Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1115 ggr
Kajzza
1

Tindras bebisväntan...

Vi väntar och väntar men inga bebisar vill titta ut. Hon verkar ha övergivit sitt hus, ligger mest i höet utanför och ser allmänt nöjd ut. Mumsar hö, maskrosblad, gurka…favoriterna.

Hon putasar sig och tvättar sig och verkar allmänt till freds med livet som dräktig. Idag är det dag 72 och efter att ha sökt på gamla inlägg har jag förstått att det inte är ovanligt för selfar att gå över 70 dagar.

Vi får väl se vad som händer i natt…om det händer något…hur länge KAN marsvin gå med ungarna? Finns det någon övre gräns då det blir farligt?

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

Kajzza
0

Dag 73 Tilda är stor som ett hus…

Jag är så nervös att jag tom skrev fel namn i rubriken igår. Dottern som äger Tilda är lite sur på mig för jag säger jämt fel. Sitter med Stortjockis i knät, kliar och gosar och säger …Min duuuuuktiga Tindra….suck…förlåt Tilda det är ju TILDA du heter.

Finns det någon form av namnlexi tro…då det är supersvårt att lära sig namn???

Nåja…dag 73 idag och TILDA bara växer och flyter ut. Är riktigt orolig nu för att ungarna ska växa sig för stora. Förra kullen fick hon ju bara en enda unge. den dog vid förlossningen och vägde 169gram om jag minns rätt, eller var det 167g. En jättebebis.

Tänk om det blir så nu med trots allt,,,

Hur länge kan hon gå och kan vi göra något för att få igång henne???

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

[jjennyeklundd]
0

Hoppas hon föder snart! Håller tummarna! Men det är väl vanligt att de går i 69-73 dagar? har jag för mig att jag hört någonstans… hmm… håller i alla fall tummarna!

Lixim
0

Hehe känner igen det där, min sambo har väldigt svårt för namn, det är ofta våra grisar heter olika.

Ryktet säger att har honan få ungar går de längre och har de många kan de föda lite innan, inget som jag spånat i speciellt mycket dock.

Vi hade en hona som vägde 1585g och gick till dag 73 om jag inte minns fel, hon fick 3 fina bebisar, den största vägde 120g.

Det är ruskigt svårt att vänta, jag sitter här med en hona som ska ha om en vecka och en till hona som ska ha i slutet av juni.

Har du förberett dig så du har det mesta hemma om något skulle gå fel?

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Kajzza
2

Gulp…nu blev jag orolig…vad är det jag ska ha hemma…

Varma, torrra handdukar, balja för varmt vatten…eller vad var det de hade vid hemförlossningar förr i tiden?

Nä jag skojar, Fortimel har jag hemma sedan länge, Tildas älsklingsmat har vi med, vad är det mer vi bör ha hemma?

Har läst om Critical Care och vet att det finns i vår djuraffär någon mil här ifrån. Typiskt nog har de väl stängt imorgon om vi nu skulle behöva det då.

Tålamod…kan man köpa det någonstans???

Skrattande

Nervös…har upplevt en marsvinsförlossning innan och då vaknade jag ju för sent. Kanske hade det gått illa ändå, vem vet.

Kajzza

Lixim
0

Fortimel (vi kör med KMR också), handdukar är bra att ha redo om hon inte får igång dom eller struntar i dom, CC och hövatten är bra. Spruta till ev stödmatning, vi har även bomull eller våtservetter vid stödmatning när man ska få dom att kissa eller bajsa. Askorbin syra är alltid bra att ha hemma.

Det var det mesta som ploppade upp i huvudet nu, någon annan får grna fylla i om jag glömt något, vilket jag säkert har..

Tålamod kan man få med en bra tv serie på datan så man tänker på annat ;)

Man kan inte vaka över grisarna dygnet runt när det är nära till födsel så beskyll inte dig själv. Du gjorde säkert vad du kunde :)

Är bebisarna slöa eller sjuka/missbildade är inte chanserna goda.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Kajzza
0

KMR vad är det?

Hövatten har jag glömt bort vad det det nu det är?

Spruta har vi, minismå som bara rymmer en ml. Stödmatade en kaninunge en gång med en sån och det funkade rätt bra men helst vill man ju undvika det.

Bomull och våtservetter klart!

Askorbin - förstår att det är cvitaminet man är ute efter, kan man använda något annat? citronsyra (nä väl) apelsinjuice? Hur mycket och hur isåfall?

Tv på datorn är bra, igårkväll satt jag och kollade på bizarra filmer på youtube…finns mycket knasigt att titta på där haha.

Så har du ju rätt om de svaga, missbildade smågrisarna. Det är väl inte mycket man kan göra och ibland får ju naturen ha sin gång. Lite skönt faktiskt att vi människor inte kan vara med och styra och påverka allt.

Fast det är så trist ändå när det går illa. ju

Nu är storgrisen öppen ännu mer. Känner en djup bred grop mmellan de där blygdbenen eller vad de nu heter. Hela min rätt breda (läs överviktiga hihi) pekfingertopp och lite till. Hur mycket kommer det att öppnas?

Jag kommer bli sååååå nervös när det/om det sätter fart…

Lixim
0

Vi blev rekomenderade KMR av en annan uppfödare när vi stödmatade en unge som inte ville gå upp i vikt, fortimelen pajjade hennes mage men med hjälp av hö vatten och CC fick vi ordning på magen och började sedan mata med KMR och då gick hon upp i vikt. Men man kan alltid testa med fortimel, men se till att ha koll på magen, finns flera uppfödare som andvänder fortimel att stödmata med och de går bra för dom.

Hövatten gör man genom att lägga hö i en vatten fylld kanna, det är väldigt bra om magen är konstig på grisarna.

Jag har inte andvänt mig av något annat än askorbin syra så jag har ingen aning.

Det är olika hur mycket de öppnar sig och när. En del öppnar sig en vecka innan födsel och andra några dagar innan.

Ploppis innehåller rekordet här hemma med att ha öppnat sig 3 (!) fingrar och då har jag med tjocka fingrar. De andra har öppnat sig cirka 1,5 eller 2 fingrar. Det är lite individuellt.

Är du med vid födseln så var bara lungn, honan grejjar det själv om allt går rätt till. Det är bra att ta upp ungarna och titta så andningsvägarna är fria och ta bort ev slemhinnor. Ibland kan det vara lite överväldigande för honan och om det är tätt mellan ungarna kan man ta upp en unge och torka den. Det är viktigt för blodtillförslen och så ungarna kommer igång.

väg dom när mamman putsat klart och för en vikt dagbok. Mamman släpper ofta inte mjölken på ett par  timmar så det är vanligt att ungarna går ned något gram det första dygnet.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

_Charlie
0

Min kotte var öppen ett och ett halvt finger på kvällen och klockan 8 på morgonen låg det 3 blöta klumpar och väntade på mig i buren. :D

Kajzza
0

Inga bebisar ännu… ;)

Tjockfia bara äter och äter, grannarna tror väl inte att jag är klok som plockar några få maskrosblad i taget stup i ett haha.

Nosen är docl rejält nedfälld…rena myrsloken nu.

:)

Ena bebisen var misstänkt stillsam imorse men så plötsligt var den igång igen tack och lov. Dag 74 idag…inatt kan jag nog inte sova alls…

:)