Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1086 ggr
Mimmitroll
0

Jagar

Nu är det lika svårt som alltid att börja skriva ett inlägg. Man vet liksom inte vart man ska börja, haha. Men jag sätter väl bara igång. Söndagen den 10/6 somnade ett av mina marsvin in. Hon var mamma till den tjejen jag har kvar här hemma. Jag har aldrig sammanfört två marsvin som är äldre. Dottern jag har kvar är fyra år . Igår hämtade jag ett nytt marsvin hos Gosarnas Marsvin, som är ett omplaceringhem. Hon är två år. Jag började med att sätta dem i vårt badrum för att de skulle hälsa på varandra. Det gick super, mot slutet hackade de lite tänder mot varandra och tvååringen jagade fyraåringen lite. Men det ser jag som naturligt då en rangordning måste bestämmas. Sen har de suttit i buren sen den kvällen. Det är två ihopsatta 100*50 cm gallerburar, alltså 200*50 med en liten "vägg" på mitten som de måste skutta över. Roxy, som är tvååringen, jagar Piff, som är fyra. Så fort Roxy kommer mot Piff börjar Piff att pipa något otroligt och sedan jagas det ett varv och sen hittar de varsin plats och lägger sig ner där.

Det jagas väl inte jättemycket, men sen är man ju som man är och jag undrar om det här verkar normalt? Det brukar inte vara så att det jagas en gång och sen är det lugnt? Jag vill ju så gärna att de ska trivas tillsammans, men även om de nu inte kan ligga i samma hus eller ens sitta avslappnat bredvid varandra så kan det väl ändras i framtiden? De har inte ens suttit med varandra i 24 timmar än, men jag känner ändå för att dubbelkolla med er! :)

Aristarcos
0

Så länge de inte biter varandra ordentligt ( så det blöder) så får man låta dem hållas, hos mig har det tagit upp till en vecka innan det lungat sig hyfsat efter jag har släppt in ny hona i buren. Städade du ur ordenligt dvs, tvättade och nytt spån ? Så kan det hjälpa lite extra då det inte är ursprungslukten så mycket kvar. Samt att man kan bada dem och släppa ner dem inte helt torra, då har de ny lukt av tvätten :) och blir lite förvirrade !

Mimmitroll
0

De har inte bitit varandra över huvud taget, vad jag har märkt. Det pips även om det bara är så att den ena är lite nära. Buren blev ordentligt städad precis innan marsvinen sattes i den. Om det inte har lugnat sig inom de närmast dagarna så ska jag bada dem och se om det hjälper! :) Tack!

petitchoux
0

När jag köpte ett nytt sällskap till mitt ena marsvin Bella då jag fick ta bort mitt gamla marsvin, så kände jag oro som dig. För mig var det första gången som jag förde ihop två stycken, så jag hade inte en aning om hur sånt går till. Bella jagade Stella rätt mycket, men efter några dagar så hade det lugnat ner sig. Och nu är de bästa vänner!

Så jag antar att det har ordnat sig för dig nu? :)