Toxemia?
Jag har en hona som är två år som gått med en hane men nu sitter hon själv. Jag tror att hon är till 110% gravid. Hon har haft två kullar i tidiga år. Men nu sedan två dagar tillbaka har hon börjat strunta i /äta mindre av sina grönsaker. Fortfarande äter hon hö och dricker plus att hon äter upp sitt torrfoder. Men vill som sagt i nte ha sina grönsaker. Jag är orolig över att det kan vara Toxemia. Har aldrig tidigare varit i kontakt med detta och undrar: är det något man kan göra? Kan jag göra något för henne?
Hon kanske bara inte är sugen? :-) Avvakta lite
Nej, inte avvakta om hon är dräktig. Är hon rund med tydliga fosterrörelser så du är säker på dräktigheten? Truga med sånt som marsvin annars har svårt att stå emot, ex persilja,äpple och gräs. Ofta blir de blivande mammorna kinkiga med maten. Det är viktigt att hon får i sig vitaminer. Det är bra att du är uppmärksam och kanske kan avstyra att hon utvecklar toxicos. Är du säker på att hon äter av höet och inte bara tuggar på samma strå och ser ut att äta?
Låter inte bra, hon måste ju ha C-vitamin annars går det illa
Om de börjar kinka med maten gäller det att få i dem mycket energi för att vända förloppet. Ser man de allra tidigaste tecknen på minskad aptit, alltså långt innan de slutat äta själva, så kan de faktiskt räcka med att stödmata med fortimel. Det dummaste man kan göra är att avvakta.
C-vitaminen är inte det kritiska utan energin.
Tack så mycket för tipsen
. Jag har varit ute och plockat massa gräs till henne och inhandlat hennes favorit mat broccoli, äpple och paprika. Hon har ätit både broccoli, liten päronbit och gräs. Nu sitter hon och verkligen äter hö och så har hon druckit vatten. Hoppas att det håller i sig. Jag får strunta i morötterna och selleri då hon ratar det nu. Kanske hon bara blivit kinkig just nu. Man kan känna rörelse i magen.
Jag kommer observera henne noga och absolut inte avvakta. Imorgon ska jag köpa nytt torrfoder till henne. Jag har bara ingen aning när bebisarna kommer…
#4 Ja förlåt du har rätt, energin är viktigare! Det var dumt av mig att inte skriva det
bra att du sa till!