inte speciellt ljudkänsliga på så sätt att de blir superstressade av höga ljud. Men som sagt ha någon filt eller handduk som de kan krypa under… :)

Lycka till med flytten! :)

Mvh Majéla på Mollertons www.mollertons.n.nu

Eulwen
1

Barnskrik lär de väl dessutom vara vana vid?