Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2984 ggr
MissyMole
0

Honor som biter varandra

Hej!

Jag har tre marsvinshonor vara två är syskon och snart ett år gamla. Det tredje är drygt ett halvår gammalt.

De har alla bott tillsammans sen i december och allt har gått jättebra. Nu har dock det yngsta marsvinet blivit aggresivt gentemot ett av de äldre. Har hört att det gruffats en del på sista tiden och igår upptäckte jag ett sår på det marsvin som blir utsatt. Så jag misstänker starkt att det yngre marsvinet bitit till rätt rejält. Jag har haft veterinärkontakt ang såret o har låtit dem vara i separata burar i natt.

Det jag undrar över är, hur går jag vidare nu? Jag kan tillägga att samtliga tre marsvin är skygga av sig och hon som troligtvis bitit är skyggast av alla. Vi jobbar fortfarande mkt på att de ska bli tamare och tryggare.

Jag undrar också om det kan vara nåt hormonellt som det halvåriga marsvinet går igenom nu? Och så undrar jag över det här med brunst, kan det ha med det att göra? Jag har en jättetam kanin och  ökenråttor oxå, marsvin är nya för mig.

Marsvinen har stor bur 150x70 cm och är dessutom frigående på dagarna i en hage som kanske är 4x1,2 m. Så de har det ju inte trångt direkt. De har tillgång till krypin och flera olika sovplatser. Har även fixat så de får mat på olika ställen och inte enbart i en skål.

Jag har testat att låta dem vara i hela vardagsrummet (det har gått bra förut) men då springer bråkstaken efter sitt offer som försöker komma undan.

Är orolig att detta ska fortsätta. Jag vet ju att det är normalt med gnabb men det känns konstigt om de biter så det blir såna här sår. Törs jag ha dem i samma bur igen eller vad ska jag göra?

/M

Linnet
0

Vi pratades ju vid nyss, men tänkte jag kunde putta upp tråden lite=)

Ingen som har några bra tips??