Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2968 ggr
[copicaddicted]
0

Blött gräs...!

Som de flesta märkt så regnar sommaren bort. Och man ska ju inte ge gräs när det regnat.

Men hur är det där. Är det just där det är blött i marken, eller är det blött gräs man inte ska ge?

Har ju byggt en bur nu som dom ska få beta i men det är ju hopplöst som det regnar just nu och kommer i omgångar.
GÅr det att lägga en pressenning över gräset så kan dom få gå ändå?

Min gräsplätt är lite/stor nog att en pressenning räcker för att täcka hela :P

Sunshades
0

Oj, det var nytt för mig. Vad är det som gör att blött gräs inte är bra för marsvinen?

Jag vill gärna veta för mina får gå ute på gräsmattan och beta ibland och det händer ju att det antingen har regnat eller är dagg kvar i gräset.

carsbo
0

jag fattar inte varför det skulle vara d]ligt, om n]gon kan förklara vore det bra, har själv gett mina blött gräs. Glad

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[copicaddicted]
0

Blött gräs kan tydligen jäsa och orsaka trumsjuka pga det är mer syrarikt eller nått sånt.

Lyan
0

Jag har fått för mig att man inte ska ge blött gräs för att det är kallt, ungefär som att man inte ska ge grönsaker direkt från kylen. Jag har kört hårtorken en stund på gräset om jag har plockat det kallt/blött.

Kallt gräs producerar också mer fruktan för att skydda mot kylan men det gäller nog mer när det drar åt minusgrader

[Ingo.*.Ted]
0

Vaa!? Får man inte ge dom blött gräs?! Det är väl inte farligt om dom har ätit det? Tyst Usch vad jag känner mig elak nu! D:

Sunshades
0

#3 - Som jag förstod det så har det inte med om gräset är blött eller inte utan trumsjuka (och diarrée) är något man får ha koll på vid snabba skiften i foder som t.ex. när vi släpper ut dem på grönbete första gångerna.

#4 - Men visst går det bra att ta grönsaker direkt från kylen? De värms ju ganska fort upp till rumstemperatur och lär inte lyckas kyla ner grisen på de små den äter.

Fridaaaa
0

Mina äter blött gräs med glädje. Aldrig varit problem. Däremot ger jag lite i taget så att dem ska hinna äta upp det.

#6 Det gör jag. Mina älskar det mer än om det legat framme.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[copicaddicted]
0

Då borde det vara lugna gatan då att skaffa en pressenning och lägga över gräset så det håller sig torrt när det regnar :D