Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5176 ggr
Lyan
0

Gula tänder?

Såg idag att Inari har väldigt gula tänder. De är vita precis i topparna men blir gulare ju närmare tandköttet de kommer.

Är det något jag ska oroa mig för? Har inte sett gula tänder på marsvin innan

Lixim
0

låter konstigt. har aldrig varit med om marsvin med gula tänder

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Lyan
0

Jag har haft ett med gula tänder kom jag på. Han dog i satinsjukan inte ens en månad efter :'(

Fast Inari är varken satin eller gammal, han är inte ens 3månader. Dock är han onormalt liten för sin ålder och växer långsamt men fin i kroppen och går stadigt upp några gram varje dag

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade hans tänder idag. De är ju verkligen jättegula

Börjar bli orolig för min bebis nu ju :-(

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Spikes tänder, också fotade idag

FeliciaS
0

Vad konstigt… Jag har faktiskt aldrig tänkt på tändernas färg förut och tyckte de i #3 såg normala ut först. Men så såg jag bilden i #4 :P Du kan ju ringa och höra med en marsvinskunnig veterinär?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

#5 Ja, får nog göra det på måndag

Lyan
0

Nu har jag pratat med Limhamns vet.klinik som är väldigt duktiga på marsvin. De visste inte varför tänderna var så gula men hade sett det på en annan pyttebebis och där växte det bort efter hand. Jag ska avvakta och se om det växer bort på Inari också, han är pigg och glad med glansig päls så förutom sin storlek och sina tänder så verkar det inte vara något fel alls på honom

Lyan
1

Tänkte uppdatera med att Inaris tänder nu är helt normalt vita :-D

Någon annan som har varit med om gula tänder på onormalt små bebisar?

julijulgran
0

när jag ger mitt marsvin luigi morot blir han orange om läpparna det kanske är samma sak med tänderna?Flört

Lyan
0

#9 Tänderna kan bli tillfälligt gulaktiga av mat men det försvinner på högst någon minut. Inaris tänder var gula inifrån så det var inte samma sak.

Lättast är nog att jämföra med ett blåmärke, det gör ju också huden missfärgad precis som moroten men är ändå en helt annan sak eftersom blåmärket sitter inne i huden och inte går att tvätta bort :-)