DE white avel?
Hur fungerar det egentligen med avel av DE white? jag har fått förklarat för mig av en uppfödare att DE white + DE white bara kan ge DE white, även om båda DE white-föräldrarna har röda ögon bakom sig. Däremot kan DE white + PE white ge 50% DE white och 50% PE white.
Men DE white + Cream kan ge både DE white och Cream. Men om båda dessa föräldrar har röda ögon bakom sig, så kan det fortfarande inte bli Lemon?
Stämmer detta? enligt marsvinsfärgkalkylatorn kan det bli Lemon?
Det beror på vad de röda ögonen beror på, de flesta pew i Sverige är baserade på himalaya, chch, och inte den vanliga pe-genen, pp.
Parar man två "rena" dew, baserat på silver (crcr), så blir det bara dew. Parar man en "ren" dew med pew (baserad på himmi, chch) så blir alla ungarna dew baserat på zobel (crch) och får därför ljusare ögon än dew baserat på silver, parar man i sin tur dessa ungarna med en pew så blir hälften pew och hälften dew baserat på zobel.
Dew + cream kan bli antingen cream, pew, dew, crcr, eller dew, crch, beroende på vad föräldrarna bär.
Cream finns i två genvarianter, cdch och cdcr. Dew finns också i två, crcr och crch (varav man vill ha crcr eftersom de har mörkare ögon)
cdcr + crcr = cdcr (cream) och crcr (dew)
cdcr + crch = cdcr och cdch (cream), crcr och crch (dew)
cdch + crcr = cdcr (cream) och crch (dew)
cdch + crch = cdch och cdcr (cream), chcr (dew) och chch (pew)
Finns det dessutom pp i linjerna så kan det dyka upp pew där det inte "ska" komma pew, tex om man parar två dew som är crcr. Likaså kan det dyka upp lemon om man parar dew och cream
Det finns två olika anlag som ger röda ögon. De röda ögonen hos bl.a. lemon och saffron orsakas av pp. De röda ögonen hos pe white kommer (oftast, bland selfar) av chch men kan också komma av pp. Alltså, en pe white kan antingen ha gentypen ee chch eller ee crcr pp. Oavsett så kan två de white visst ge ungar som är pe white, men chansen är aldrig större än 25%. DE white + cream kan ge lemon, även om det inte är så vanligt med p-anlag bland dessa. De kan även de pe white. Allt beror på hur stammen ser ut…
Okej, tack för svaren :)
Jag vill börja med avel av DE white och Cream, därför jag ställer frågan. Men jag vill inte att några av ungarna ska bli rödögda, har märkt att grisar med röda ögon är svårare att sälja. Men det går nästan inte att undvika att röda ögon ska visa sig då?
Rätta mig om jag har fel nu men DE white har ju också röda ögon?
Fast mörkröda ögon. Och PE white har ljusröda ögon :)?
#5 Ja, DE white har rubinögon, mörkröda ögon :)