Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1501 ggr
Mofsan
0

giftigt???

vad för pinnar/grenar e goda respektive giftiga  för Marsvin???

jag och min dotter var i skogen och skulle sammla pinnar men kom bara hem med en näve havre till dom!!  för jag blev sjukt osäker vad som e giftigt och inte….

/Mofsan

amanduss
0

Pinnar från fruktträd är inte giftiga, men resten tror jag är, så stod d på en sida iaf..

Du är otroligt saknad! <3

Hanna
1

Är inte barrträd också giftigt? Det innehåller ju terpentin.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

amanduss
1

#2 jo det är dom, det är bara pinnar från fruktträd som inte är giftiga

Du är otroligt saknad! <3

Mofsan
0

ok så björk e inte bra el?? typ löven och grenar???

/Mofsan

gickan87
1

Jag ger mina grenar från rönn. Dock inte bladen och bären.

MVH Erika :)

Fridaaaa
1

Björk, lönn, rönn, asp kan man ge :) Dock inte björk på vintern, då har den något sort gift.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dumlekola
0

#4 Sälg (vide) går också bra att ge. Jag tror inte att björkar är giftiga på vintern, däremot så blir de beska och därför inte så populära. Glad

Fridaaaa
1

#7 Jo björk är giftigt på vintern, det är därför inte kaniner & harar äter dem på vintern

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Maijah]
1

När det gäller Björk så ska man vara lite försiktig med detta trädslag under vintern eftersom björken producerar Xylan (detta förädlas ofta till Xylitol) i de yttersta delarna av grenarna, där de nya knopparna sitter, för att inte harar ska äta upp dessa under vintern och för att klara kyla. Så ja de är lite giftiga under vintern.

Vet att vissa ger björk ändå, men tar bort de yttersta bitarna på grenarna. Jag ser dock inte idéen med detta, man kan väl lika gärna ta något annat trädslag under vintern som inte är giftigt..