Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1352 ggr
ChristyHjo
0

För mycket grönt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten undran…
Jag ger ju min Nelly maskrosor och gräs. Har sett på vissa bilder att det ligger högar med "grönt" i en del burar….

Kan de inte få för mycket? Och väljer de inte bort hö om de får så mycket gott grönt gräs och maskrosor?

Hoppas ni inte tröttnar på alla mina trådar med frågor, men är man "newbie" så är man…

Bild på nybadad mycket nöjd Nelly bifogas. Hon har aldrig kurrat och snackat så mycket som när jag satt i soffan och torkade henne i den där handuken. =)

_Charlie
0

Det är viktigt att vänja marsvinen vid det gröna i lagom portioner. Lite varje dag som ökas på allt eftersom. Mina har vants sedan ett par månader tillbaka, så nu klarar de alla gräset och får nästan fri tillgång till det varje dag.

De får fortfarande hö, men äter inte lika mycket som om de inte hade gräset. Höet är dock viktigt om inte gräset är väldigt grovt, så därför får de också tillgång till hö.

carsbo
0

på flera sidor säger man att även om grisarna får massor av gräs så ska de endå ha tillgång till hö. :)

jag tror inte att man kan ge för mycket grönt. de viktiga att tänka på är att man vänjer in dem först. o då gäller det också att du är uppmärksam vad det är du plockar. har du vant in dem på maskrosor och gräs, och sen ger mycket klöver, då kan de få ont i magen då köver är så kraftigt.

de väljer nog inte bort höet, utan äter på några strån emellanåt. det gör i alla fall mina

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Lixim
0

Man ska somsagt vänja in dom sakta så inte magen ''pajjar''.

Läste någonstans att man endast ska ge färskt gräs, man skulle inte ge de om det torkat lite (varför vet jag inte de stod inte).

Är gräset blött ska man ge lite mindre eller inget alls då gräset blir mer rikt på syra (somsagt bara saker jag läst).

Här hemma går det åt cirka en papperskasse gräs om dagen, våra har alltid tillgång till hö även om de får gräs.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

ChristyHjo
0

#3 En KASSE, men då har du många små margrisar?

Jag har ju bara Nelly…
(Ja, jag vet att man måste ha två och det var liksom tanken, men nu genomgår hon utredning för någon hudåkomma och då kan jag ju inte ta in en till…)

Lixim
2

#4 Har 13 stycken små grisar :)

Dom får det uppdelat på cirka 3ggr om dagen :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Emmmie
0

Min Hedvig har känslig mage, har varit hos veterinären både för diarré och förstoppning. Henne får jag vara väldigt försiktig med, hon får bara beta ute korta stunder. Hennes mage verkar aldrig riktigt vänja sig. Stina däremot kan äta massor med grönt utan att böi det minsta dålig i magen.

Urgulligt marsvin du har:)

ChristyHjo
0

#6 Tack! Jo, hon är en raring!

Hon verkar hantera grönt bra, bara tänkte att man kanske kunde bli för givmild nu när det finns så mycket grön och härligt ute att bjuda de små på…

[copicaddicted]
0

Mina 7 grisar får dela på 2 proppfulla tupperware avanti skålar om dagen om vädret tillåter. Utöver det här dom tillgång till fint och gott hö. Ibland även ängshö då dom älskar att böka i det :)

[jjennyeklundd]
0

Kan marsvin äta maskrosblommorna? :-) Trodde endast de kunde äta bladen :-O

Fridaaaa
0

#9 Mina äter inte det, dem gillar inte maskrosblommorna:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

amanduss
0

Har hört att blommor+stjälkarna från maskrosor är farliga , så har inte gett mina det. men det stämmer inte då? :)

Du är otroligt saknad! <3

Hultan
1

Tror knappast dom kan få för mkt grönt. Bara dom tuggar så sliter dom på tänderna även med gräs, dom är ju gjorda för att äta gräs och inte hö egentligen. Som tidigare nämnt så bör man tänka på att ge dom grövre gräs, inte enbart gräsmattegräs som är mjukt och finstråigt. Mina får grövre gräs, maskrosor blad och blommor, groblad, Kirskål (ingen favvo visade det sig) klöver. Å så får dom beta ute på gräsmattan om vädret tillåter. Har som alla andra öven hö framme sommartid. Du beh inte ge lika mkt grönsaker om du ger grönt, grönfoder innehåller c-vitamin.

Med sunt förnuft kommer man långt!