Varande bitsår.
Jag är lite otursförföljd nu känns det som… Har legat ordentligt sjuk själv i veckan och inte haft så bra koll som jag velat och två av mina hanar har nu rykt ihop ordentligt vilket har resulterat i att den ena har två rejäla bett på sidan av kroppen. Det ena är helt öppet och varar friskt, jag har (mkt försiktigt) klämt ut så mycket jag kan, sköljt och haft på jodopax. Det luktar illa men jag hoppas det ska bli bättre nu. Det andra såret har det hunnit komma en skorpa över, det är svullet under så jag misstänker att även det varar men jag är osäker på hur "brutal" jag törs vara. Har löst upp de mesta av skorpan och tvättat/smörjt så gott jag kan.
Han är annars något medtaget men äter som han ska och är social i famnen.
Det första gången jag har sårskador på mina små och jag vet ju hur snabbt det kan gå om det vill sig illa. Törs jag avvakta något dygn till, tvätta och se om det vänder, eller är det vet som gäller?
Hade det varit ett motsvarande sår på hund eller katt hade jag vågat vänta, men marsvinen då?
Usch, jag tycker så synd om honom… 
Tvätta å tvätta, har du idomin salva hemma? I sådana fall smörj med det är något i den som är både bakterie dödande och läkande i den, använder själv den mycket till olika sår både på djuren och mig själv.
Var brutal du ;-). Öppna upp och kläm ut varet det måsta bort och tvätta noga med bakteriedödande. De brukar läka snabbt bitsåren så det är säkert ingen fara!
Ok, jag ska ner nu och klämma lite till. (Var är den gröna illamående smileyn när man behöver den…)
Kan man kanske spola rent såret istället för att tvätta med bomullspad?
Jag brukar spola.
Så, har varit lite brutal och ihärdig idag och det ser redan mycket bättre ut och grisen är gladare och piggare också.
Tror jag fått ut allt var, nu när jag klämmer kommer bara blod och svullnaderna har gått ner rejält.
Men uj, gissa om jag fått nyvunnen respekt för marsvinsbett.
Ja verkligen, och så djupa hål bara rakt in… Huvva. Det är stackars Qaramell som blivit biten. Jag vet inte om det är för att jag har så många djur i tonåren där nere men det har varit en del stök på sistone, speciellt mellan hanarna. Igår var de en av honorna som brunstade så jag gissar att det utlöste tjafset.
Nu har jag tre tjuriga hanar i varsin bur, och så Qaramell i en och lille Twister i en femte. Så snart lugnet lagt sig ska jag se om jag kan få ihop dem i bättre par än innan.