Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1253 ggr
Virvlan
0

Tips - Irriterat marsvin

Jag har två marsvin, Svea och Marion.
Svea är 2 veckor äldre än Marion. Marion är nu 3 månader.

Svea blir lätt irriterad på Marion när jag har de ute tillsammans. När jag har dem bredvid varandra på min mage. Svea ger då Marion små naffs och de låter ganska högt från hennes tänder att de skulle göra ont på marion.

En gång gick jag emellan och hon "bet" mig istället. Hon gillar heller inte att man håller i henne då hon gärna markerar att "släpp mig".
Vad ska jag göra??? jag vill inte ha ett "taskigt" marsvin då Marion är sååå snäll.

I buren går de bättre och de kan sitta bredvid varandra utan problem.

Går detta över tro?

Binajis
0

Det låter som att Svea kan ha ont någonstans. Att två marsvin ger varandra små korrigeringar är inte konstigt, men riktiga bett låter inte normalt tycker jag. Prova känn igenom henne ordentligt och se om hon reagerar på något speciellt.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Virvlan
0

Okej det ska jag göra.

saksaken
0

Kan marsvin få för sig att bråka om ägaren? Att när det är knä tid så vill dom ha husse/matte för sig själva? :S

Tänker då på att andra djur kan få för sig att "knuffa" bort sin kompis för att få uppmärksamheten själv..

[copicaddicted]
1

Ja det låter ju inte helt konstigt. Både katter och hundar kan bete sig så. Prova att ta ut dom en och en så kanske det blir bättre.

Virvlan
0

Hon har inte ont någonstans. Ja har också funderat på det at hon kanske vill ha mest kel. Jag har testat det och då går de hur bra som helst.
Svea är ju den dominanta helt klart.

[copicaddicted]
0

Misstänkte att det skulle gå bra. 

JAg brukar ta upp My och det funkar super, men så fort jag tar upp Vimsa så börjar My kissa och skvätta vilket jag kommit fram till att det är för att hon vill ha ensamtiden :)

Virvlan
0

Ja det kan de nog vara. För de går bättre tilsammans i buren och ute på filten.

[SallysPigge]
3

Kan ju vara så att Svea vill ha bästa platsen i knät?

Min Sally som är den dominanta i gruppen, hon vet vad hon vill när jag har dom i famnen. Hon ska vara höst upp och så nära halsen på mig som möjligt. Ingen annan får vara där för det är hennes plats. :-)

Virvlan
0

Haha ja så kan de nog vara :)

Binajis
2

Fast jag är tveksam till att marsvin kan bråka om vem som ska få ha ägaren och känna avundsjuka… då tror jag snarare att de känner sig trängda och "ihoptvingade" och därför kan bli griniga. Men egentligen kvittar det, skönt att det löste sig på ett bra sätt :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Virvlan
0

Om jag håller i Svea, en hand under hennes fötter och andra handen runt magen så vill hon gärna bita mig i fingret. Så jag håller inte så utan lägger henne mot bröstet istället. Annars är hon mysig i buren och när jag tar ut henne själv. Men tillsammans med Marion så blir hon irriterad.
Ibland i buren men inte alls lika ofta.

Marion är ett jätte snällt marsvin som är väldigt go och glad, mysig.

Virvlan
0

Ja hade dem ute på en filt och Marion la sig bredvid Svea. Men Svea högg mot henne. Svea är verkligen inte snäll mot Marion.
Ja har försökt känna på magen men ja kan inte avgöra om hon har ont. Hon kan vara kittlig eller så, hon vill i alla fall inte att man tar där då hugger hon mot mina fingrar..

Hon väger ett halvt kilo och föddes i slutet av januari, undrar om hon väger för mycket???

Vad ska jag göra med Svea? hon är inte så kelig heller, hon pratar alltid ett irriterande språk och gillar inte att man bär henne.Kan detta vänjas av?

[silkesnosen]
0

De är ju personligheter, och det kan ta tid innan de finner harmoni i rangordningen. Mina som jag hade senast stred, då den ena var den som hade "makten" hon var nervös och lynnig, sedan tog den andra över och det blev harmoni..Den senare blev även människotam, men aldrig den andra.

jezzijezz
0

# 12

Mitt ena marsvin gillar inte att bli upplyft å inte heller att man rör hennes sidor/mage/rumpa. Hon har oxå vatt den som e svårast att få tam. Väl uppe i famnen myser hon å trivs…men vägen dit e inte rolig.

Nu visade det ju sig att det inte va 2 systrar jag köpte utan bror+syster så honan e dräktig å ska föda närsomhelst…tyvärr! kanske därför hon va så ogillande mot att bli klappad på mage/sidor/rumpa…

Men alla har ju sina ställen dom gillar att bli klappade på…gäller bara att hitta dom = )

Mina e oxå födda i slutet av januari å e väl ganska små…hanen 729 gr igår å honan har jag inte vägt på 2 veckor. Men inga tungviktare precis.
Men hon e inte tjock om hon väger 500 gr = )

Ta upp dom en å en istället ; )

Virvlan
0

Jag ska kela med dem så mycket jag bara kan och de trivs bra ihop i buren.
Där kan de sitta och äta bredvid varandra.
Marion verkar inte bry sig om att Svea är lite sur. Men jag reagerar (hönsmamman haha)

Okej vad bra, tack snälla för era svar :)