Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettmedlemmar
Läst 1187 ggr
blessa
0

Ny her

Hei!

Jeg håper dere forstår det jeg skriver.

Er en norsk jente på 22 år. Fikk mitt første marsvin tidlig i tenårene. Hans navn var "Putte". Etter at han dessverre døde av luftveisinfeksjon, skaffet vi oss to nye "grisar" hjemme hos mamma. De het "Nemo" og "Knøtteliten" (Knøtte).

Jeg flyttet for å gå på skole, og min lillesøster hadde ansvaret for marsvinene hjemme hos mamma.

For en stund siden døde Nemo, og Knøtte er nå alene. Han blir 6 år senere dette året. Jeg tenker nå å overta Knøtte, siden min lillesøster er som tenåringer flest; meget opptatt med venner o.l. Knøtte får ikke lengre den oppmerksomheten har fortjener.

Håper bare huseieren tillater meg å ha Knøtte her.

Siden de fleste forum som omhandler marsvin i Norge ikke er så aktive lengre, velger jeg å flytte inn hit.

Gleder meg til tiden med dere framover! Glad

(…og håper ikke det er for vanskelig for dere å forstå norsk)

Aristarcos
0

Hej välkommen hit, :)

Jag förstod vad du skrev, det är nog värre att höra direkt prat och förstå.

Ska då låta han vara ensam, eller ska du skaffa en vän till honom ? I Sverige är det inte tillåtet att ha dem själva iallfall utom i undantagsfall. Är han lika glad efter att hans kompis försvann så kanske det går bra med att låta han vara själv om du nu inte tänkt skaffa fler marsvin. Lycka till med marsvinet !

Aristarcos

blessa
0

Jeg har lagt ut et innlegg under "Allmänt om marsvin", som handler om nettopp dette om å la ham være alene eller ikke.

Nemo, som han bodde sammen med før var veldig dominant, og "parret" på Knøtte hele tiden. Helt ærlig så tror jeg Knøtte har det bedre nå når Nemo ikke er her lengre. Men samtidig, ønsker jeg jo at han skal ha en artsfrende hos seg.

Han begynner å bli gammel, og jeg vet ikke om det spiller så stor rolle om jeg skaffer han en kompis nå. Han plages visst litt med bakbeina, så vidt jeg har hørt.

Skal ta ham med på en helsesjekk hos veterinæren så snart jeg får ham i hus (dersom mine huseier tillater meg å ha marsvin). Må få sjekket opp dette med bakbeina. Han begynner også å bli litt avmagret, men det kan jo bare være alderen. Vi får se hva veterinæren sier.

Aristarcos
1

Han kan magra av för att han inte har en kompis, ett marsvin som har haft sällskap och blir själv… marsvin kan tyvärr sluta äta nästan helt när de blir själva.. isåfall är det riktigt bråttom med en kompis..

blessa
0

Tenkte enten alder eller depresjon. Men i og med at det er noe rart med bakføttene hans, kan jo det også ha en sammenheng. Kanskje han er syk. Får vel ta ham til veterinæren først og fremst.

indra-bus
0

Välkommen!!

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

blessa
0

Tusen takk!

saksaken
0

Jag kommer tänka på c-vitamin brist när jag läste om bakbenen.. för visst var det någon knasigt med dom?

Du kanske skulle kunna låna ett marsvin av någon, kanske en uppfödare som har en hane över? Glad

Lixim
0

Välkommen Skrattande

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

blessa
0

saksaken: Det var det første jeg tenkte på også. Men han får c-vitaminpulver i vannet sitt hver gang det skiftes. Kan det være c-vitamin brist da?

Aristarcos
1

Ge marsvinet persilja, vitkål, broccoli, paprika salladskål… c-vitamin i vattnet förstörs alldeles för snabbt, men ge bara lite i början om han inte är van.. Persilja är speciellt c-vitamin rikt..Där behövs bara liten mängd..Det är ju aboslut värt att prova om det är c-vitamin brist..

Charlotta-B
0

Välkommen hit :D

Charlotta-B

blessa
0

Aristarcos: Tusen takk for tips! Har fått ham i hus nå. Blir så jeg kjøper diverse grønnsaker på butikken i morgen, blant annet persille :)

Tusen takk for velkomst alle sammen! :)

Sandra-B
0

Välkommen hit, hoppas att du ska trivas med oss och att du förstår vad vi skriver :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

blessa
0

Sandra-B: Jag har inget problem att förstå vad ni skriver ;)

Cola&Bacardi
0

Välkommen hit :)

Mvh Linnea 

ChristyHjo
0

Vad trevligt med en norsk jente! =)
Välkommen!
Hoppas att det ordnar sig med Knötte!