sandpappra ramp?
Hejj
kom nyss över en tvåvåningsbur , och den har ju en ramp emellan våningarna , hur sätter man fast sandpappret på rampen så de får bra fäste på den?
//Sofia
Du är otroligt saknad! <3
Hejsan
Är det en tvåvånings gallerbur eller tvåvånings hemmabygge?
Vi har tvåvånings gallerbur och man kan behöva bygga om den befintliga rampen en del för att de ska våga använda den.
Sedan vi byggde om är grisarna nästan lika mycket uppe som nere, innan ville de inte gå upp alls.
För att fästa sandpappret skulle jag nog använda något vattenbaserat lim, eller en häftpistol men då måste man vara noga med att alla klamrar går in helt så att inte grisarna kan gnaga på dem och få ut dem. Kanske dubbelhäftande tejp…eller kanske inte…
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
Om rampen är av trä borde det gå att spika fast en tunn trälist längs med långsidorna på rampen och på så vis klämma fast pappret mellan rampen och listen.
Jag har använt så kallad "halktejp" i remsor. Går att köpa på rulle och är klistrig på undersidan.
#2 Supersmart alternativ! =)
#1 en gallerbur är det , tack för dina råd :)
#2 & 3 okey, tack så mycket, får se vad jag väljer ! :)
#4 Såhär byggde jag om rampen i vår bur…
Först byggde jag en låda med botten, två långsidor och en kortsida, som jag hängde rakt under hålet till rampen (ovanvåningen). Måtten ska vara samma som för hålet och höjden på "väggarna" knappt 10cm.
Sedan fäste jag rampen i botten på den lådan, där det saknas en kortsida…rampen sluttar nedåt och vilar på ett stort marsvinshus. Sedan har jag även en mindre ramp upp till huset på bottenvåningen.
Det blir alltså ett trappsteg ner i toppen av rampen…Marsvinen gillar verkligen buren nu.
Gick det att förstå?
Kajzza
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
#5 Smart! tror jag förstår, go idé :)
NU älskar mina grisar rampen, det är nästan det enda de gör om dagarna , att gå upp och ner :)
#7 Åh vad roligt. Det är så härligt att se och höra dem när de klockar sig upp och ner…tror det är nyttig motion med, inte bara plan mark.

Du kan väl fota!!!
#8 Haha ja, himla bra att dom springer på den ox :)¨
Yes, så fort jag får tillfälle fotar jag !
hur laddar man upp film? xP