Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2138 ggr
Elli-Ella
0

Tidningspapper ?

Hejsan, Jag har 2 marsvin och jag har tidnings papper under spånet i buren men mina 2 busungar brukar PETA bortspånet när jag inte ser och bita i pappret.. vad ska jag göra för att dom ska förstå att det är fel ?

[MatildaW]
0

Hm, jag har stött på samma problem en gång när jag skulle testa att ha tidningspapper under. Min enda lösning för mig att få marsvinen att låta bli pappret var att ta bort det helt. Så min "rekommendation" är väll att ta bort tidningspappret. :)

shintaida
0

Jag har haft kaniner som älskade att gnaga i sig papper - både tidningar och reklam. Brukade ge dom reklamen innan jag slängde den. :-)

Jag tror inte det är så farligt om marsvin gör det heller. Det är stundens ingivelse, bara.

Ibland - när jag har hushållspapper i närheten av dom, så börjar dom tugga i sig det. Men det är så pass lite så jag bjuder på det.

INGET har hänt med magarna eller mina djur på grund av pappret!

Jag tror att dom tycker det är ett kul ljud som uppstår, när dom biter i pappret.

Men som sagt, dom tröttnar efter en stund. Och biter sen en annan gång när dom vill höra ljudet igen.

// Shintaida

svampi
0

Samma svar som #2

paronskrutten
0

Marsvin tycker om att bita på saker^^ Inga sjuklingar här heller, nu har vi dock inget papper under, lättare att städa utan

Helena

ciss
0

Ge dem en toapappersrulle utan papper. Storfavorit! ;)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Blondi3
0

Vi har tidiningspapper under spånet :) men de har så mycket spån att de når inte ner :P haha .. toarulle kanske man skulle gett dem att tugga på ? Det är inte dåligt för magen ?

shintaida
0

Nej, det är cellulosa (trä)…dom äter inte så mycket åt gången. Tuggar och spottar ibland. Det är ljudet och sysselsättningen som dom vill ha.

Trasan (min lille pojke) brukar dra/nypa mig i halsen när han har tråkigt…eller så vill han visa sin kärlek. Kyssmärke!

Bättre med papper och mindre ont på halsen!

// Shintaida

[Liinda]
0

#7 nu när du pratar om nypa i halsen kom jag just att tänka på att precis så gjorde en av mina honor när hon var liten haha det hade jag glömt bort :P Och jag kommer ihåg att jag tyckte det var så retligt för jag glömde alltid bort att hon gjorde så och blev lika överasskad varenda gång hon nöp till för ont gjorde det :P

[Liinda]
0

Jag har aldrig haft tidning i botten känns onödigt om man har ett bra lager spån :)

Tonnan
0

det gör mina också men jag ska ge dem en gnag pinne som de kan gnaga på och  ha någon sak hus el. nåt annat som de kan stå på och häng gnag pinnen i takgallret åvanför huset . ge dem en tom toa rulle också som de kan gnaga på men de biter på pappret för att de har för lite att tugga på

Tonnan
0

det gör mina också men jag ska ge dem en gnag pinne som de kan gnaga på och  ha någon sak hus el. nåt annat som de kan stå på och häng gnag pinnen i takgallret åvanför huset . ge dem en tom toa rulle också som de kan gnaga på men de biter på pappret för att de har för lite att tugga på

Abico
0

Toa rulle, vilken idé! Till hamstern var det en självklarhet att ha toarullar men aldrig till Sune ^^ nu ska vi se om vi har några hemme också ;P

Hanna 

Elli-Ella
0

Hej alla! Tack så himla mkt! Jag som trodde det var farligt:) Tack tack tack!