Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1091 ggr
dreamiz
0

pälsätare?

Upptäckte idag att mina marsvin har husdjur. Blä!

Jag kan bara se på två av dom, mina två äldre hanar. Det är som små, ljusa avlånga kryp som rör sig i pälsen. Har aldrig sett Ohyra på marsvin förut men var inne på humlans hemsida o kollade o av beskrivningen där är det pälsätare som stämmer in bäst. Kan också stämma kanske då Ruff fått lite gles päls på magen. Det verkar dock inte va mycket för jag fick leta ordentligt när jag kollade andra gången innan jag såg nåt som rörde sig…

Men kan det vara något annat än pälsätare? Om det är pälsätare hur behandlas det?

Jag ringde min veterinär men de har stängt för dan o har stäng fre, mån o ons. Så jag kan få tag i dom tidigast tisdag nästa vecka men vet ju inte om jag får tid då om det är så att de behöver behandling av veterinär. Eller om det räcker att bada? Eller om det finns nåt annat receptfritt. I så fall vad? Ska bur o tillbehör saneras?

Djursjukhuset finns ju men jag har inget förtroende för dom när det gäller smådjur tyvärr… Men kan jag inte vänta till tisdag så får jag ju ringa dom, men lär ju inte få komma dit förrän nästa vecka ändå.

Så råd tack!! Går det att säga vad det är på min beskrivning? Kan tillägga att jag inte märkt nåt att nån kliar sig, är väl därför jag inget märkt innan. De är också pigga o glada allihop o äter med god aptit. O som sagt så har jag bara sett på Ruff o Melvin men räknar ju med att behandla alla förstås!

dreamiz
0

Hittade nu en länk till en annan sida där det står mer om pälsätare. Så det är löss alltså. Inte konstigt jag tyckte de påminde om lössen som råttorna haft (fast annan färg, o med förstoring finns det säkert många skillnader…)

Jag har schampo hemma men ska kolla om det räcker då jag ju måste behandla alla tolv marsvinen så det går ju åt lite. Nja, inte så mycket till skinnysarna förstås. hihi…

Bur o tillbehör: räcker det att skura ordentligt eller ska jag använda tiguspray? Trähus tex är ju svårt att få rent. Sovsäckarna räcker väl att köra i tvättmaskinen. Plasthus går ju att skura. Sen har jag rör av papp o de går ju inte att skura men går att spraya med tiguspray.

Som sagt. Tacksam för råd!

dreamiz
0

O så en fråga till: räcker det att bada 2 ggr? Sidan jag hittade står det att man ska bada en gång o sen vänta 10-14 dgr o sen bada igen. Så om jag badar imorn 1 juni, o sen badar igen 15 juni, skulle det vara ok??

idipidi
0

Pälsätare är äckligt men enkelt att bli av med. Två bad med Dermocan/Canitex samt urskurning av burar etc. är fullt tillräckligt.

dreamiz
0

Tack för ditt svar! Låter ju bra i varje fall! Alltid en fördel om det är Ohyra som är enkelt att bli av med. Först såg jag hundralappar eller tusenlappar flyga iväg till veterinären för att behandla alla tolv… Blir ju jobbigt att bada alla (för det gör jag ju, kan ju inte bara ta den buren) men det är ju mycket enklare än att lägga massa pengar på veterinär. (Nåt jag givetvis gör om det behövs. Jag menar bara att jag är tacksam över att slippa det.)

Försöker få tag i en uppfödare då jag ska få hem en skinnyhane på lördag. Se vad hon säger. Han kan ju bo i karantän här men blir ju ensam ett tag då. Så vill prata med henne innan ifall hon inte vill lämna honom förrän mina är färdigbehandlade. Sen ska jag ev ta hand om ett omplacering (tråd "övergiven marsvinshane söker…") men de tyckte det var helt ok om jag tog hem honom nu o hade honom i karantän här. Han är ju inte van vid att bo med andra marsvin ändå.

Usch det kliar över hela kroppen nu… Jag tycker småkryp är så äckligt o vet ju att de inte överlever på mig. Men kliar gör det ändå. Rent psykiskt. blä!

Ska köpa hem dermocan imorn (det jag har räcker nog inte till alla) o sätta igång o bada. Undrar vad cuy säger om det? hrm… Skönt att fyra är skinnys i varje fall - de är ju så smidiga att bada. hihi…

[Theriss]
0

Tråkigt med löss =/ Men som sagt så är pälsätare lätt att bli av med, men jag hade nog badat tre gånger med en veckas mellanrum. Känns säkrare.. ;-)

fulfisk
0

Är pälsätare det som ser ut typ som mjäll?

parsley
0

Pälsätare rör på sig. Static är en mjälliknande Ohyra, som sitter fast på marsvinets hårstrån. Mjäll försvinner när man blåser på dem. Static sitter fast.

dreamiz
0

Ok, nu vart jag lite tveksam här när det kommer olika bud. Ska jag bada med 1 eller 2 veckors mellanrum? Jag kan inte pälsätarens livscykel för det är väl den som avgör vad som är bäst?

ciss
0

Usch och fy.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

dreamiz
0

Idag har vi badat. Det tog mig 5 timmar att bada alla o skura ur burar o tillbehör ordentligt. Men nu är det gjort. För denna gången. Ska ju göras om förstås. Men nu är de utvecklade lössen borta i varje fall. O nu har jag gått igenom alla noga o bara sett nåt enstaka äckel på Ruff o Melvin, inte nåt på nån annan. Alltid nåt! Men alla är badade förstås. Så nu kan jag sova gott. Skrattande

[MatildaW]
0

#10. När mina små bäbisar hade skaffat sig husdjur badade jag med 8 dagar emellan :) det funkade finfint!

dreamiz
0

Ruff är sig själv igen nu! Han har varit annorlunda i ett par dar, men inte kliat sig eller så. Men det var ju helt klart pälsätarna som påverkade honom. Så skönt att se att badet hjälpt. O sen gör vi om det igen.

[Liinda]
0

Vad skönt att det hjälpte =)  , låter läskigt med maskar i pälsen *ryser*

[Theriss]
0

#13 ja det är inga mysiga saker att hitta på sina älsklingar =P

dreamiz
0

Usch ja, det kliar över hela kroppen när man upptäcker nåt sånt. blä! Kan inte förstå varför de finns, vad gör de för nytta? Mat åt nån ute i det vilda kanske. Men man får va tacksam när det är äckel som är lätta att bli av med i varje fall.

Men än har de bara badat en gång så fler bad blir det ju förstås. Men skönt när man ser att det hjälper direkt!

parsley
0

Pälsätare äter static, så lite nytta gör de allt.Flört

paronskrutten
0

parsley: Usch, fy att äta andra kryp!

Helena

dreamiz
0

#16 Jaha, det visste jag inte. Alltid nån nytta då. Glad