hö häck?
har läst många olika då jag valt att jag inte vill ha höet på golvet i buren så vill jag höra en del säger att hö häck ger sjukdommar i nacken på marsvinen?!?!? stämmer det??? och att h häck inte e bra för dom kan fastna!!?!? men min e det ganska nära mellan gallren så dom kommer inte emellan!!! sedan har jag fått låna en som e i plast och där det e bur gallret som är avståndet…
tipps!!! åsikter !! vetskap!!! tacksam för allt som kan va till nytta =)
/Mofsan
Jag har inte höhäck, pga att dem kan fastna i dem och har man dem för högt upp så böjer dem ju nacken vilket ju inte är bra för dem. Sjukdomar i nacken får dem inte men kan få problem om man har otur.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ok mina två sitter på taket på sitt hus och äter ur sin hö häck men det e för litet mellanrum för att dom ska krypa in i den låter det som farligt för deras nacke el på något annat sätt??
/Mofsan
#2Kan dem hoppa ner i den?
Mina äter bättre med hö om det är på marken/låda plus att dem gillar att busa i det :)
dom kan inte komma in i den nej =) men dom sitter ofta på taket på sitt hus och äter hö
/Mofsan
Alltså andledningen till att det inte är så bra med höhäck är ju att marsvin är skapade för att äta från marken. Det är ju lite otympigt att tvingas äta från en höhäck när munnen sitter på undersidan :P men jag tror inte att de kan få problem av det.
Jag har en sån här höhäck, då åker det ner lite på golvet också samtidigt som höet inte blir smutsig. Dessutom är det ingen risk att de fastnar med huvudet i den.
ahhh va bra! ja det e för att jag inte vill slänga så mycket hö och för det e juh inte skoj att äta smutsigt hö liksom men den där hö häcken verkar juh super! var kan man få tag i en sån??? fungerar det bra????
den jag har nu sitter på utsidan buren och eftersom den sitter som du säger en bit upp så ställde jag deras hus under den så dom kan sitta på taket på huset och äta utan att liksom måsta stå på bakbenen el så där utan nu kan som sitta som vanligt och dra ner det hö dom vill ha!!! jag vet inte om det e ultimat eller inte!!!
/Mofsan
Något jag har tänkt på är att det ofta pratas om att marsvinen ska äta från marken och absolut inte från höhäck.
Men vad säger man om vattenflaskorna då, dom är ju inte skapade för att dricka ur flaskor heller, och dom sitter ju ofta en liten bit upp.
… bara en tanke …
bra tanke kan nog hålla med men kan tänka mig att det är av hygien anledning dom får i flaska
/Mofsan

Vi har försökt med lite olika hemmasnickrade höhäckar, och vi har haft höet direkt på golvet. Ingen höjdare något av det. Nu har vi hittat en superenkel och bra lösning. Hörullar!!
Tomma toarullar proppas fulla med hö, och sen får varje svin en egen hörulle. Funkar jättebra. Det blir inte mycket hö som måste slängas och det håller svinen sysselsatta.
ahh hörullar äter dom inte upp toarullen dådå??? det måst ejag testa!!! =) då får dom juh fundera lite oxå =) sånt gillar matte när dom små får något att göra!!! =)
/Mofsan

Lite gnager dom, men då är det ju bara att byta ut, tomma toarullar blir det ju med jämnma mellanrum….
När det gäller vattenflaskor så brukar iaf inte mina pojkar ägna speciellt många minuter per dag åt att dricka ur dem. De ägnar mycket mer tid åt att äta hö. Jag menar bara att tiden också spelar roll när man tänker på deras nackar. Några minuters vattendrickande gör nog inget, men om de ska sitta med böjda nackar flera timmar per dygn för att äta hö blir det värre.
Jag köper hö i bal från stall, så jag oroar mig inte för lite svinn. Mina pojkar får hö på marken.
#7 precis som #12 säger så spenderar inte marsvin lika mycket tid åt att dricka ur flaskan som att äta höet. Därav blir det inte lika mycket påfrestningar.
Om man tycker att det skräpar ned i buren kan man alltid ge hö i mindre portioner ofta, så att de nästan hinner äta upp allt innan man fyller på igen.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
sol - tack för förslaget min Tintin som varit lite ensam av sig har verkligen gillat toarullarna el i alla fall höet innuti hon har kanske ätit för lite för i dag så har hon varit med mer …
tusen tack =)
/Mofsan
Sätt en gummisnodd runt höet
e det inte farligt för dom om dom skulle få i sig den??? snodden alltså??
/Mofsan
Våra äter inte snodden dom har ju massa annat gott att tugga på. Snoddarna plockar vi tillbaka o andväder igen
Min mor vill inte lägga in höet direkt på golvet så vi prövade med snodd och dom åt den inte men en dag fann jag att ett av marsvinen hade den runt kroppen så nu läggs höet in på golvet.
Hur lyckades den få snodden om kroppen?
Jag har ingen aning. Det var min fullvuxna teddy som lyckades med det och han har gjort det två gånger och jag tyckte det var riktigt obehagligt så jag slutade med snoddar.
det var lite sånt jag skulle va rädd för om jag satte snodd! jag var i djuraffären i dag och klipte klorna på dom ( min kompis djuraffär) då hittade jag en sån där höhäck som maria93 visade på bild! men den var rätt så stor och jag håller juh på skaffa större bostad till dom så den kanske jag skaffar längre fram!! men dena med toarullen tuckte jag fungerade för nu vill Tintin oxå komma fram och i dag så sprang hon inte undan då jag skulle klappa henne i buren så det kändes som dom har fått nått att göra och dessutom kanske tintin får i sig mer mat!!!
i dag vägde dom runt 300g båda två Bayliz vägde mer men det var juh inte otippat så som hon växt på tjockleken sedan jag fick henne!! men skönt att se att tintin oxå äter av det mesta i buren =)
/Mofsan
Väldigt märkligt. Känner många som andvänder snodd och vi själva har andvänt det länge. Våra grisar skulle nog inte lyckas få snodden runt kroppen , samtidigt är inte snodden så liten så den skulle sitta hårt om halsen om de nu skulle lyckas få den där. Men sen andvänder inte våra grisar höet som bädd eller till bus.
Det med toalettrullar lät inte som en dum idé!
Fast mina grisar uppskattar att böka runt i höet på tok för mycket. Så kommer fortsätta servera det "direkt på golvet". Men gör så att man tar mindre mängder åt gången så det hinns äta upp. Sedan lägger man i nytt.
#21 Väger dem så lite? Marsvin ska väga minst/runt 300 gram innan dem levereras
Men mitt ena marsvin gillar att stå på två ben och klättar osv..
Hon är nyfiken och sträcker ofta på sig..
dom väger över 300g men det var inte super mycket alltså mellan 300 - 400 g ligger det mellan på båda
/Mofsan