Marsvinsgenetik
Jag försöker luska ut mina honors genkoder, men fastnar lite.
Lovis är black/golden/white
Trulsa är sepia/white/creme
De parades med Morgan som är cream
Lovis fick en creamagouti/cream (eller lemonagouti/cream), en goldenagouti/golden, en orangeagouti/golden och en pe white
Trulsa fick två lemonagouti/cream (eller creamagouti/cream), en buffagouti/buff och en himalaya (vet ej vilken färg än)
Jag har egentligen noll koll på marsvinsgenetik men gissar mig till att Trulsa kan vara aaBbcdchepepPpgSs - kan det stämma tror ni?
Morgan kan kanske vara AabbchcdeePPSS eller AAbbchcdeePpSS ?
Lovis blir jag inte klok på. Jag kan överhuvudtaget inte få fram en pe white i kombinationen Lovis och Morgan, hur jag än mixtrar. Kan även han vara en himalaya, fast senare i utvecklingen av teckningen eller med avsaknad av teckning?
Nu har jag kanske heeeeelt fel i mina förslagna genkoder, någon som kan hjälpa mig?
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Oj, marsvinsgenetiken är ju inte lätt, har aldrig brytt mig om att lära mig den, däremot kaninens genkoder är mycket enklare, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig, fast det finns säkert andra som kan.
Lovis: aa Bb Cch epe P- s-
Trulsa: aa B- cdch ep- P- s-. Är ungarna creamagouti så är hon Bb
Morgan: A- b- cdch ee P- S-. Han kan vara bb också men det kan jag inte avgöra utan att ha sett honom.
Pew är chch ee så inga problem att få det mellan Lovis och Morgan :-) Det kan även bli pew genom crcr ee pp eller crch ee pp men det är inte alls lika vanligt som chch ee.
Varifrån har du fått pg på Trulsa? Har hon greyförälder eller har gett greyungar?
I ärlighetens namn har jag mest gissat, den genetiksida jag hittade var väldigt svårtydd så det mest blev något. Tack för hjälpen!
#4 Oki :-) Jag håller på med en genetiksida, tycker du den är svårtydd? Jag tycker det är svårt att se själv eftersom jag kan det som står redan. Länk finns nedan
Din sida är mycket tydlig! Att jag inte hittade den!
#6 Vad bra :-D Ska lägga in bilder och så också men har inte kommit fram tillm hur jag vill lägga upp det ännu