Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1094 ggr
Smulan_Våfflan
0

Sallad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu var det ett tag sen jag var inne på sidan. Men ikväll ska jag åka och handla och då funderar över om jag ska köpa sallad till mina två små sötisar <3333.

Är sallad nyttigt?

Inehåller det C-vitamin?

Spelar det någon roll om det är isbergsallad eller vanlig?

//Smulan_Våfflan <333

Cavia
0

Sallad innehåller inte mycket vitaminer alls, mest vatten. Köp vitkål i stället, innehåller däremot massor av C-vitamin =)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Aristarcos
0

Salladskål (också en typ av sallad) innehåller dock lite mer C-vitamin än andra sallader..

[Snuttegris]
0

Läst nu på flera ställen att isbergs-sallad är tom farligt för marsvin. På vilket sätt är det farligt? Är det något ämne i isbergs-sallad som är farligt? Ger inte mina grisar sallad ändå just för att det innehåller mest bara vatten. Håller mig till grönkål och vitkål, morötter, kålrot, ruccola, maskrosblad, körsbärstomater och broccoli.

Som godis någon gång ibland så är det äpplen och apelsin lite då och då. Ger inte så ofta för är rädd för att dom ska få mun/nos-svamp. Men gurka får dom varje dag som lite godis då det bara innehåller mest vatten och smakar gott.

Aristarcos
0

Ruccola vet jag inte riktigt hur bra det är med den salladen, tror den innehåller någon typ av ämne som inte är helt bra…

[Snuttegris]
0

Väldigt blandade meningar tydligen om ruccola. Vissa säger att det är helt ok att ge ruccola, andra säger att det inte är ok. Har dock läst att ruccola ska vara rika på c-vitaminer. Men du ska däremot inte ge i stora mängder för det kan ge gaser, både på marsvin och människor.

Känner mig dock lite förvirrad när det är så delade meningar.

[Snuttegris]
0

Hittade en annan tabell angående ruccola, på den tabellen så finns det tydligen inga c-vitaminer alls.

Mycket förvirrad här nu. Ja ja vi skippar ruccolan så länge tills jag vet mer, det får bli mer paprika istället :D

Smulan_Våfflan
0

Okej, tack!

Dock har jag redan köpt isbergsallad… Men dem har redan ätit massa vitkål, ett helt huvud fast inte på samma gång! Men jag tror inte det kommer hända något med salladen.. men ska inte köpa så mycket sallad i fortsättningen för det inehåller då som sagt inte så mycket C-vitaminer.

//Smulan_Våfflan <333

Hoggy
0

Isbergssallad innehåller mest vatten och de flesta marsvin tycker det är jättegott - så det är bra att ge som godis.

Jag har också läst att det fanns något i som inte är bra för dom i stora mängder så ge inte för mycket Glad

Och varför är det en katt i buren xD

wingren
0

De måste ju ha c-vitaminrika grönsaker varje dag så lite vitkål varje kväll/morgon är bara bra :)