Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1416 ggr
petitchoux
0

Viknedgång

Hej!

Min ena hona (Bella) som är över två år har sakta gått ner i vikt sen i mars. Jag började väga henne lite mer regelbundet efter att jag köpte en ny liten vän till henne (Stella) efter att Bellas gamla kompis fick tas bort. Jag började väga Stella för att hålla koll på hennes vikt så att hon gick upp i vikt som hon skulle, därför tänkte jag att jag kan ju lika bra kolla Bellas vikt då regelbundet. Jag har även skrivit upp vikterna.

När jag började väga Bella (i mars) så vägde hon 1037 g, nu idag väger hon 895 g. Stella har nu stått still ett tag i sin vikt. De får bra hö, jag ger både Stella och Bella oxbowpellets Cavy Performence och havregryn, såklart grönsaker också.

Förstår inte varför Bella går ner i vikt? Hon äter med god aptit och är pigg. Gällande Stella undrar jag hur lång tid det tar för växande marsvin att bli vuxna och nå sin fulla vikt? Stella är 5 månader och väger 566 g idag.

Jag är ju mest fundersam över varför Bella går ner i vikt. Först tänkte jag att det är för att hon rör mer på sig, då jag gjort om buren lite och sen Stella kom så rör hon också mer på sig. Men hon får kraftfoder som borde kompensera den motion hon får. Innan Stella kom fick hon endast grönsaker och hö,för något kraftfoder behövdes inte.

Någon som har något bra förslag? :)

Frida B
0

det är formodligen att hon rör mycket mer på sig :) men om hon fortsätter att gå ner i vikt, till 600-700 gram kan det vara bra att rådfråga veterinär.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[morat]
0

Jag hade ett marsvin som gick från ca. 750g till 350g på väldigt kort tid. Hon var i ganska liten storlek också då hon blivit vanvårdad i sitt tidigare liv. Beställde tid hos veterinär när jag upptäckte att hennes ena tand var avbruten (då vägde hon dock mer än 350g). Men hon gick 'tyvärr' hastigt bort dagen innan vi skulle till vet. Problemet var att hon hade brutit av ena tanden plus att hon hade fått en knöl vid käken som kan ha varit cancer eller inflammation i käken. Stackarn!

Men eftersom att Bella äter som vanligt (?) så borde det inte ha något med tänderna att göra. Fast jag tycker att du ska ha koll på det ändå, bara ifall att liksom. ^^

Går hon som sagt ner ännu mer i vikt så borde du beställa tid hos veterinären så de kan få ta sig en titt på henne. :)

petitchoux
0

Tack för era svar!

Bella äter som vanligt, och jag hade tanken på om det var något med tänderna men jag ser inte några tecken på att hon skulle ha svårt att äta. Och vikten har verkligen långsamt gått ner,så skulle hon vara sjuk så borde vikten gått ner fortare känns det som. Jag får göra som ni säger,går hon ner mer i vikt så får veterinären titta på henne…det får vi hoppas att vi slipper :)

#2 Det var tråkigt att höra med ditt marsvin :( Vilken tand hade blivit avbruten?

[morat]
0

#3 Sålänge som hon verkar vara okej, är i lagon och rimlig storlek, äter bra, rör sig bra osv så är det nog ingen fara. Hon har nog bara bantat och kommit i form helt enkelt. ;)

Det var hennes ena framtand i underkäken som hade gått av, hur vet jag inte. Finns inget hårdare än trä att bita på i buren. :/

Aristarcos
0

#4 räcker att de hoppar lite okontrollerat när man sätter tillbaka dem i buren och stöter i någon bur del så kan tänder gå av…de är känsliga..

[morat]
0

#5 Jo det är klart, så synd att sånt händer..