Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1429 ggr
Jarado
0

Fästingar!!!

Efter att ha gosat med min Einar upptäckte jag en fästing som kröp på mig. Kan de verkligen fått fästingar ute från gräsmattan? Det verkar ju inte så trevligt i så fall. Har någon haft fästingar på sina grisar, eller kan den ha kommit från något annat?

[Maijah]
1

Det finns *tyvärr* fästingar på "vanliga gräsmattor" också. Fästingarna lever inte bara i skogs/ängsmiljöer, även om det är där de oftast finns.

Jag har haft nått svin som fått.. men alla andra verkar ha klarat sig från det hittils :P

Aristarcos
0

Har ni harar och rådjur i området, så definitivt ja, sen kan de också komma in med klippt gräs utifrån. De sitter ju ofta på längre grässtrån för att försöka hitta ett nytt värd djur..

Cavia
0

Dom varnar för att det i år är extremt mycket fästingar, även på ställen i landet där det vanligtvis inte brukar finnas så mycket. Här i Falun tex har jag flera vänner som för första gången fått odjuren på sina hästar! Såg en bild på en stackars häst som hade hela mulen full när han togs in på kvällen…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Fridaaaa
0

*pepparpeppartaiträ* har jag aldrig haft det på marsvin, och endast 1 på kanin.
Och då bor vi ändå där det finns gott om fästingar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

carsbo
0

#3 va roligt, i våras sa de att de inte skulle va så mycket fästingar tack vare den milda vintern. tänk va de ändrar sig Tungan ute

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Fridaaaa
0

#3 Beror nog lite på vart i landet man bor :)

Cavia
0

Dom pratade om det på radion häromdagen…vet ni föresten att en fästing kan överleva i 6 år!

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Fridaaaa
0

#7 Om den inte satts sig fast på något djur ja. Om man tar bort det efter att den har suttit fast några få dagar kan den inte sätta sig igen och dör då efter ett tag.Har jag fått lära mig :)

Caf_Roy
0

#8 Jag brukar mosa dom för att vara på den säkra sidan.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

carsbo
0

har aldrig hittat en fästing på mina marsvin förut(hade marsvin när jag var liten) å så läste jag tråden och så hittade jag en fästing på min gris. trode först det var en liten tutte så lät den var men så tyckte jag det var misstänkt att tutten satt i armhålan så då var det en fästing Tungan ute

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Fridaaaa
0

#9 Ja det brukar jag med. Dock fästingar som precis satt sig är nästan omöjliga att mosa:P

Caf_Roy
0

#11 Nädå, man läkker dom på en slät hård yta (platt sten) och bankar lite på dom med en (annan) sten.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"