Uppfostringstips! :)
Jag har en liten marsvin, cirka 13 veckor gammal som gillar att bitas. Han biter inte hård, men jag är lite rädd för att djur ska bita mig sen ett föl gjorde det.
Jag vet att marsvinsungar brukar bitas ibland, men jag har ju tre andra marsvin i ungefär samma ålder som inte gör det. Och han kanske växer ifrån det men jag vill helst inte att den dåliga vanan stannar, håll i kläderna uppskattas inte precis, haha. :)
Men jag har ingen aning hur man kan "uppfostra" en marsvin. När det gäller hundvalpar så räcker det att säga till med lite vassare ton, men jag är inte säker om det funkar på marsvin. :D
Vad kan fungera bra som "straff", så att han förstår att han inte får göra så? Vill absolut inte att han ska känna sig sårad och olyckligt efter det, så klart. Han är en sån social marsvin som hoppar lyckligt omkring så fort han får uppmärksamhet annars. :D
Kanske funkar om du petar till honom lite på näsan när han gör det?
Jag vet inte, vi har aldrig behövt korrigera våra marsvin.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Jag har försökt med det, det är nästan som en reflex för mig då jag gillar som sagt inte när djur har sina tänder för nära mig, haha.
Men han tycker bara det är roligt och fortsätter, som om det vare en lek. Ofta biter han lätt, hoppar iväg, kommer tillbaka och gör samma sak om igen. o.O
Nyp lite i nacken precis när han biter, han kommer antagligen skrika till men det kan vara väldigt effektivt om man gör det på rätt sätt :-)
Om han bara biter för att han vill "leka" med dig och gillar att vara i knät kanske han slutar om du bara helt enkelt stoppar ner honom i buren igen när han bits? Eller om du bara struntar i det?
Vi hade för många år sedan en medelålders hona med integritet vi skulle släppa ihop med en ung kastrerad hane. Vi släppte ihop dom på golvet i förtältet till våran husvagn så de skulle ha plats att gå undan och inte ha revir. Han försökte sätta på henne vilket hon inte gillade.
De första tre gångerna sa hon till honom på skarpen, den fjärde till sjätte gången jagade hon honom till andra änden tältet tills han gömde sig under en stol, efter den sjunde gången jagade hon honom flera varv.
Det tog över en halvtimme av detta innan han insåg att det inte var någon ide, så du kan nog säga till honom på skarpen också. Vissa marsvin är mer hårdhudade än andra.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Nafsar han eller biter? 2 olika saker ;)
Unga marsvin kan testa på och vilka smaka och då nafsa.
Dock bara haft 2 av mina 6 marsvin som gjort så :)
Och då har jag bestämt "puttat" undan marsvin. inte sagt något eller tittat på marsvinet, bara bestämt motat bort marsvinet med handen.
Det har hjälpt. Pratar man med marsvinet och tittar på den, får den ju uppmärksamhet och då kan det bli motsatt effekt om man har otur, att den gör det för att få uppmärksamhet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om marsvinet gör det för att det är roligt, så skulle jag bara ignorera och låtsas som ingenting. Får man ingen reaktion alls blir det inte lika skoj längre.