Hö
Jag vet inte men om jag någon gång ska skaffa marsvin vill jag veta vill jag veta hur mycket ängshö kostar?
(Holler nämligen på att räkna ihop hur mycket allt skulle kosta)
Rekomenderar starkt hö från bonde. Vi köper en bal för 20-25 kr. Brukar ligga runt 1-2 kr kilot.
Det beror på vart du tänkt köpa det! Det går ju bra med alla sorters hö sålänge det är friskt, grönt, luktar gott och inte dammar. Jag har sett att en påse med hö i djuraffär kan kosta upp till 80kr eller mer för en påse på mindre än fem kg (!!!!!) herregud, om du köper fint hö av en bonde ist så kan du hitta små fyrkantsbalar om 10-12kg för 20kr styck! :-) så det beror ju på, runt 2kr/kg hos bonde eller runt 20kr/kg i djuraffär :-)
En fråga bara. Är ängshö den bästa sorten?
Nja, ängshö brukar väl vara fattigare på både energi och protein eftersom man låter gräset bli så långt innan man slår det. Jag tror det är så, ängshö ska man ju ogärna ge till hästar de eftersom det är så "klent"
Dogmans ängshö kostar närmare 22kr i butiken, men jag köper det bara som "bonus" till mina grisar då dom gillar att ha det som liggmaterial. Men jag måste säga att det dammar besvärande mycket och det vanliga höet jag köper på säck är så så mycket bättre.
Och hur mycket kostar det?
Jag köper ha i bale av bonde, 20kr/bale, sjukt mycket billigare än att köpa ifrån djuraffärer och matbutikerna plus mycket mer näring :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1 stor säck får man betala 120-170kr för här i norrland. Ska dock kontakta en bonde snart så jag får billigare. Bara förvaringen som är problem just nu för mig.