Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 973 ggr
carsbo
0

Osockrade krämer?

Hej! Jag funderade lite på detta med att ge sina grisar osockrade krämer som nypon, blåbär å va de nu kan tänkas gilla. Som jag förstått det gör en del hemgjort på egna bär, men att det också går bra o köpa det i affär sålänge det är osockrat?

I så fall undrar jag om det verkligen kan vara bättre. För i produkter som inte har socker i sig läggs det till ett annat ämmne som är betydligt farligare, aspartam(stavning?)

Aspartam från vad jag förstått, är inte farligt sålänge man inte överskrider en viss mängd. Det skulle inte förvåna mig om vi människor vid det här laget har anpassat oss och tål mycket mer kemikalier som vi stoppar i oss varje dag. Men har våra små marsvin det?

Jag skulle gärna höra hur ni tänker :)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Cavia
0

Jag skulle aldrig våga stoppa i mina marsvin något som innehåller aspartam.

Jag har en vän som jobbar som skadedjursbekämpare på Anticimex. Jag frågade honom om råd, för vi har varje vår problem med massor av myror på våran altan. Fick rådet att hälla ut outspädd Fun Light saft. Det funkade utmärkt och myrorna dog rätt snabbt efter att dom fått i sej saften…som ju är sötad med just aspartam.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

carsbo
0

#1 Nä samma här.. förstår att socker förstör tänderna, men undrar om folk som köper sockerfri soppa i tron om att det skulle vara bättre vet om att det finns aspartam. Skulle heldre välja en sockrad då.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Virvlan
0

Skulle aldrig ge något med socker eller osockrat till marsvinen. De som de ska äta är gräshö och grönsaker. Frukt är för mycke socker i.
Mina väljer bort t.ex. äpple.

Aspartam är inte farligt så länge man inte äter eller dricker för mycket.
Hellre light än socker.

Cavia
2

Enligt forskarna så är ett lämpligt intag av aspartam 40 mg/kg kroppsvikt, och det motsvarar ungefär 4 liter lightläsk för en människa på 60 kg.

Socker är en naturlig produkt från växtriket, medans aspartam är konstlat och framställt på kemisk väg.

Så jag säger som #2 om jag var tvungen så ger jag hellre mina marsvin frukt med råsocker i, än något konstlat…men det är min åsikt.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

FeliciaS
0

Håller med ovanstående, undvik kräm och ge dem riktig marsvinsmat (hö, gräs och grönsaker) :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus