Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1106 ggr
godisgrisen
6

Värme varning

Nu när det är sommar och varmt (nåja idag regnar det) är det viktigt att tänka på att marsvinen inte blir för varma under transporter. Många flyttar nog sina marsvin denna tid. Vi tar allttid med alla våra djur till stugan varje sommar det har vi gjort så länge jag minns. Katter, kaniner och marsvin har flyttats ut hit med bil och det har aldrig varit några problem inga värmeslag. I år var det inte ens speciellt varmt men ändå blev fyra av marsvinen väldigt varma dregliga och slappa.

Troja, Botti och Pansy repade sig genast så fort de kom ur transporten men Lily var riktigt dålig. Jag fick stödmata och ge henne vatten i ett dygn eftersom hon inte åt. Hon satt uppburrad och såg jättedålig ut. Tillslut började hon äta lite gräs och slappna av och ligga ned och sova. I flera dagar har hon varit trött och rört sig ovilligt men nu äntligen nästan  en vecka senare är hon återställd. Läskigt!

Så ta det försiktigt! Var noga med ventilering av transporterna. Ska ni åka långt stanna och kolla marsvinen ibland.

Cavia
0

Ett tips är att ta en kylklamp från frysen, inlindad i en handduk och lägga i transporter. Alt en liten flaska med kallt vatten. Det har alltid uppskattats av mina marsvin. Dom lägger gärna huvudet emot för att få lite svalka.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Fridaaaa
0

Även i burarna får man ha extra koll. Ev lägga in kylklampar som #1 sa :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[jjennyeklundd]
0

Man kan hälla i vatten i ungefär en 1/3 av vattenflaskan och lägga in den i frysen. När det blivit till is så tar man ut flaskan och häller i kallt vatten i resten av flaskan. På så sätt håller sig vattnet kallt mycket längre :-) Man måste bara se till att man lägger flaskan upp och ner i frysen så att inte vattnet fryser där locket ska sitta. Man ska också helst undvika att ens ha locket på när man fryser vattnet. 

Om marsvinet är väldigt varmt så kan man dutta lite kallt vatten på deras öron, men självklart inte i öronen! och lite på deras huvuden.