Hur ofta städar ni?
Hej!
Jag är lite intresserad av hur ofta ni städar buren?
För idag när min kompis var hemma hom mig så var det så att hon frågade hur ofta jag städar buren, så jag svarade ärligt varann vecka, men om det är jätte smutsigt så lie det mer. Min kompis blev för vånad för hon tyckte att det var för sällan. Är det för lite och hur ofta gör ni det?
Eftersom mina går i en stor gammal hästbox (5x4m) så blir de tinte så ofta. Är bara fyra pojkar så det blir inte skitigt så fort;) så kanske varannan vecka också tar jag halva varannan gång.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Okej
Har en kattlåda i buren där jag serverar hö, så dom gör det mesta i den. Jag byter i kattlådan ca 2 ggr/vecka. Sen städar jag ur ungefär hälften av det övriga ca varannan vecka, och byter ALLT i buren kanske ca var 4:e vecka..
Jag har två grisar på 120x60.
Men nu är dom också ute i utebur ganska mycket, ibland hela dagarna om vädret tillåter, så på vinterhalvåret blir det lite mer städ.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Jag har en stor bur på 4 st så det blir ca varannan vecka. Lite oftare. Beror ju på hur stor buren är. Har man gallerbur så måste man städa varje vecka :)
Städar 1 gång/vecka
Har 2 hanar i var bur, 2 burar är 120x50 och 1 bur är 140x60 :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
2 hanar på ca 230x50 cm.. städar inte ofta ur hela, utan tar bort smutsigt spån och fyller på med lite nytt åt gången runt 3 ggr/per vecka.
Byter allt ungefär en gång/vecka - var tionde dag.
Har 3 honor i en 145x70 bur
städar ut kiss och de mesta av bajset varje dag. Tar storstädning cirka 1 gång i veckan
Städar spånlådan varje dag oftast samt tar bort bajs och grönsaksrester i övriga buren varje dag. Fleecefilten byts var 3:e till var 4:e dag. Spånlådan byts ut helt ca 1 gång i veckan. Hela buren rengörs (med t.ex. virkon, vatten och lite golvrengöring) ca 1 gång i månaden, ibland oftare.
Jag tar bort kisset i buren varannan dag och städar i hela buren ungefär en gång i veckan :-)
har ni inte spån i hela buren????
jag städar hos vildsvinen (2st) 2 gånger i veckan men då man läser här så känns det som jag städar hela tiden jämfört med er =) inget illa ment jag kanske bara e för petig!?!?! men såg att någon av er har kattlåda till dom!?! fungerar det??? och har ni spån i hela buren el???
/Mofsan
Jag städar ungefär var tredje dag och då plockas all blöt spån bort och så mycket bajspluttar som det bara går och fyller på med nytt. Storstädning blir en gång i månaden och då byter jag allt spån och torkar ur burarna. Matskålar och vattenflaskor diskar jag varje dag.
Mvh Majéla på Mollertons www.mollertons.n.nu
Storstädning ca en gång i veckan, ibland varannan. Beroende på hur det ser ut i buren. Småplockande för att hålla efter mer eller mindre dagligen. Man ser ju när det behövs ordentlig städning - helt enkelt. Jag har dock lärt mig när det brukar bli dags. Så fixar det någon dag före så de alltid har rent.
Och jag har fyra damer i en stor dubbel-bokhyllebur.
Jag har 15 marsvin i fyra av burarna går det två i varje och i en fyra hanar för tillfället (ter ungar + Vuxen) och i den stora går det fem.
Jag städar en gång i veckan.
Eftersom våra marsvin bor i vardagsrummet försöker vi hålla det väldigt rent.
Vanligtvis städar vi två gånger per dag och fyller på spån när det blir för tunt. Eftersom det aldrig blir riktigt smutsigt på det här sättet brukar jag bara byta allt spån några gånger per år. Buren är ca 80x180 och de som bor där är två glada marsvinshanar på 2,5 år :)
Jag har 2 marsvin i en 120x60 bur och 5 marsvin i 2 burar med 120x60 med ramp emellan så dom använder båda burarna.
Jag gör rent 1 gång i veckan.
Jag städar var tredje dag. Då tar jag bort allt kissigt spån och fyller på nytt där de kissar minst. När man städar så ofta behöver man sällan eller aldrig slänga allt spån däremot torkar jag botten och burkanter när det behövs varannan vecka kanske. Rena burar är viktigt för att marsvinen ska må bra. Man kan också passa på att släppa ut dem på rasting när man städar.
2 - 3 gånger i veckan typ
jag städar var 4 fjärde dag,med undantag för en av burarna där en av killarna kissar välldigt mycket (han har fel på njurarna)då dricker dom välldigt mycket,men lider inte av de eller mår dåligt på någevis så då brukar de bli varannan dag
Jag städar två gånger per vecka i "köket" och en gång i veckan i övriga buren :)
Mvh Linnea
Nu när jag provar "Lättströ" märker jag att det kan räcka med 10 dagars intervall. Speciellt om de kan vara ute en del. Men har bytt ca 1/3 i veckan. Det håller sig väldigt tort och fint.
Jag städar en gång i veckan ungefär, beror lite på hur mycket de har grisat ner, ibland blir det lite längre mellanrum och ibland lite tätare. 

De mest använda toalettställena håller jag efter varje dag om jag kan, ibland är jag borta 4 dagar i sträck och barnen ger mat och gullar och då klarar de sig utan mockning så då har jag lite mer att göra när jag kommer hem.
Det är tre stycken i två bokhyllor+golvyta, totalt 2x3m skulle jag gissa. Tog ut allt strö i förra veckan när de behandlades mot sellnic och det blev en hel svart sopsäck…