burskåp
Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag kan göra ett burskåp till mina marsvin. Den stora flocken kan fortsätta va i en storbur på golvet, men de andra skulle få bättre plats med ett burskåp.
Har letat lite här på marsvin.ifokus men vill gärna ha mer tips! Jag är inte särskilt händig så det måste va enkelt. Har inget hus så har ingen bra stans att såga o hålla på med sånt. Men alla tips är välkomna.
Kanske nån som har nåt till salu??

Burskåpet Pax från IKEA. Man köper en Paxgarderob utan dörr och har IKEAS plastbackar Komplement i den. Om man behöver någon form av galler för beror på marsvinens temprament. En del sitter ju där man sätter dem. Andra lyckas med att rymma ur stängda gallerburar.
Sånt som jag har tycker jag är jättepraktiskt, men det får ju bara plats absolut max tre marsvin per back. Två är det bästa. Har alltså komplementbackar som "hänger" i en gormhylla.
Jag har sett endel burskåp till salu på marsvinsnatet.com så kolla där så hittar du nog nåt:)

"2 Kan man hänga Komplementbackar i lagerhyllan Gorm? Hur har du gjort? Jag har burskåpet Gorm som jag ev ska bygga om.
#3 Kollade där men de var alldeles för långt härifrån. Men har satt ut en annons själv så får vi se om det ger napp.
Ska också kika lite på om jag kan göra ett själv på nåt sätt. Helst vill jag ha större än komplementbackarna men jag får kolla lite som sagt.
Nån mer som har nåt tips?
Enligt gällande djurskyddsregler är det inte okej med tre marsvin per bur i PAX (komplement) backarna.
Det går att bygga själv och lägga golvmatta i botten. Jag har en bur byggd av gamla STEN-hyllan som fanns på ikea, med golvmatta i botten. Den är i jättebra skick fortfarande efter fem år. STEN-hyllan var djupare än GORM, men jag tycker att den inte heller är tillräckligt djup.
Min plan är att framöver bygga en bur från grunden med fyra hyllplan som är 180 x 60 och går att dela av.
Jag skulle vilja ha så varje hyllplan/bur blir minst 120 långt, helst längre o helst ca 60 djupt. Att ha 180 x 60 o så man kan dela av låter ju smart. Då kan man ju få fler mindre burar om man behöver det tillfälligt o annars har man rejäla burar!
Undrar vilken händig person jag kan anlita för detta bygge…
#6 Har du golvmatta bara på botten eller även upp på kanterna?
Jag har golvmatta som är vikt upp en bit på kanterna samt silikon i hörnen. Det som har hänt på de här fem åren är att mattan har släppt lite i kanten på ett par ställen i några av burarna men det har jag limmat fast igen. I övrigt är det jättefint fortfarande!
Jag vill verkligen fixa ett sånt burskåp, men är inte tillräckligt händig för att bygga själv så jag får väl spåna vidare…
#6 Kan tänka mig det, för det är trångt med tre. Jag är lite olaglig nu för jag har tre i en komplementback, men det är tillfälligt. Men man märker verkligen stor skillnad på två och tre i en sån tycker jag.