Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 492 ggr
Lo-Looks
0

Ringorm är det vanligt?

Såg att marsvin kan få Ringorm, i för sig så kan alla djur få det även människan. Men eftersom det står om Ringorm under sjukdomar när man tittar på marsvin, så undrar jag är det vanligt med Ringorm på marsvin?

/Veronica

ciss
0

Inte vad jag vet.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Abico
0

Jag har haft två marsvin med Ringorm, och lyckades få det själv med. Båda två togs till vetrinären och fick salva för det och blev helt återställda på någon månad. Hur vanligt det är vet jag inte, men det är ju ganska smittsamt så det borde ju sprida sig väldigt lätt.

Kram Hanna

Hanna 

HEOL
0

Ett av mina marsvin fick det, det andra klarade sig trots att de satt i samma bur. Däremot blev både jag och sonen smittade. Men vi är "torrisar" båda två och säkert lättare att drabbas p.g.a detta. Sedan fick ena hunden det oxå och det är ju inte så vanligt tydligen. Vi blev alla friska med svamp-salva.

FeliciaS
0

Inga av mina 6 marsvin genom åren har haft det, vilket jag är glad för :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Nej, det är inte vanligt även om det förekommer. Vissa läkare verkar tro att "alla" marsvn har Ringorm och kan smitta till barn, men Ringorm är inte alls vanligt bland marsvin.

Sellnick (skabb) är mycket vanligare.

Marsvinsfrida
0

Jag har hört att det inte är vanligt men vem vet…

[Liinda]
0

veterinären jag brukar gå till sa att Ringorm inte är spec vanligt men om man får det smittar det väldigt lätt

Yogi
0

jag har alldrig haft Ringorm men min häst har det eller min sköthäst lättare sagt!!!