Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2343 ggr
[copicaddicted]
0

hjälp med pälsproblem!

Jag har just hämtat Molly och Polly. Vet inte hur många som såg bilderna innan annonsen togs bort men jag gillar på att det är en teddy och en ch-teddy. Båda har haft för långa klor då vissa är förvridna, men chn har päls problem.! Jah får det inte att likna sellnic eller Ringorm. Hon har delvis väldigt tunn päls, från armbågarna på frambenen upp mot ryggen har hon skorpor, även på rygg, nacke och käken. En knöl eller skorpa knappt som ett knappnålshuvud vid vardera öga, ena frambenet har hon ett riktigt sår, ser nästan ut som ett bett. En del fjällande hipp som happ. Den andra har jag hittat en knöl som kan ha varit en sårskorpa menjag hittar den inte igen. Möjligen lite tunn päls, men utöver det ser hon fin ut om man borrtser från klorna. Vad kan det vara? Har inte sett dom dricka, men dom äter bra. Inget fel på psyket vad jag sett heller utan genomgoa. Teddyn skrek en del vid kloklippning men sen satt hon gärna kvar och blev klappad på.

[copicaddicted]
0

Justja, dom hade bara 1 hus så när jag stoppade in handen var det väldigt varmt.

[copicaddicted]
0

Jo ett par saker till jag reagerade på.

Dom hade höhäck och i den såg det även ut att vara halm(!?)
Sen gav dom samma pellets till sina marsvin som dom gav till kaninen.

Jag har noterat nu iaf att hon kliar sig och gnager.

När jag hämtade dom så var det helt nybytt i buren, toa-lätt strö. Jag fick med en helt nyöppnad säck, men jag kan inte säga om det var hö smulor jag fann i pälsen eller om det kan ha varit kutterspån….?!
Men den som jag misstänker är en teddy som är lite rundare om magen ser ut som Mysan när hon kom, som att dom legat på nerkissat material. Så hon var lite fuktig om magen, aningen lite päls samt att hon har svarta små fläckar på magen. Vet inte hur jag ska förklara det bäst, men det är som när man rivit bort ett klistermärke och underlaget blit smutsigt. Som små halvklistriga, smutsiga korn blir det när man gnuggar lite.
Hon har dock mest legat i huset, så det jag har sett och hört har inte varit nån direkt klåda från henne iaf. *peppar peppar*

På den misstänkta CH.teddyn verkar det har varit ett tag iaf, men tanke på hur utbrett det är :/

Svamp?
Sellnic?
Allergi?

Aristarcos
0

Besöka en kunnig veterinär ?? Låter inte bra…

Bellebus
0

Som jag skrivit tidigare har på forumet, det kan va vätskebrist, då blir huden sån, torr mjällig, pälsen lossnar och kliar. Jag tog själv två misskötta honor varav den ena hade detta problem. Jag tvättade henne med hexocil! Och skurade up vattenflaskan ordentligt, det blev mkt bättre, om dom haft äckligt vatten är det inte säkert de börjar dricka även om man byter, ge mkt gurka isf. Lycka till! :-)

[copicaddicted]
0

Jag har ett mjällschampoo hemma, inköpt på apoteket. Milt nog för att man ska kunna anvnda på barn och gärna varje dag.

Ska jag prova den och se om den hjälper nu under helgen?
Kommer nog inte iväg på ett apotek under hela helgen för sambon jobbar och jag vet inte om jag har fått nån form av migrän eller om det är nån influensa Gråter

Dom ska ha gått med varandra hela tiden och inte träffat andra grisar. Vad jag vet, samt att dom skulle väl vara runt 3 års ålder.
Men jag noterade att fluffis (hon är kallad fluffis av mig för det är lättare att skilja på namnen då^^) är ganska liten. Inte bara i kroppshyddan utan även i huvudet. Även könsorganet ser litet och "nätt" ut mot för mina andra honor.

Vill inte anklaga förra ägaren på nått sätt, men det känns som att jag inte riktigt fått korrekt info om dom. Villken ras dom är visste hon inte heller.
Jag misstänker att det är en teddy och CH-teddy utifrån de bilder jag sett på raserna. Deras päls är onekligen sträv och fluffis har längre päls på bakkroppen.  Hon kan mycket väl vara en annan ras, men jag tycker ingen annan känns riktigt lik, möjligen en alpacka då men det tycker jag hon inte ser ut att vara :/

Eftersom fluffis är så tunnpälsad så känns det som att det pågått ett tag, medans burkompisen inte visar några direkta tecken alls på samma problem. Så jag vet inte, men det känns ju inte riktigt som att det skulle vara nått som smittar. 

Ska jag vara ful och ta ut huset deras så dom inte ligger båda i det? För det temporära huset jag kastade in verkar inte intressant utan båda knölar in sig i samma.
Tänkte ifall det är så att det är svamp pga värmen som blir när dom ligger i det.

Fridaaaa
0

#2 Mina marsvin får samma sak kaninerna också, det är för kanin&marsvin :)
Så beror ju påvilket foder hon ger.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bellebus
0

Ge inte kaninpellets, det kan vara för mkt kalk i det! Fri tillgång på hö och grönsaker var dag ska räcka :-) det låter inte som mjäll i mina öron eftersom pälsen lossnar? Prova receptfri desinfekterande schampo, det tar isf bort svampen, och gör iaf ingen skada. Jag rekommenderar hexocil :-) känns som om de måste vara fuktiga i pälsen för att värme ska kunna ge dom svamp, och jag vet inte om marsvin ens svettas? ?

Fridaaaa
0

#7 Beror på vilket, finns massa sort ,)
Jag ger t.ex svenska foder kanin&marsvin, lite varje dag tillsammans med havre:)
Annars håller inte skinnysarna hullet, och 2 andra växer fortfarande :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lixim
2

Jag hade åkt till veterinären för att kolla upp ev Ohyra.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Bellebus
0

#8 Jag förstår, svårt att tro att någon som är aktiv på detta forumet skulle ge sina grisar fel mat, men jag såg nu att jag läste ditt inlägg för fort :-P #9 hoppas grisarna blir glada och friska igen :-)

Bellebus
0

*hade gjort som #9 menar jag, iaf ringt och rådfrågat om det inte blir bättre :-)

Lixim
1

Det kan vara svårt att skilja på all Ohyra, säkrast är skrap prov hos veterinären. Flera har andvänt sig av huskurer och inte åkt till veterinären, vilket resulterade i att de behandlade för fel Ohyra. Behandla aldrig hemma själv om du inte är säker på vad felet är, det kan bli så fel.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Bellebus
0

Som sagt, det enda jag kan rekommendera är att tvätta med desinfekterande schampo, det gör absolut ingen skada oavsett, men är det mot förmodan en lätt svampinfektion på försvinner den då, sett fler på forumet som använder hexocil som vanligt schampo till sina grisar vid varje bad :-)

Bellebus
1

Som sagt, det enda jag kan rekommendera är att tvätta med desinfekterande schampo, det gör absolut ingen skada oavsett, men är det mot förmodan en lätt svampinfektion på försvinner den då, sett fler på forumet som använder hexocil som vanligt schampo till sina grisar vid varje bad :-)

[copicaddicted]
0

Gjorde ett provisoriskt hus av en liten plastback som en av dom flyttat in i. Efter det så verkar ingen av dom klia sig i närheten av så mycket som dom gjorde igår Förvånad

Kräsna små rackare med. Äter knappt nått annat än vitkål, för den går ner på en grisblink. Men paprikan och sellerin ligger kvar.. Skrikandes