Marsvin ute.
Hejsan!
Ja, nu bor jag i husvagn. Anlände till platsen igår där jag skulle vara. Men jag har tyckt att det är fruktansvärt kallt ute så jag har inte vågat släppa dom i uteburen.
Fram tills imorseså bodde de i sina reseburar. Men tänkte att de inte ska behöva bo så eftersom de inte trivs på så liten yta. Så jag tog fram den stora buren. Som jag tog med mig. Den är två meter låg och jag kommer inte ihåg hur bred den är. Men iallfall. Och stallde den brevis mig i dubelsängen.
Åh alla fem marsvin vart toklyckliga. De är från 3 månader till tre år gamla och de sprang och glädjeskuttade och allämt älskade mig för att jag gav dem ett bättre hem. Haha. =) Det var riktigt kul att se.
Men som sagt et blir ganska trångt i husvagnen. Det är varmare där, därför jag har dom där. För jag har värme i vagen så där inne är det runt 21 grader.
Men ute är det ju faktiska bara 4 grader just nu. Och riktigt kallt i vinden.
Vad tycker ni? När ska jag ställa ut dom? Hur varmt ska det vara för att dom ska trivas? Vill ju inte att mina hjärtan blir sjuka.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Ingen som orkar läsa så här mycket så här sent. Haha. Jaja får hoppas på svar till i morgon :D God natt .
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Hej!
Va härligt det låter att dom blev så glada :)
Jag skulle nog inte ta ut mina marsvin när det är under 10 grader, så vänta du på det innan :)
Du är otroligt saknad! <3
4 Grader är för lågt!
Marsvin kommer från Sydamerika (tror jag), där det är varmt. Därför skulle de inte klara av och bo ute året om i Sverige.
Bra mått på hur varmt det ska vara är när du kan gå ut i t-shirt och linne utan att frysa. 15 rader MINST skulle jag nog säga. Jag tar ut mina när det är runt 20 grader.
Och ha de inte ute om de blåser eller är blött gräs, eller om det regnar för den delen. Inte heller om det är för varmt (marsvin får lätt värmeslag).
Så länge det inte är under nollan så får du ha dem ute, men marsvin brukar inte trivas under 10 grader.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag har mina ute när det är fint väder och minst 10 grader i skuggan, helst 15. På natten får de komma in än så länge och just nu i pissvädret är de inne hela tiden.
Jag tror absolut att det räcker med ca 9-10 graders värme ute om de har vindskydd och något ombonat att krypa in och sova i om nätterna.
Mvh Majéla på Mollertons www.mollertons.n.nu