Biter mycket!
Har en hane som har börjat bita mycket, det är nafs, men nästintill bit. Sonen har börjat bli rädd för honom och han hanterar honom inte ofta. Nu började han bita i sonens arm och sedan på hans tröja. Han har lyckats göra hål i en del tyger, tyvärr.
Men han är inte ilsk utav sig ändå och har blivit ett ganska mysigt marsvin i buren när man kommer med gott, då han gärna står i öppningen.
Har någon något tips för att få honom att sluta bitas?
putt
Du får uppfostra honom lite! :-P en liten knäpp på nosen när han biter, eller ta honom i nacken. Om han inte verkar stressad eller elak så borde det handla om att han bara testar :-)
Kan han ha ont någonstans? Med tanke på att ha inte verkar arg eller aggressiv tänker jag…
Eller så är han väl nyfiken, ni smakar kanske gott.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#2 Man ska aldrig knäppa något djur på nosen, eller i ansiktet överhuvud taget. Det är inte att uppfostra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jo efter jag skrev detta så har jag funderat lite, om det kan ha att göra med att vi handskar för lite med honom.
Då min dotter och son har honom och hans kompis, och dom fungerar perfekt ihop. Min dotter som är äldre än sonen bor bara med mig varannan vecka så jag sköter dom då jag inte räknar med sonen alls. Deras bur står lite dumt då jag har svårt att böja mig så jag tar inte ut dom så mycket när dottern inte är hemma. Är hon hemma så sköter hon dom galant.
Jag ger dom självklart, vatten, hö, grönsaker dagligen.
Men kan det vara så att man behöver ta upp honom mer? Får försöka få sonen att ta ut honom åt mig men det är nu inte så lätt då han börjat bli rädd för honom. Tjejerna som vi har har sin bur bättre placerad och ingen av dom bits. Dom får lite mer umgänge då killarna är i dotterns rum och tjejerna i vardagsrummet. Tyvärr finns ingen plats där för dom, för jag hade själv sett dom ha en bättre bur och plats. Får nog fundera på detta.
Oj nu har jag babblat på, men jag fick mig en liten funderare efter jag skrev inlägget. :-)
#4 jag menade inte att på något sätt skada honom, men avböja beteendet genom att typ putta bort nosen, om han nu börjat bita enbart för att han anser att han får, vad har du ist för idéer?
#6 Ja putta undan är ju en helt annan sak :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En knäpp kan vara väldigt hård, jag borde ha förtydligat lite mer, dom är ju ganska små och bräckliga :-)
Jag har provat 2 varitanter på en av mina grisar som bet och nafsade jämt.
Börja med att putta bort nosen när dom gör det. Det kan ta några gånger innan dom uppfattar beteendet, samt att när dom sköter sig fkäclfritt så får dom nå gotta.
Funkar inte det så får man ta till en lite värre variant. JAg kan nästan garantera att han kommer skrika till, men dom tar ingen större skada av det. (tänk bara på hur man handskas med hundar och katter så är det lite i jämförelse!)
Jag behövde göra det 1 endaste gång, sen dess har han ALDRIG nafsat eller bitit mig igen. Det enda som behövdes var ett litet nyp i nacken DIREKT när han bet till. Inte hårt och passa sig om man har naglar så det inte trycks in i skinnet. Passade samtidigt på att visa fingret som man brukar göra med hundar när dom gör nått dumt, och peppar pepparm han verkar faktiskt ha fattat att om matte visar fingret så där så ska man inte göra det man håller på med
Efter det blev han även modigare mot mig, så nu kommer han glatt fram till gallret och hämtar mat, skriker efter mat och ger mig en show i rusning och popcorning när han är glad för att se mig. Så han är knappast rädd för mig efter händelsen heller 
#9 Ok ska fundera på detta och i alla fall försöka få upp honom oftare med hjälp. Och göra ditt första förslag först. :-D Kanske bäst att sonen låter bli honom ett tag då och jag jobbar med honom ifall och det blir hårda bett.
Tack :-D