Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2069 ggr
Tessan08
0

Ledsen marsvinshona..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en marsvinshona Mimmi på runt 6,5 år (vi har haft dom i 5 år), hennes syster Tessy dog för 1,5 vecka sedan. I början letade hon mycket efter sin syster, hon har nu sedan två tre dagar slutat att äta och vi matar henne flera flera ggr /dag. Gurka som han vanligtvis älskar biter hon bara sönder i smådelar utan att tugga i sig något, tar ett höstrå och äter upp kanske ett maskrosblad men inte mer, gömmer sig helst under allt hö och bara är… känns som hon tappat livslusten helt, har henne ute på köksgolvet så hon får röra på sig lite och då springer hon runt lite sen sitter hon vid buren och vill tillbaka, hon börjar buffa bort sprutan med olika sorts mat som vi ger henne i munnen, biter tag i sprutan och vill komma loss… Vill inte gärna köpa ett till marsvin då dottern (15 år) sedan något år tröttnat på att ta hand och jag sköter om dom helt och hållet. Kan man "låna" en äldre marsvinshona, kanske från någon uppfödare så att hon får sällskap? Om det är någon som har något tips hör gärna av er så snart som möjligt i såfall för jag blir så ledsen när jag ser henne såhär.

Bifogar en söt bild på systrarna Mimmi&Tessi från när vi köpte dom 2007 från marsvinshjälpen (Tessy till vänster och Mimmi till höger)

Abico
2

Hör av dig till Marsvinshjälpen tycker jag, därifrån kan du säkert få låna en hona den sista tiden.

Hanna 

Virvlan
0

Ja har en vän som hade två killar. Den ena dog och den andra sörjde ihjäl sig. Han slutade äta och bara låg där.
Hon sörjer!!!

millib
0

Hon sörjer och det är allvarligt, hon kommer nog att avlida om hon inte får en kompis. Ett marsvin som inte vill äta eller dricka klarar sig inte mönga dagar tyvärr.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Tessan08
0

Vi förstår det allvarliga och att hon sörjer, de har ju bott tillsammans i hela sitt liv. Jag har kollat runt men det verkar svårt att få tag på en "lånekompis" till henne snabbt. Vi har haft marsvin i 11 år och då dottern tröttnat vill jag inte köpa något nytt som sedan kanske blir ensamt. Vi får hoppas att allt löser sig snabbt :)

Aristarcos
0

Har du kollat med marsvinshjälpen? om du skapar en annons här och skriver vad du söker samt vart du bor, och skriver även att det är bara så länge du har kvar din hona så kan du förmodligen få hjälp, det finns de som kan tänka sig hjälpa till med  att låna ut ett marsvin !

Aneema
0

Hej!

Mitt råd är att skriva en tråd med tydligare rubrik om vad det är som du önskar så är det större chans att "rätt" person läser just den tråden. Mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Hoppas att det löser sig på ett bra sätt.

Arinah
0

Förstår att ni har det knepigt och vill allt gott till henne som är kvar. Skriv var du bor, så kanske det underlättar om någon bor nära. Tyvärr är ingen flyttbar av de jag har just nu.

Tessan08
0

Inget napp ännu, vi bor i Upplands Väsby som ligger ca 2,5 mil norr om Stockholm! Tack för alla råd och tips :)

pinku
2

#8 Du kan få låna en av mina honor, om du kommer och hämtar henne i Stockholm. Alternativt kan Mimmi få komma och bo hos mig. Pm'a mig vid intresse! :)

Tessan08
4

Idag har Mimmi fått en lånekompis, Salt är hennes namn, bara att hålla tummarna för att allt går bra nu! Mimmi har börjat att äta lite mer för egen maskin men vi fortsätter PETA i henne lite extra.

Virvlan
0

Lycka till :)