Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2083 ggr
gickan87
1

Gräs som gräs?

Är det okej att ge annat gräs än gräsmattegräs? Har hittat på ett kalhygge där det växer mängder med gräs, dock är stråna breda och platta, ni vet sådant gräs man kan blåsa Rtumpet av. Inte kan väl det vara farligt på något vis?

MVH Erika :)

Fridaaaa
0

Sånt gräs har vi på våran gräsmatta och äng. Mina kaniner & marsvin äter det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arinah
2

Har aldrig gett mina grisar gräsmattegräs, däremot de flesta andra grässorter med långa, mer eller mindre platta strån. De behöver olika grovlek på stråna. Mina älskar timotejkolvarna som kommer senare.

Ditt kalhyggegräs blir toppen, grattis till ett bra gräsställe. Själv får jag gå och leta och vill hitta mycket till mina 22 hungriga odjur som blir djupt besvikna om det kommer tråkiga grönsaker. Förra sommaren gick det minst en fullproppad ICA-papperskasse per dag

gickan87
0

#1 Okej, har bara gett mina gräs från gräsmattan förut. Men nu när vi har två hundar som pinkar lite här och där så känns det inte så smart. #2 Enda nackdelen med detta ställe är att det ligger 10 meter från en bilväg, Hoppas på att där inte är för mycket avgaser. Får gå längre in helt enkelt.

MVH Erika :)

Aristarcos
0

#3 tror att de grövre platta gräsen kan vara timotej sådant gräs man normalt gör hö av, dvs gräsvalls gräs jag ger dem sådant så fort jag hittar sådant, istället för gräset från gräsmattan, vi bor på en gammal vall som varit odlad, så vi hittar lite riktigt gräs runt området :)

jezzijezz
0

Måste flinka in här å fråga….sköljer ni gräs å maskrosbladen innan ni ger det till marsvinen?

_Charlie
1

Jag sköljer om jag plockat vid vägkanten, just för att jag inte vill ge om det växer vid vägkanten eller liknande, ifall någon hund varit och kissat på det. ;)

Plockar jag i skogen eller på gräsmattor eller liknande sköljer jag inte, man sköljer ju inte av gräsmattan innan man släpper ut marsvinen. :)

jezzijezz
0

Va bra då har jag vatt duktig som sköljt av våra maskrosblad…bor ju i utkanten av stan å skogar har vi inte i närheten å alla rastar sina hundar överallt här men vi hittar småställen annars att plocka på = ) där jag tänker att där går ingen med sina hundar!

Fridaaaa
0

#5 Nej gör jag inte

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

guneapiiig
0

Jag brukar ge gräsmattegräs :) Men jag är lite osäker på hur mycket jag ska ge, jag vill inte att de ska få diarré eller föräta sig..

Hur mycket är lagom att ge? Jag tog bort gräset från dom när de hade ätit oavbrutet ganska länge…:)

Buffen
0

Det låter som en riktig guldgruva, från skogsängar och mer obehandlade marker får man en bättre bredd i artvariation än från ständigt behandlade gräsmattor, dvs. klippta etc. Sådant gräs är inte lika kraftigt och blir alltså mer lämpligt för glupska marsvin :) Det gäller också att vara försiktig med vårgräset som är som kraftigast under denna period. Högre grässtrån är inte lika kraftigt/starkt och på så vis bättre att ge :)

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet