Torka gräs
Nu när gräset börjat komma ordentligt här uppe i norr också så har jag börjat plocka en hel del och torka det. Min tanke är att jag ska slippa köpa hö åt pojkarna under sommaren, utan ge dem av mitt hemtorkade gräs istället. Det borde väl gå bra? Hö är ju torkat gräs. Jag brukar se till att det kommer med lite grövre strån också.
Det går bra, men jag skulle nog ändå rekomendera att du köper hö i småbal från något stall. Då kostar hö ca 2 kr/kg, en bal på 15 kg räcker ganska länge… =) Det är lätt att det blir fel när man gör hö om man inte vet vad man gör, vilket kan resultera i toxiner (mögel) som ger allvarliga nervskador.
Men vill du ändå torka eget gräs så är det nog samma principer för vanlig hökörning som gäller. Ta gräset mitt på dagen så att det inte är fuktigt efter ev. dagg, undvik att ta gräs om det varit under 5 grader på natten efter som det då är mer socker i höet.
Se till at sprida ut det tunnt eller om det ligger i lite tjockare lager (så du inte ser igenom) vänd på gräset 1 gång om dagen tills det torkat. Annars börjar det bildas mögel. Höt ska verkligen vara TORRT, det ska inte vara lite segt utan måste vara helt knastertorrt i princip. När man torkar hö brukar det vanligtvis ta ca 4 dagar (men det kan vara både någon dag mindre upp till en vecka beroende på hur tjockt lager med hö och vad det är för väder (ju varmare och ju mer det blåser dess bättre). Lägger du det väldigt tunnt och det är väldigt varmt räcker det kanske med ca 2 dygn (alltså ta gräset dag ett och ta in det dag 3).
Efter att höt legat ute och soltorkat kan du ta in det under tak. Förvarar du det i ett stängt skjul eller liknande så ställ in några byttor med salt. Gärna grovt havssalt (eller vanligt vägsalt, men det kanske inte finns såhär års, men annars finns det säkert på granngården) så är det lättare för vatten att rinna ner till botten. Detta för att få bort fukt. Låt det ligga minst en månad innan du använder det så du vet att det inte möglar och bildas toxiner (denna sort mögel synns inte om det inte är väldigt illa).
Det absolut viktigaste är att höt inte börjar mögla och bilda toxiner efter att man tagit in det utifrån. När detta sker "värmer" höet. I pressat hö kan man känna att balen faktiskt är varm (ibland nästan så det bränns!), men har du det ligger fluffigt är det bara att stoppa in handen i mitten och känn om det känns varmt (det räcker med att det känns ljummet) eller fuktigt. Händer detta måste du slänga höet. Detta är anledningen till att man INTE får ge djur gräsklipp (som ligger kompakt och fuktigt…).
Hakuna matata!
#1 Tack för det utförliga svaret!
Än så länge så får de både vanligt köpt hö från stall och mitt hemtorkade. Nu är det inga större mängder jag handskas med, bara någon knapp papperskasse med gräs per omgång. Detta strör jag ut tunt på en liten pressenning där det får ligga i solen under dagen och på kvällen tar jag in den och lägger den framför varmluftspumpen. Det verkar torka snabbt. Sen lägger jag det fluffigt i papperskassar och förvarar det torrt.