Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2953 ggr
[Snuttegris]
0

Jourhem

Jag och sambon har lite funderingar och tankar.

I Sverige finns det många marsvin som blir utkastade från sina hem av diverse anledningar. Så vi funderar på att göra en hjälpande insats med att starta ett jourhem hos oss för marsvin.

Givetvis behöver vi först skaffa in fler burar och även bygga större innan detta kan ske på allvar. Men det vi funderar mest över är- Vart kan man anmäla sig om man vill bli ett jourhem för marsvin?

Cavia
1

Kolla med Länsstyrelsen/Djurskydd

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Aristarcos
2

TS #0 det är en fin tanke…….Men jag rekommenderar er nästan att äga marsvin ett längre tag innan ni börjar agera som Jourhem så att ni vet hur de olika symptomen ser ut för de olika sjukdomarna.

Marsvin kan ha alla möjliga sjukdomar och åkommor som inte alltid är så lätta att känna igen. Sen bör man nästan inte heller ha sina egna i samma rum som de som man tar in pga smitto risken av bland annat Ringorm, sellnik och andra otrevliga åkommor.

Tex hade jag kunnat ännu mer vi drabbades av förgiftning av våra djur ( och då hade jag ändå här i dryga två år och sugit upp massor av kunskap innan här) , hade jag förmodligen inte tappat två utan bara max ett eller inte ens det. Klarade det tredje med en hårsmån efter hårt arbete med tillmatning och medicinering dygnet runt i två veckor och lång tid därefter kunde jag inte lita på att djuren mådde bra ( och fortfarande en snabb oro för att något inte stämmer till dags datum)… Vilket satt sina spår i vårat marsvinsägande… alltför hårt.

Glädjen är stor när man har dem, men det kan fort vändas åt helt andra hållet. Sen är det väl ovanligt att man drabbas så hårt som vi gjort..men… man bör nog ha en hel del kunskap för att veta att man fixar de flesta situationerna.

[Snuttegris]
1

#2 självklart har du rätt. Vi ska inte starta jourhem nu på en gång. Som sagt behöver jag mer kunskap och erfarenhet, plus att vi måste ha tid på oss också att bygga större och fler burar. Plus att vi funderar också på att flytta till större lägenhet, för precis som du säger så ska jag inte blanda mina marsvin med dom som kommer hit, om dom har smittsamma sjukdomar. Då behöver man ett större hem så att man kan ha dom i olika rum.

Vi tänkte mest vara ute i god tid och veta vart man anmäler sig och se om det finns information om hur man sköter ett jourhem och vad som krävs med mera. Vi hade tänkt oss att kanske om 1-2 år starta ett jourhem.

[Snuttegris]
1

Sen behövs det också en bra stor slant undanstoppad om det behövs medicin och vetrinärvård med mera :D

godisgrisen
7

En vacker tanke helt klart.

Ibland finns det behov av jourhem när dumpade marsvin i stora mängder hittas eller samlare fått sina djur omhändertagna. Men min gissning är att sånt händer i Sverige så väldigt sällan att behovet av jourhen knappast finns utan vid de tillfällena ordnas det akut av eldsjälar. Ibland dumpas marsvin här och var och ibland dyker det upp djur på Blocket och liknande som också råkat väldigt illa ut men det är samma sak där de är faktiskt inte heller så många. Problemet med dumpade marsvin och dåligt skötta marsvin är naturligtvis allvarligt och ska tas på största allvar men det är inget vanligt förkommande. Om ni tittar på Blocket och jämför marsvinsantalet med vilken annan djurart som helst kan man lätt se att marsvinen är underrepresenterade det är inte en så stor andrahanndsmarknad på marsvin som vissa vill få gällande. Naturligtvis behövs det omplaceringshem för marsvin precis som för andra djur och många av de hemmen gör ett jättejobb.

För att starta ett omplaceringhem/jourhem behöv tillstånd, en väldigt god djurvana för den aktuella arten jag menar verkligen jättemycket kunnskaper och erfarenhet oh en väldans massa pengar och utrymme. Det är dyrt eftersom väldigt många djur behöver veterinärvård och det behövs massor av utrymme eftersom många sjuka måste sitta i karantän.

En vacker tanke som sagt men kanske verkligheten är ännu vackrare för jag tror inte ett jourhem behövs. :-)

godisgrisen
3

För övrigt och det är väldigt viktigt tycker jag så ska inte marsvin byta hem så ofta. Det bästa för dåligt skötta marsvin är inte att hamna hos flera olika välgörare och omplaceringshem som så ofta sker utan att de får ett nytt permanent hem så snart som möjligt. Enligt mig finns på tok för många som plockar upp djur och dammar av dem lite och skickar dem vidare och det finns aldeles för få personer som ger en permanent burplats tillmarsvin som hamnat snett i livet.

Jag önskar att fler kunde ta några marsvin i nöd då och då och ge dem permanent kärlek och ett gott hem.

Eulwen
3

Det verkar som att åsikterna går isär vad ett jourhem är. Enligt min definition är det en privatperson som samarbetar med en omplaceringsorganisation eller liknande och ställer upp med att vårda ett mindre antal djur hemma vid behov men under verksamhetens övervakande och äo. Om det är det som menas skulle jag tro att ett lämpligt första steg är att kontakta en befintlig sådan verksamhet och se oe dd söker jourhem och vad de isf har för krav. Det är en god väg att gå för att samla kunskap om måpet är att driva egen omplaceringsverksamhet. Men sen har jag sett "verksamheter" som köper in/tigger efter djur som sällskap till de befintliga eller till och med avlar fram petungar själva med motiveringen att de ska paras ihop med äldre djur, så jag undrar också hur stort behovet egentligen är?

Eulwen
1