Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 2884 ggr
ElinaK
0

Motion

Hur länge och hur ofta får era marsvin springa utanför buren, och på hur stor yta?

Diana61
0

Jag har en stor hage ute på altanen som jag låter dom får vara ute hela dagarna i så fort vädret tillåter. Under vintern blir det svårare, så då bygger jag hagen innomhus så får dom knalla där ett antal timmar. Hur ofta är varierande som sagt Under sommaren kan det vara två till tre gånger i veckan beroende på vädret. Under vintern så kan det bli allt från en gång i veckan till två gånger i månaden. Det beror helt på. Ibland får dom även vara ute på gräsmattan i en hage med massa leksaker.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Okej! fyll i leksakerna i min andra tråd "inredning i buren" så man får lite tips!

Peppe
0

tja, Sigge är ute varje dag så gott som. tjejorna krävs så mycket arbete för när dom ska ut, måste lägga handukar överallt där dom kan tänkas "göra av sig" för dom är inte det minsta rumsrena. inte kul om de blir på mattan…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

dreamiz
0

Mina får va i ett rum när de är lösa. Men de är inte så intresserade av att springa omkring längre utan föredrar att busa i buren… Hur mycket jag än fjäskar o försöker komma på saker utanför. Ibland är de hur lugna som helst på golvet bara för att sen börja busa så fort de är i buren igen. tokar!

Diana61
0

Jag har ett marsvin som är så. Lady. Hon vill INTE vara ute och spring aomkring (trots att hon var ett frigående marsvin när jag köpte henne) Släpper jag ut henne i hagen inne eller på altanen eller ute på gräsmattan så gör hon samma sak varje gång. Antingen kryper hon in i röret och ligger där tills jag bär in henne eller lägger sig i toaletten och ligger där tills hon bärs in. Men i buren kan hon gärna skutta omkring ??? Märkligt.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Haha, sluga är dom också.. Dom kan lura oss bäst dom vill, men det är svårt att lura dom till motion om de inte har lust.

dreamiz
0

Ja min Vanessa skulle behöva lite motion för hon har blivit riktigt rund om magen sen Roy flyttade hit (o jag vet säkert att han är kastrerad så det är inte bebisar hihi) Men få henne att motionera… ja jag vet då inte hur hihi

ElinaK
0

#7. Har hon blivit bekvämare sen grabben kom?

dreamiz
0

# 8 Ja kanske det. Eller så är det att nu e det hon som bestämmer så hon blir inte bortkörd tex.

ElinaK
0

#9. Hon visar var skåpet ska stå alltså.. :P Morre har faktist börjat springa mer sen korven drar med henne på äventyr.

Matsvin
0

Mina marsvin har i många år sprungit lösa i hela lägenheten dygnet runt…

Men det sista omplaceringsmarsvinet jag tog emot ändrade på alla spelregler - hon bosatte sig under soffan, och använde golvet under soffan som sin privata toalett - tror inte ens parkettgolvet håller för det i längden, så efter alla försök att stänga av under soffan (då bosatte hon bara bredvid) så blev jag till slut tvungen att låsa in dem, så nu har mina fem marsvin bara 4 kvadratmeter att springa på dygnet runt!!!

Det kändes himla taskigt, men de verkar inte ens bry sig? Jag brukar släppa ut Nemo utanför inhängnaden (min kastrerade hane) då och då, men kan tar bara ett varv runt rummet och kommer tillbaks och vill bli insläppt till sina töser igen.

/Matsvin.

Kiddoo
0

Hm, men det klåter ju också bra :) njae, parkett golv. Jag har sånt golv i mitt rum också, det blir noga efterkoll när dom varit ute, i alla vråer, och om dom inte kissat på tidningar jag lagt ut hämtar jag moppen så det inte ska lukta heller :)

[Theriss]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min har ett rum att springa fritt i, släpper ut dem ett par gånger i veckan och sen får de vara ute tills jag ser att de bara ligger och slöar. Rummet är på 7-8 kvadratmeter nåt sånt.

På bilden toahörnan (där alla brukar parkera sig till slut Räcka ut tungan)

Diana61
0

Jag önskade jag kunde ha ett marsvins rum, men det får bli när det blir.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Haha, jag önskar också att jag skulle haft ett marsvinrum, eller åtminstone ett vanligt golv, så inte urinet rinner ner mellan "springorna" på parketten, mamma skulle bli galen rent ut sagt! Men men, i alla hörn ligger det tidningar när dom är ute, och i mitten av rummet en stor tidning med hö på, sen får dom kuta hur dom vill ganska länge Glad

Diana61
0

Rummet där mina är, är mitt hobby rum och det är barkett (laminat) så jag vill ej att dom skallkissa på det, så jag har plastunderlägg på golvet (sådana för datorstolar) och bygger hagen så att det passar och där får dom sedan springa.

Sänder med en bild på hagen och plastskyddet som är köpt på Jysk och hagen på Rusta.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Ojj! Det där var en riktigt fin hage :) och stor, min hade är typ 1½ kvadratmeter, men dom får oftast gå lös på mitt rum istället, å kuta runt :D

Guernica
0

När jag tar ut mina marsvin så sitter de bara i ett hörn, om man inte sitter där och håller dom sällskap, då rör de på sig, oftast iaf. De kanske tycker att det är tråkigt? Kanske borde försöka hitta lite nya leksaker.. Vad har ni för leksaker till era ma´rsvin när de är ute i någon hage?

Nisse är ute i hagen, i somras. :)

Kiddoo
0

Hm, jag brukar lägga ut mjuka tofflor som dom gärna kryper in i, så brukar jag lägga ut filtar dom tycker om, kattgummibollar, frukter, hänga grönsaker i sytråd en bit upp så dom får öva balans och skicklighet, hmm, leka med dom själv ibland, sen så brukar det bli att jag hittar på eftersom :)

Guernica
0

Jaha, okej! Ska prova det där med hänga grönsaker på en tråd :D

Kiddoo
0

Aa, de är bra för balansen :D

Muffe
0

Mitt marsvin brukar springa runt i ett rum som ligger nära köket och när han vill ha något och äta springer han till kylskåpet och ""Skriker""

Glad .

Thea-Cazzy
0

Vi har många katter utomhus där vi bor…. Därför vet vi inte om vi vågar ta ut dom blivande marsvinen utomhus. Men vi tänkte ta ut dom i köket varje dag så att dom får springa av sig. Jag vill absolut inte riskera att dom dör!

Chippers
0

Varje dag - runt 30 minuter / bur.

Nicey_och_Smulan
0

Mina är sega. Har jag buren öppen så dröjer det inte länge förens upptäcksfärden på golvet slutar med att de hoppar in i buren igen…*suck* De vill tydligen inte vara ute o motionera Fundersam

GroaLover
0

jag har galler, som liknar kompostgaller, kommer från en hylla, att lägga saker på. sätter ihop dem med en eller två burgaller. då har dom dubbelt så mycket som dom skulle ha annars. Annars får dom springa lösa i vardagsrummet, idag var jag hemma, så då sprang dom inne, kanske 3,5 timmar, och ute 2

3velina
0

#23. Vi har också en grannkatt här men jar har satt ihop fyra stycken kompostgaller och satt hönsnät runt och så spänner fast en filt med klädnypor uppe på så att inga fåglar kan få syn på grisen;P Sen är det bra om man har ett eller flera små gömställen i hagen så att marvsinen kan gömma sig om det skulle komma en otäck katt;)

Thea-Cazzy
0

Vad bra! Jag har försökt övertala mamma att man kan ha typ "tak" och högt galler, eftersom jag vet att marsvin mår bra av att vara ute och röra på sig och äta gräs, men jag tror inte att hon vill riskera något.

Thea-Cazzy
0

#27 (glömde tillägga i #28) Vi ha två katter, men dom e väl rätt lugna. Men våra grannar har ju liksom 6 stycken vildar som tycker väldigt mycket om vår trädgård Räcka ut tungan

3velina
0

#28,#29. Det finns ju ute burar som är avsedda för marvsin också. De är ju sådana där triangel formade burar om du vet vad jag menar;P I de burarna brukar det ju  finnas ett inbyggt hus i och "väggarna" är ju gjorda i hönsnät så katterna kan  ju itne precis ta sig in in buern eller sätta in en liten tass genom gallret;P Men om katterna sitter runt buren hela tiden så är ju marvsinet skrämt hela tiden och då är det ju kanske inte så kul för marsvinet. Men som du säger tycker de ju om att vara ute i det gröna och beta:)

Thea-Cazzy
0

#30 Tack för tipset! Glad

Lejonkungen
0

Mina marsvin brukar få springa lösa i min etta så fort jag är hemma. Dom har sitt WC område bakom soffan så det är bara att städa upp där efter dom är inne igen. men det brukar vara lite problem att få in dom igenRäcka ut tungan Någon som har nån bra taktik på hur man får in dom igen utan att skrämma dom?

Thea-Cazzy
0

prova att locka med gurka eller godis Glad

svampi
0

Jag brukar släppa ut mina på golvet hemma och sen när dom vill in igen så hoppar dom bara in. Det är jag väldigt stolt över!!!SkrattandeRäcka ut tungan

Thea-Cazzy
0

Våra marsvin får springa i ett litet rum på ca 135*170 cm. Det är lite olika hur länge vi har dom ute, men dom brukar bli trötta efter sådär runt 20-30 minuter. Dom har jättekul när dom springer därinne genom tunnlar och sånt och leker ;)

Thea-Cazzy
0

Glömde skriva att vi brukar ta ut dom en gång om dagen. Fast om vi tar ut dom först på morgonen, och om dom sen blir busiga igen på kvällen  får dom då vara ute och springa, fast då har vi dom inte ute i en halvtimme precis ;P