kastrera?
hej jag har en marsvins hane Linus han är runt 3 år och ensam då Saffran dog
nu har han varit ensam länge och jag tycker synd om han.. och de fins inge marsvinsungar(hane) till salu och då undrar jag om man kan kastera honom och sen sätta ihop honom tillsammans med en vuxen hane (okastrerad) utan att de blir nå bråk?
Ska du inte ha honom ihop med honor är det helt onödigt att låta honom gå ignom en kastration. Det enda som händer med kastrerade hanar är att de inte kan göra barn de är lika i temperamentet ändå. Du undviker alltså inte bråk mellan dina hanar genomn en kastration.
Prova att sätta ihop de vuxna hanarna det kan mycket väl funka. Bada båda med samma schampo, släpp dem blöta på stor neutral yta med massor av god mat spridd överallt och ge dem några dygn att göra upp innan du sätter in dem i buren.
Om det inte funkar finns garanterat små hanungar att hitta om du bara söker. Gå in på Svenska marsvinsföreningens hemsida och sök på uppfödare i ditt område. Finns inget på deras hemsidor mejla och fråga. Kolla Blocket. Undvik djuraffärer.
Var bor du?
Precis som Godisgrisen säger, så hjälper inte kastrering om han ska gå med hane :) Då får du skaffa en hona till honom om du väljer att kastrera honom annars har det varit i onödan :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.