Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1379 ggr
Mofsan
0

burbygge!

läste artikeln om burbygge då jag har lust att bygga själv, men det jag funderar över är det står en massa mått om hur stor golvytan skall vara!!!

min fundering är …

är Bredd: 63 cm Djup: 27 cm  på 3plan för litet??? tänkte nämligen bygga ett våningshus i såfall!!! vi bor lite trångt och tänkte slakta min bokhylla och bygg avåningsbur till dom blir detta för litet såfall???

tänkte att dom såfall även skall få ha den buren dom har nu längst ner så det blir lite större på nedersta planet, det beror lite på hur mini plan fungerar =)

kom gärna med tipps och trix ideer =)

/Mofsan

[copicaddicted]
0

JAg måste ju påstå att 27cm djup inte är direkt brett :/

[copicaddicted]
0

En ide. Håll utkik på blocket efter nånting som är lite mer djup. Finns många bortskänkesgrupper på Facebook med att hålla koll i.

En tanke är ju att du kanske kan hitta ett gratis köksskåp. Dom tar ju inte så stor plats och man kan göra flera våningar. FÖr att få in ljus så gör man fönster med akrylplast eller nät och en borrmaskin :)

Bellebus
2

Kortaste sidan enligt lag måste väl vara 40cm? Inte säkert dom klättrar heller, jag upplever att de flesta marsvin ogärna klättrar högre än 10-15cm? Korrigera mig gärna om jag har fel :-)

Bellebus
0

Kortaste sidan enligt lag måste väl vara 40cm? Inte säkert dom klättrar heller, jag upplever att de flesta marsvin ogärna klättrar högre än 10-15cm? Korrigera mig gärna om jag har fel :-)

dumlekola
0

#0 Enligt jordbruksverkets regler L80 bilaga 1:4 är minsta tillåtna ytan för två marsvin (de måste vara minst två) 0,3 kvardatmeter (vilket motsvarar ca 80*40 cm), kortaste sidan måste vara minst 40 cm och lägsta höjden måste vara minst 25 cm.

Något som man däremot skall tänka på är att dessa regler gäller för både djuraffärer och privatpersoner och att de minsta måtten skall ses som att gälla för den begränsade tid de vistas i djuraffären.

Personligen tycker jag att man minst skall dubbla storleken när det gäller bur för livslångt leverne och då blir det minsta måttet en bur på 110*55 cm. Här är en länk till en sida där du lätt kan räkna ut hur många marsvin en bur är tillåten för. Tänk då bara på att du för livslångt leverne bara bör ha hälften av det lagliga antalet marsvin i din bur!

Själv har jag en bokhyllebur på 180*60 till mina tre marsvin och det tycker jag är i smalaste laget. Det blir så många möten när man fått in lite hus, hö och mysinredning.

Lycka till med burbygget! Glad

Mofsan
0

ahhh tusen tack för alla tipps bra o veta juh!! =) man snöar lätt in på sin egen ide om man inte får lite olika synsätt…

tack alla =)

/Mofsan

Mofsan
0

något som slog mig var all ani som byggt av bokhyllor!!! hoppar dom inte över??? mina vill inte ens va i lekhagen  utan hoppar över!!! så nu får dom va i köket så om jag ska göra av en bokhylla e jag rädd dom hoppar över!!!

/Mofsan

Fridaaaa
0

Bättre att du bygger större yta än massa våningar, det får marsvinen mer nytta av :)
Sedan måste var våning vara laglig för antalet marsvin, inte alla våningarna tillsammans.
Och minst 40 cm bredd (enligt lag). Helst 50-70 cm bredd :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

carsbo
1

mofsan om jag får ge råd till dig som jag har hört ifrån andra här på mif så behöver du inte göra det så avancerat och tänka på våningar.

ta en stor bokhylla istället och lägg i sånt plast som man använder på bord, eller tapeter man använder i badrum.

vad jag har hört så är grisar mer glada över att ha stor yta än våningar, kan bero på att i vilt tillstånd så har de massor av hålor i marken(?) o inte i träd.

om du bara har tillräckligt höga väggar på bokhyllan o grisarna trivs så kommer de inte hoppa över. marsvin är inte svåra att göra jätteglada :)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Mofsan
0

Carsbo tack ja vist men jag e rädd dom hoppar över kanten och försvinner…

och sedan varför jag tänkte mig våningar var mer för att dom skulle ha nått skoj att göra medan dom  traskar runt!!! så klart skulle varje våning vara så stor som lagen säger… men som jag ser så är det många som har tagit en bokhylla och lagt omkull… det verkar som en mycket bra ide men fortfarande står jag där med… hoppar dom inte över?? hur har alla gjort för att dom skall stanna där inne!???

mina två hoppar över lekhagen och  Bayliz popphoppar så högt

/Mofsan

saksaken
0

Det går ju att bygga en överdel till bokhylleburen. av till exempelt nät:)

Då har du en stor härlig yta men behöver inte oroa dig för marsvin som vill ut och springa på egen tass

carsbo
0

asså är det lekhagen på din personliga bild som de hoppar över? den ser ju jättehög ut

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Mofsan
0

hur fäster ni vattenflaskan när ni har byggt era "bokhylleburar" ???? jag har snart alla saker för att bygga ett litet palats till mina vildsvin! =) det ebra o känna folk i byggbranchen och dessutom ha jobbat inom det själv =)nästan i allafall =) haha men hur fäster ni diverse saker som skall sitta på "väggen"????

/Mofsan

Hultan
0

Låter som en för liten och trång bur. Jag har just nu 2 grisar på 120x60 egenbyggd bur, och har insett att det är för litet. När alla saker kommer på plats försvinner mkt springyta. Jag ska nu bygga en ny på 180x80. Så jag rek dig att ta i ordentligt från början så slipper du bygga flera efteråt när du inser ditt misstag. Jag har en sån vattenflaskhängare man har på cyklar. Den är jättebra.

Med sunt förnuft kommer man långt!

dumlekola
0

#13 Jag har skruvat upp en vattenflaskhållare för cyklar i burväggen. Det passar perfekt med en 600 ml flaska i den! Min erfarenhet är att marsvin inte hoppar ur om de anser sig vara "på rätt sida" av ett galler eller en vägg, och i buren brukar det vara alla rätt med trygg miljö, mat, hus m.m. Annars kan man bygga en galler-ram av kompostgaller. Det använder jag för att hålla våra marsvin och lånehunden skilda åt när vi passar honom. I det här inlägget kan du se hur det ser ut: http://dumlekola.bloggagratis.se/2010/12/23/4203997-julfint-och-vinci/ :-)

Mofsan
0

japp det är en lekhage som dom hoppar ur!!!men Tintin vill inte va där och gallret till den e inte alls värst högt! men nu så e dom i köket på dagarna och det e dom glada för! i helgen som kommer så skall det bli burbygge av har fått 2 bokhyllor av en granne som skall fixas till =) men Tintin gillar att klättra ut i dag kom en vän med en större låda kanten va 20cm hög och tintin hoppade över =( så jag skall sätta kompost galler runt buren  om dom visar sig vilja hoppa över men det tror jag inte =)

aha flaskhållare för cyklar det va smart perfekt juh tusen tack =)

/Mofsan