Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 12001 ggr
southdakota
0

Ringorm

En ganska kort tid efter att jag fick hem mina marsvin så fick den ena en kal, lite sårig fläck ungefär vid halsen och sedan på huvudet. Jag tog den till veterinären då vi först fick fucidin (en sorts kortisonsalva) att smörja på såret, det hjälpte inte så senare fick vi fotsvampssalva (Lamisil) och fuciderm. Det hjälpte och såren försvann, marsvinet är nu precis som vanligt, inga kala fläckar/sår. Veterinären sa aldrig någonting om Ringorm och tog inte heller några tester för det.

Jag hade läst lite om Ringorm och tyckte att det verkade som det mitt marsvin hade men försökte intala mig själv att: "Äsch, det är nog inte Ringorm." Och sedan när såren läkte så tänkte man inte mycket mer på det.

MEN nu är det så att jag tyvärr själv drabbats av Ringorm. Då undrar jag om jag ska sanera och behandla marsvinen mot Ringorm fast de inte visar några symptom på det längre? (Eller ja, den ena har ju aldrig visat några symptom) För vad jag har förstått så kan det ligga latent hos marsvinen. Sedan undrar jag om någon har drabbats av Ringorm på sig själv (inte marsvinen nu alltså) och hur lång tid det i så fall tog att bli av med utslagen? Känns inte alls kul med fula utslag nu i sommar när man vill kunna bada och sola i bikini…

Förlåt om inlägget blev lite långt. Flört

Aristarcos
1

Absolut, de har säkert sporer på sig så det behövs behandlas… ring veterinären och berätta att du har fått Ringorm, så får du säkert recept på det du behöver, men det är ett krävande saneringsarbete ! Kram och lycka till…

VilmaKristina
0

Jag har haft Ringorm.

Mitt utslag hade jag underhalsen, och det försvann på några månader.

Du har väl tvättat buren med bakteriedödande?

Ringormen kan sitta kvar i buren och spridas till det andra marsvinet.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

southdakota
0

Tack för era svar!
Mina utslag har redan blivit något bättre sedan jag börjat smörja med svampsalva så jag hoppas att de inte ska bli alltför långvariga.

Buren har jag tvätttat men förmodligen inte med tillräckligt "starka grejer", jag har inte heller tvättat resten av huset/rummet… Det är virkon man ska använda va? Finns det på apoteket, mataffär?

Fridaaaa
0

#3 Dock försvinner inte Ringorm enbart med svampsalva. Själva utslagen kan göra det men smittan försvinner inte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Virvlan
0

kliar det??

VilmaKristina
0

På mig gjorde kliade det, därför hade jag ett skydd så jag inte skulle klia sönder det.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Eulwen
0

Virkon finns på Granngården. Usch, blotta tanken på jobbet,med sanerimg får mig att rysa.

Virvlan
0

Hur ser man att marsvinen har det? kan de ha det utan att man ser?
Hur får dom det?

Jag har en röd liten fläck som kliar.. kanske det är Ringorm??
Det började som ett myggbett typ…

Virvlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är detta Ringorm?

VilmaKristina
0

Kommer inte ihåg hur det såg ut i början på mig, men när utslaget är färdigt är det liksom en ring.

Virvlan
0

Tror dock inte jag har det. Det är ju smittsamt.. min sambo har ej

och min marsvin har inget, bara jag.

Fridaaaa
0

#9 Svårt att säga, så ser mina eksem ut ibland

#11 Kan vara Ringorm utan att det visar sig på andra i husethållet. Jag har själv haft Ringorm 1 gång för många år sedan,och innan annan fick det, jo ena kaninen hade det, men ingen annan eller i familjen

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Virvlan
0

Ska kollas upp i alla fall.