''sjuka''
min kompis marsvin har klumpfot och förhårdnad hon ger fet salva till dom är det bra :)? kan man ge ngt annat eller då…
och ena HAR tappat hår som inte växer ut igen kommer inte ihå vad det heter
kan ni hjälpa med lite tips på olika saker :) tack!
vart har den tappat hår?
Kan vara sellnic. Även brist på någonting.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har marsvinet klumpfot av infektion (brukar vara det), måste detta behandlas med antibiotika. Är marsvinet hårlöst kan det bero på sjukdom, sellnik, Ringorm etc. svårt att veta när vi bara för höra i andra hand, och det är lättast att ta dem till veterinären för undersökning.
okej, typ på sidan av ryggen : mitt på ryggen är det hår som en tuppkam och på sidorna är det inge hår, fast det är bara lite INTE mycket :)
(nu vet jag att du kan saker om kaniner oxå så) Kalle hennes kani ha lixom kvalster så jag har sagt att de ska till vet och ge dom strong hold med hennes föräldrar (tyska) tror inte på ''svenska'' läkemedel så kommer nog ointe gå för marsvinet att få det :/ har sagt till henne att hon ska säga till hennes föräldrar men dom ''bryr'' sig inte
#3 Ok för är det sellnic marsvinet har, måste det behandlas, eller ja båda måste det, annars kommer det leda den till döden om det nu är det :/
Så jag hade försökt tala vett med dem, för dem är inga bra djurägare om dem inte tar sina djur till veterinären. Det är ens skyldighet att göra det, när man skaffar djur.
Stronghold förresten, måste väl användas i andra länder än Sverige, eller?
#4 ja tror det, försökt att hitta dig på fb, går ej bra så bli vän med mig
#2okej ska säga det
#5 Ska se om jag hittar dig där.
Om det är en äldre hona som är tunnhårig, kan det vara äggstockscystor.. Går att söka info här om just det !
nja tror de är högst 3 år
#8 Skickat förfrågan på fb:P
okej :;)
lilli ä tre och seline två
kommer ingen :S kan du kommentera typ i allt om kanier
det var inget! du måste bekräfta min nu :)
#11 hej miriam :D
och mamma har get mig coliudales silber som ä bra för sådant
har nog stavat fel
(kollodialt silver på svenska)
#14 Vad är det för något? Mot sellnic är det stronghold eller ivomec som gäller om det nu är sellnic.
Man ska inte ge något man aldrig gett marsvin innan, utan att rådfråga veterinär först
tycker som Frida
hon bryr sig inte om sina djur så ni behöver inte sria mer här då hon ändå kommer skita i vad ni är skriver
jag bryr mig bara jag ger int samma sak som ni
men man ska rådfråga veterinär innan!
#20 Miriam ärligt nu, det är din skyldighet att gå till vet med dem… jag bryr mig INTE det minsta om att du har gett nåt annat som du tror kmr funka, du MÅSTE ge stronghold! Du bryr dig ju inte ens, då ska du inte ha djur !!!!! SÄG INTE "jag bryr mig men jag ger bara inte samma sak som ni" för seriöst, du bryr dig inte ! hade du brytt dig hade du gått till veterinär och dina djur skulle varit friska för länge sen! Stronghold är ju inte bara "svensk medicin" och vem bryr sig om det hade varit svensk medicin, den funkar ju för …. !!! mina marsvin hade sellnic och de fick stronghold, nu är dem hur friska o glada som helst. Människor som inte kan ta hand om djur ska inte ha några. 
#22 så rätt <3
#23 jag blir bara sååååå sur! :/ <3
Tycker inte det låter som en bra idé att ge kolloidalt silver till marsvinen, verkar osannolikt att ett mineraltillskott för människor skulle kunna bota ditt marsvins Ohyra. Dessutom tror jag inte att det är särskilt vetenskapligt bevisat att det har några positiva hälsoeffekter överhuvudtaget.
Ta marsvinet till veterinären och få en "riktig", korrekt behandling istället för att proppa det full med en massa silverpartiklar som förmodligen inte kommer att göra någon större nytta. (Det kanske till och med gör skada, tror inte det är beprövat att använda på marsvin)
jag tycker att du ska gå till veterinär !
HAHAHAHAHAHA…..
Allvarligt vrf skulle inte "svensk medicin" fungera? Sverige/Norden är en av de bästa länderna på att ta hand om djur (särskilt smådjur) och sköta om dom på ett bra sett i jämförelse med ex. Spanien, Frankrike och Mellanöstern. Där behandlar man knappt kaniner, marsvin etc.