Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 741 ggr
Virvlan
0

För tjock??

Min Svea är snart ett halvår och väger 700 gram..är hon för tjock?

hon är ganska tung..

jag ger inge torrfoder nu och bara bra grönsaker med lite socker i.

[Maijah]
0

Det behöver hon absolut inte vara! Vissa marsvin växer väldigt fort medans andra är sega.. T.ex Min 10 månaders-hona väger bara 800 gram men är i jättebra hull, en nätt liten hona. Har en hane på närmre 1400 gram (!) men som inte är tjock. Han är väldigt musklig och stor i kroppen. Så det kan skifta rejält. Denna hane vägde runt 1200 gram redan när han var runt 10 mån.

Eftersom hon fortfarande växer så tvivlar jag faktiskt på att hon är överviktig. Man behöver inte gå så mycket efter vågen, känn på hennes kropp, är den fast och har hon bra hull över skuldrorna? Överviktiga marsvin är "sladdriga" och har mycket fett bakom frambenen.

Virvlan
0

Hon är fast i kroppen, inget som hänger.

_Charlie
0

Om man tänker att honor som ska paras ska vara minst 7 månader och väga 800 gram, då är ju inte 6 månader och 700 gram speciellt överdrivet. :) Jag tycker det låter som en jättebra vikt, själv har jag problem med mina honor, de tar lång tid på sig att komma upp i vikt.

Mina 2 honor har precis nått 800 och de är 9 månader.

Min 7 månaders flicka har inte ens nått 700 ännu, hon är så liten.

Virvlan
0

Min Marion väger snart 600 gram och är 2 veckor yngre. Men hennes mamma var väldigt liten.
:)

pinku
0

Hehe, min lilla biff Frank väger över 600gram och är bara tre månader… Men så har hon en riktigt biffig pappa också :)